Het had zomaar gekund, tijdens de 38e editie van de Ducati Club Races op Assen met alle 3 broers het podium te bezetten. Dat was wat we in ons vorig verslag schreven. Maar in Oschersleben werd dit werkelijkheid, waarbij Johnny 1e werd, Marcel 2e en Harold de 3e trede mocht bezetten. En dat ook nog eens in een close race, waar ze elkaar weinig ruimte lieten en daarom achtereen (op leeftijd) over de finish kwamen.
Op zaterdag werden de broers geïnterviewd door de MDR (Mitte Deutsche Rundfunk), waarbij afgesloten werd met de boodschap dat ze er alles aan moesten doen om het mogelijk te maken om samen op het podium te komen, hetgeen om 19.00 uur werd uitgezonden. Deze uitzending is te bekijken via de volgende link (10 dagen online) www.ardmediathek.de
Johnny verruilde 15 jaar geleden bij Affetto Ducati zijn straatmotor voor een circuitmotor en spoorde zowel Harold als Marcel aan om eveneens op het circuit te gaan rijden. Na enkele jaren trackdays werd met de start van de 3D-Cup deelgenomen aan wedstrijden. Ieder jaar groeiden we en werden sneller, maar anderen ook. Leken er kansen, dan komen er nieuwe rijders bij en zo gaat het en zo hoort het te gaan. Een overwinning krijg je niet cadeau en ondanks dat het veelvuldig is voorgekomen dat twee broers op het podium stonden en de ander op de vierde plek, het is de ultieme ervaring op samen op het podium te staan met z’n 3-en tegelijk. En dat gebeurde op Oschersleben.
Oschersleben is een verhaal apart.
We hebben daar al veel meegemaakt, op de baan, naar het ziekenhuis en de reis ernaar toe of terug naar huis. Harold moest al eens achterblijven in het ziekenhuis met een ernstige rugblessure terwijl Marcel ook binnen kwam lopen na een valpartij. Frankie Chili die als special guest aanwezig was en op onze reservemotor reed. En vorig jaar nog moesten we de vrachtwagen achterlaten omdat de turbo kapot ging. En nog veel meer is aan te halen en beschreven in eerdere raceverslagen.
Maar ook een baan waar je er met alleen snelheid niet komt, de lay-out is technisch met veel rechter bochten en zondag was het er ook nog eens 35 graden.
We reden zaterdag de baan op voor een eerste verkenning, trainingsronde en daarop volgende de twee kwalificaties. Johnny zette de 2e tijd neer met 1.34.3 achter Alain Östli. Marcel stond naast Johnny op de eerste rij met 1.35.4. Harold klokte 1.36.0 goed voor de vijfde positie waar Geert Schepens tussen Marcel en Harold in kwam. Preben Lind sloot de 2e startrij.
In de eerste race ging Harold slecht van start en moest knokken om bij te komen, waar Johnny als 2e de bocht inschoot en Marcel Geert voor zich moest dulden. Nadat Harold zowel Preben als Jarno Fredriks, die als een pijl naar voren was geschoten, voorbij was gegaan kon hij aan het achterwiel van Marcel blijven hangen maar er niet voorbij. Johnny was ondertussen naarstig op zoek naar de eerste plaats die Alain niet kon vasthouden. Alain verloor zichtbaar en dat was voor Geert de haas waardoor hij geen fouten maakte. Marcel kon er nergens voorbij en in de laatste ronde was het Harold die nog net binnendoor ging om de 4e plaats te bemachtigen. Marcel eindigde dus als 5e en Johnny zegevierde.
Het had 1 ronde langer moeten duren, dan was Geert aan Alain voorbij gegaan maar had Harold diezelfde mogelijkheid gehad en op het podium komen te staan, of Marcel natuurlijk. Uniek was dat alle vijf rijders vooraan als snelste rondetijd een 1.33 klokte. Veruit de beste prestatie van Marcel en Harold, die hiermee resp. 1 en 2 seconden winst boekten t.o.v. het verleden.
De tweede race was de laatste van de dag die ook nog eens werd uitgesteld vanwege veel valpartijen in de wedstrijd voor ons. Om 17.15 uur gingen we in dezelfde formatie van start en waar we allen maar van konden dromen geschiedde. Johnny moest wederom Alaín bij de start voor hem dulden omdat hij al wheeliend op gang kwam. Marcel was goed weg en sloot aan, terwijl Harold Geert moest blokken en vervolgens Preben inhaalde. Robin Kraaikamp was ook goed van start gekomen en na een ronde kon Harold hem passeren. Met drie maal Kock jagend op Alain Östli kon het feest beginnen. Helaas verliet Alain de baan, omdat zijn uitlaat was gescheurd. Jammer voor de strijd, maar goed, het blijft een mechanische sport. Het treintje kwam in beweging en Marcel kon goed aan het achterwiel van Johnny blijven waarbij Harold aansloot. Soms leek het erop dat ze elkaar de loef nog wilden afsteken, maar met een rondetijd van 1.34 op de klok wordt strijd geleverd, echter hebben ze het koppie erbij gehouden en de motor op de baan. De formatie eindigde zonder wijziging op leeftijd. Johnny kon als eerste de finish overgaan met direct achter zich Marcel en Harold.
Met blije gezichten en vol vreugde reden ze de ronde uit, waarbij het jammer en slordig is dat dit speciale moment door geen enkele fotograaf is vastgelegd. Die hadden de middag zelf al eerder afgesloten.
Historie is geschreven is ons familieboek en het is mooi om het vreugdevol medeleven te zien van e overige Challengers en partners binnen ons Ducati Clubje.
Marcel begint op te klimmen in de competitie strijd in de Dutch Ducati Challenge die Johnny nu aanvoert en gevold wordt door Harold op de 2e plaats.
Standen volgen en zal ook via de website te zien zijn.
Op zaterdag 1 augustus gaan we deelnemen aan de 501 kilometer van Assen op de TT baan. Een endurance wedstrijd van ca. 4 uren die we gaan rijden op de nieuwe Yamaha R1 M die hiervoor speciaal geprepareerd is door Ahnendorp Tuning. We zullen ons meer gaan richten op endurance wedstrijden, maar omdat het wel een beetje erg veel werd, laten we de 6 uur van Nurburgring op 25 juni aanstaande aan ons voorbij gaan.
De competitie zal voortgezet worden in Schleiz eind augustus en houden jullie op de hoogte.