Nicky Hayden en Stefan Bradl kenden het afgelopen weekend op het Phillip Island Grand Prix Circuit een moeilijke start van het seizoen. Ondanks dat het door Ten Kate gerunde en door Red Bull gesponsorde Honda World Superbike Team vooraf wist dat het een moeilijke opgave zou worden om voorin het veld mee te doen op Phillip Island zal men niet in een euforie stemming Australië verlaten.
Geheel onverwachts en verrassend is het mindere optreden van de twee voormalige MotoGP coureurs en het Nederlandse WorldSBK team echter niet. De compleet nieuwe Honda CBR1000RR Fireblade SP2 motoren kwamen pas begin januari als gewone straatmotoren aan in Nieuwleusen – mede veroorzaakt door de aardbeving in Japan waardoor de productie bij Honda bijna drie maanden noodgedwongen stil kwam te liggen.
De motoren werden vervolgens in razend tempo omgebouwd in WorldSBK trim om slechts een week later al op transport te gaan naar Spanje voor een eerste test. Na twee moeizaam verlopen testen werden de machines vervolgens al verscheept naar Australië voor de laatste twee testdagen en de openingsronde van het 2017 World Superbike kampioenschap.
Van een ideale voorbereiding kan derhalve dan ook niet gesproken worden, sterker nog het mag al bijna een wonder genoemd worden dat Hayden en Bradl konden testen en afgelopen weekend tijdens de Yamaha Finance Australian Round konden beschikken over hun 2017 Honda machines.
Maar de Ten Kate mannen zouden de Ten Kate mannen niet zijn als men alles niet uit de kast zouden halen om zo goed mogelijk voor de dag te komen. Hayden en Bradl hielden zich op de baan kranig gedurende het weekend en de technici knokten zich in de pitbox een slag in het rond om de Amerikaan en de Duitser met een zo goed mogelijke Honda de baan op te sturen.
Gedurende het weekend werd er dan ook zeker de nodige progressie geboekt, zo wist Hayden zich tijdens de vrije trainingen rechtstreeks te plaatsen voor de Superpole 2 kwalificatie, een elfde startplaats af te dwingen en tijdens de eerste wedstrijd lange tijd mee te strijden voor een top tien klassering. In de slotfase van de eerste wedstrijd moest de Amerikaan echter nog een paar plaatsen prijsgeven om uiteindelijk als elfde de finish te passeren. Zondag tijdens de tweede wedstrijd leek de Amerikaan zich wederom binnen de top tien te kunnen handhaven, maar na iets te gretig te zijn in Lukey Heihts zorgde een crash voor een DNF.
Bradl daarentegen leek tijdens zijn eerste World Superbike weekend een patent te hebben op de vijftiende plaats. De Duitser kwalificeerde zich als vijftiende, een positie waarop hij vervolgens zowel in de eerste als ook in de tweede race over de finish kwam.
Stefan Bradl, Red Bull Honda World Superbike (15e en 15e):
“Mijn start vandaag was iets minder dan gisteren. De start op zichzelf was nog niet eens zo verkeerd, maar ik pakte in de eerste bocht de verkeerde lijn en daar moest ik de tol voor betalen in bocht twee. Dit betekende dat ik mijn voorsprong meteen al weer kwijt was, ik zakte meteen dan ook een aantal plekken. Voor de race hebben we wat aanpassingen aan de machine gedaan, dit bleek een goede zet. Jammer genoeg, terwijl ik de bochten goed in kwam en agressief kon remmen, verloren we bij het uitkomen van de bochten te veel terrein. Ook zijn we op het moment niet zuinig genoeg op de banden, dit betekend dat we aan het eind van de race niet de snelheid kunnen vasthouden. Gelukkig kon ik wel in de tweede groep blijven en ik heb opnieuw veel geleerd. Al met al was het geen makkelijk weekend maar ik ben er zeker van dat we ons kunnen verbeteren voor het volgende raceweekend in Thailand”.
Nicky Hayden, Red Bull Honda World Superbike (11e en DNF):
“We hadden voor aanvang van de tweede race een aantal veranderingen gemaakt om de banden beter te kunnen sparen, vooral omdat het vandaag nog iets warmer was. De machine was hierdoor wel beter bij het op het gas gaan maar minder goed bij het remmen. Het lukte niet om mijn goede start van gisteren te evenaren, maar ondanks dat voelde de start wel oké. Ik zette mijn snelste rondetijd neer en probeerde bij de tweede groep te blijven, maar ik wilde iets te graag en teveel in Lukey Heihts, daardoor viel ik. Natuurlijk kan ik niet zeggen dat ik blij ben met het resultaat of met het weekend. Vandaag heb ik mijn best gedaan en heb ik zo hard mogelijk gereden, maar het ging niet zoals gepland. We zullen proberen wat verbeteringen aan te brengen voor de volgende ronde over twee weken in Thailand”.
Ook tijdens de tweede ronde van het 2017 World Superbike kampioenschap over twee weken in Thailand mogen er nog geen wonderen verwacht worden van het Honda duo Hayden & Bradl, pas tijdens derde en eerste Europese ronde van het kampioenschap begin april op het Motorland Aragon Circuit zal er een nieuwe update komen van de door Ten Kate geprepareerde Honda CBR1000RR Fireblade SP2 motoren.
Handige links Yamaha Finance Australian Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag