WorldSBK organisatie overweegt spec-ECU

122
donington
Start World Superbike race Donington | foto© Racesport.nl - Nico Schneider

Afgelopen weekend tijdens de Grand Prix van Spanje is de organisatie van het World Superbike kampioenschap bijeengekomen om verheldering te brengen voor verschillende sportieve en technische reglementen. Ook zijn hier nieuwe mogelijkheden voor de toekomst besproken.

Update van de SBK commissie, gehouden op het circuit Barcelona Catalunya:




De Superbike Commission, bestaande uit Gregorio Lavilla (WorldSBK Sporting Director), Rezsö Bulcsu (FIM CCR Director) Takanao Tsubouchi (MSMA vertegenwoordiger), Daniel Carrera (WorldSBK Executive Director), Franck Vayssié en Paul Duparc (FIM afgevaardigden) heeft een aantal veranderingen doorgebracht in het reglement van de 2017 MOTUL FIM Superbike & Supersport World Championships.

Het doel was om enkele regels te verduidelijken, aangezien dit nodig bleek te zijn.

Sport reglementen:
Een eerste verandering die is doorgebracht is dat wanneer een coureur een valpartij of technisch probleem kent in de sighting laps deze terug mag keren naar de pits, echter onder begeleiding van officials. Uiteraard is Race Direction niet verantwoordelijk voor het feit of de coureur en motor op tijd op de starting grid staan opgesteld. Voordat de motor weer het circuit op gaat moet deze eerst gecontroleerd worden door de Technical Director (of een afgevaardigde) die de motor eventueel af mag keuren voor toegang tot de baan.

Onder deze zelfde regelgeving zijn ook de volgende regels aangepast. Mocht een coureur crashen tijdens een vrije training of kwalificatie en toch door kunnen rijden, moet deze eerst naar de pits. Hier zal de motor dan worden gecontroleerd en wanneer alles veilig is toegang krijgen tot de baan.

Verder is duidelijk gemaakt dat wanneer een race met een rode vlag wordt afgevlagd vóórdat een coureur zijn ride-through penalty heeft ontvangen, de coureur deze penalty alsnog in de herstarte race moet voldoen.

Ook voor de Supersport 300 klasse zijn er enkele regels aangepast. Mocht een vaste coureur zich terugtrekken dan kan er tot één uur voor FP2 een vervanger worden aangewezen, mits deze coureur door de FIM en Dorna gekeurd is en beschikt over de vaardigheden om op dit niveau mee te rijden. Voor de Superbike, Supersport en Superstock klasse geldt deze regel tot een uur voor FP3.

Daarnaast zijn de regels bij een herstart nog eens verhelderd. Wanneer een race, die al herstart is, opnieuw wordt onderbroken terwijl er minstens twee derden van de originele race-afstand zijn verreden zal deze race niet meer herstart worden en gezien als een volledig beëindigde race. Mocht een race voor de tweede keer zijn onderbroken en is er nog géén twee derden race-afstand gereden, dan wordt de race opnieuw herstart. Deze race zal dan gaan over het aantal ronden dat werd aangegeven bij de eerste herstart.

In het geval dat er regen valt tijdens de sighting lap of de warm-up lap dan gaat de ‘delayed start procedure’ in werking. Wanneer de race is vertraagd maar het niet te maken heeft met weersomstandigheden en de reden van vertraging kan snel worden opgelost dan wordt de normale ‘delayed start procedure’ toegepast. Als er na deze vertraagde procedure geen problemen op de baan bevinden dan gaat de ‘quickstart’ procedure in werking om weer tijd in te halen.

Voor gecontracteerde Superbike en Supersport coureurs is het toegestaan om in een nationaal kampioenschap deel te nemen. Zowel een volledige deelname als één evenement telt mee als een testdag van het gelimiteerde aantal waarmee te coureurs te maken hebben. Superstock, European Supersport en Supersport 300 coureurs kunnen zonder limieten deelnemen aan nationale kampioenschappen.

Technische reglementen:
Er zijn geen beslissingen genomen met onmiddellijke ingang, hoewel de mogelijkheid van een uniforme ECU vanaf 2018 voor alle teams is besproken. Dit zal dan betekenen dat (net als in de MotoGP klasse) alle motorfietsen over dezelfde ECU moeten beschikken en er dus geen eigen fabriekselektronica meer mag worden gebruikt. De daadwerkelijke beslissing hierover zal de komende weken worden genomen.

 

Handige links Pirelli Riviera Di Rimini Round Misano:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag