Geweldige races en dubbele zege in Schleiz voor Van Zon-Remeha-BMW

155
schleiz
IDM Superbike podium Schleiz | Foto© Felix Wiessmann

Het team van Zon-Remeha-BMW behaalde begin juli in het Belgische Zolder, haar absolute hoogtepunt in het nog lopende Internationale Duitse kampioenschap IDM. Met een dubbele overwinning van Markus Reiterberg onderstreepte de coureur uit Beieren zijn favorieten status.

Ook zijn Nederlandse teamgenoot Danny de Boer en de beide Duitse coureurs Jan Bühn en Arnaud Friedrich presenteerden zich uitstekend, bij de thuisrace van het team en de Belgische teamchef Werner Daemen. Afgelopen weekend stond direct een nieuw hoogtepunt, van de uit zeven wedstrijden bestaande IDM-kalender op het programma. Rijders en fans troffen elkaar in Schleiz, waar er nog deels op een stratencircuit wordt gereden. En dat betekent een extra inspanning voor mens en motor. Ook naast de baan valt er veel te beleven en er is misschien wel geen ander IDM-circuit waar zoveel fans enthousiast reageren op de prestaties van de coureurs.







Markus Reiterberger is een uitgesproken Schleizfan en verheugde zich op de persoonlijke thuisrace. Veel fans uit Beieren en ook de Reitifanclub kwamen naar Schleiz om „hun“ Reiterberger te ondersteunen in Thüringen. De BMW-coureur had voorafgaande aan de races in Schleiz nog een pittig programma af te werken. Met het oog op de WK-Superbike wildcard op de Lausitzring half augustus, stonden er testen en trainingen gepland. Slechst één dag rust was er voordat Reiterberger zich in Schleiz moest melden. „De drie testdagen waren best vermoeiend“, erkende hij ruiterlijk, „maar we zijn al op woensdag naar Schleiz gegaan om ons in alle rust te kunnen voorbereiden. Met het verschil, tussen de voor mij WK opgebouwde BMW S1000RR en de eigen IDM-BMW, kon ik goed overweg. Er zijn immers veel overeenkomsten tussen beide machines.“

Op vrijdag moest zijn monteur de motor van de BMW nog veranderen, maar voor de kwalificatie was alles startklaar. Al in de eerste kwalificatie toverde Reiterberger de een na de andere snelle ronde op het asfalt. Met zijn toptijd van 1.24,606 gaf hij de volledige concurrentie het nakijken op 1,484 seconde. Ook de Pole-position kon niemand hem tijdens de tweede kwalificatie afnemen, evenals de duidelijke overwinning in de eerste race. Reiterberger domineerde de race van start tot finish en liet zijn collega’s strijden om de andere posities. „Het circuit ligt me gewoon“, zo maakte hij duidelijk nadat hij met 24 seconden verschil op de nummer twee, de race had gewonnen. „De gemiddelde snelheid over de totale race had nog beter gekund, maar ik had last van het dubbelen van andere coureurs. Mijn motor is gewoon een droom en daarvoor ben ik mijn team dankbaar. Natuurlijk zijn deze trainingen en race ook een goede voorbereiding op mijn WK-deelname over drie weken op de Lausitzring. Daarom haal ik het onderste uit de kan tijdens de IDM-races. De data en andere informatie zijn zeker van belang richting WK Superbike.“

In de tweede race was het opnieuw Reiterberger die het tempo aan kop van de race bepaalde en zo’n beetje in een eigen klasse reed. Dat de tweevoudig IDM-kampioen nog flink moest zweten, kwam eigenlijk alleen maar door de temperatuur die hoog opliep. „Ik twijfelde soms wel “, verraadde de dubbelwinnaar na race 2, „we hadden een duidelijk zachte band gemonteerd, maar het was warmer dan ik vooraf dacht en die zachte band heb ik zwaar belast. Het was echt een topweekend en ik wil mijn monteurs en ook Pirelli bedanken. Wat moet ik nog zeggen, anders dan drie woorden, Schleiz ist geil.“ In het kampioenschap gaat de BMW-coureur aan de leiding, voor zijn teamcollega Danny de Bier uit Staphorst.

Danny de Boer moest vanuit Nederland langer reizen naar Schleiz dan zijn succesvolle teamgenoot. Schleiz was door De Boer nog niet opgenomen in het lijstje van favoriete circuits. „In Assen en Hockenheim heb ik duidelijk meer kans te winnen“, maakte de regerend kampioen duidelijk.

„Maar Schleiz behoort nu eenmaal tot de kalender zoals meer races dat doen. Het gaat niet om persoonlijke voorkeuren. In de vrije trainingen hebben we alle tijd gebruikt om een aantal zaken uit te proberen. Tijdwinst moest er pas op zaterdag worden behaald.“ In de tweede kwalificatie knabbelde De Boer nog eens achttiende seconde af van zijn snelste tijd wat resulteerde in een derde starttijd. Tijdens de eerste race was de Nederlander, ondanks een goede start bepaald niet in feeststemming. Na de tweede ronde kwam De Boer in het tweede gedeelte van het startveld door en moest in tropische temperaturen zich moeizaam naar voren vechten, maar meer dan de negende plaats zat er niet in.“Het gebeurde in de tweede ronde“, zo vertelt De Boer, „Op het onderste gedeelte zit een oneffenheid in het asfalt en ik remde daar te hard terwijl ik derde lag. Door het remmen kwam mijn achterwiel los en moest ik door het gras verder. De groep voor mij kon ik relatief snel achterhalen, maar hen inhalen is in Schleiz een ander hoofdstuk.“ In race twee verging het de sympatieke Nederlander beter, ondanks dat zijn doel niet behaald kon worden vanwege een voortijdig stoppen van de race. Al met al is de derde plaats een uitslag waar je tevreden over kunt zijn. „Natuurlijk  ben ik zeer ontevreden over de eerste race“, gaf De Boer na de huldiging toe. „Na race twee gaat het nu beter met me. De atmosfeer hier in Schleiz is natuurlijk  geweldig, maar het is niet mijn lievelingscircuit. Maar laat één duidelijk zijn; het publiek is geweldig.“

Jan Bühn had tussen de races in Zoder en Schleiz een privétest in Oschersleben afgewerkt. „Ik heb kilometers nodig als voorbereiding op het WK enduro en het IDM test niet meer op Oschersleben“, verklaart hij zijn uitstapje. Ik testte op mijn motor van afgelopen seizoen. Het team had een paar onderdelen meegegeven en Pirelli de benodigde banden. Mijn crewchef Ronny was er ook en zodoende konden we succesvol testen. Bühn kwam dus goed voorbereid in Schleiz, waar hij vooral de sfeer rond het circuit op waarde schat. „Er zijn ongelooflijk veel enthousiaste fans en dat merk je als coureur, want het is veel fijner voor volle tribunes met enthousiaste fans te rijden dan voor lege tribunes.“ Waardering was er na de kwalificatie al voor Bühn met de vierde tijd. Hij kwam slechts tweehonderste seconde te kort voor een plekje op de eerste startrij.

Jan Bühn moest in race 1 er zeer hard aan trekken om kans te maken op een podiumlaats. Met Florian Alt en BMW-collega Dominik Vincon reed Bühn de gehele race een wedstrijd in een wedstrijd. De uiteindelijke beslissing viel in de laatste ronde. „Jammer genoeg kregen niet alle in te halen coureurs een blauwe vlag te zien“, verklaarde Bühn na het afhalen van de bronzen medaille. „Alt had steeds het voordeel en toen Vincon naar binnen wilde steken, wat eigenlijk mijn positie was had ik even het nakijken. Door de highsider van Vincon reed ik bijna over hem heen. Met de derde eindplaats moet ik dus tevreden zijn. Het is geweldig om voor zo veel toeschouwers op het podium te staan.“ Race twee was voor Bühn sneller afgelopen dan gepland. Door een val moest de race worden stilgelegd. „Ik ben op mijn schouder en rug gevallen en dat drukte de lucht uit mijn longen. Het herstel daarvan kostte even tijd. Ook heb ik een lichte kneuzing aan mijn knie maar dat valt op zich wel mee. Richting de chicane wilde ik een andere coureur voorbij en ik remde vervolgens net te laat waardoor het achterwiel wegschoot.“ Omdat in het IDM de voorlaatste ronde telt bij het afbreken van de race, werd Bühn toch nog als zesde geklasseerd.

Arnaud Friedrich heeft het evenement in Schleiz inmiddels ook benoemd als zijn thuisrace, aangezien het IDM zijn eigenlijke thuiscircuit, de Sachsenring niet meer opneemt in hun kalender. „Ik woon ongeveer 80 kilometer van Schleiz“, verraadde de 17-jarige Sachs. „Schleiz“ ken ik al sinds 2013 en ook in het voorjaar was ik hier al met mijn BMW. Het bevalt me hier uitstekend en de omgeving en sfeer is gewoon „te gek““. Helemaal goed ging het tijdens de vrije training op vrijdag overigens niet en de tiener moest een glijpartij verwerken. Natuurlijk had de Sachs op een goed trainingsresultaat gehoopt, maar hij moest genoegen nemen met de dertiende plek.

Het werd uiteindelijk een pittige arbeidsdag waarbij de valpartij z’n tol eiste, maar ook een geïrriteerde maag. Ook tijdens beide races ging het voor Friedrich niet van een leien dakje. Hij finishte als twaalfde en vijftiende. „De start van beide races gingen goed en in de eerste race reed ik zelfs nog op de tiende plaats. Gedurende de race werd ik zwakker en ik vond het lang duren. De laatste ronden van beide races gingen zeer moeizaam.“ Teamchef Werner Daemen was desondanks tevreden met de prestatie van zijn pupil. „Hij moet nog veel leren“, aldus de oud-Duits kampioen. „Maar dat komt goed, hij staat nog aan het begin van zijn carrière en toch rijdt hij in Schleiz al rondetijden van 1‘26“. Dat is zeer goed.“

Over veertien dagen, van 11 tot 13 augustus komt het team Van Zon-Remeha-BMW op het Nederlandse TT Circuit Assen is actie.

 

Handige links IDM Schleiz:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Live timing