Pol Espargaró vormt in 2017 samen met Bradley Smith het rijdersduo voor het Red Bull KTM Factory Racing Team in de MotoGP klasse. De jongste van de twee broers sprak voor het eerst na de test in Valencia over komend seizoen en het nieuwe KTM project waar hij deel van uit maakt.
Pol Espargaró begint in 2017 aan een nieuw avontuur in zijn carrière door van het Monster Yamaha Tech3 over te stappen naar het Red Bull KTM Factory Racing, het officiële KTM fabrieksteam dat zal debuteren in de koningsklasse.
Na in Valencia na afloop van de laatste Grand Prix van 2016 voor het eerst kennis gemaakt te hebben met zijn nieuwe team en de KTM RC 16 machine bleef het lange tijd rustig rondom de jongste van de twee broers Espargaró. Ondanks dat KTM testcoureur Mika Kallio – die met een wildcard deelnam aan de laatste Grand Prix van 2016 in Valencia – en teamgenoot Bradley Smith eind november in Jerez nog in actie kwamen tijdens een privé test kreeg Pol Espargaró net als Jorge Lorenzo geen toestemming van zijn voormalige werkgever Yamaha om voor 1 januari 2017 in actie te komen voor zijn nieuwe werkgever.
Nu het inmiddels 2017 is sprak motogp.com voor het eerst met de kersverse KTM Factory Racing MotoGP coureur over zijn eerste kilometers op de Oostenrijkse machine in Valencia en over zijn overstap van Yamaha naar KTM.
Zo vertelde de jongste van de twee broers Espargaró dat hij veel had opgestoken van de test in Valencia.
“Ik heb veel dingen geleerd, zowel op als ook naast de motor en ik denk dat veel van deze dingen bruikbaar zijn voor KTM – maar ik ben nog steeds jong en heb ook nog veel dingen te leren. Ik hoop zelfs dat ik blijf leren tot het moment ik er mee zal stoppen.”
Na in de Moto2 klasse kampioen geworden te zijn stapte Pol Espargaró aan het einde van het seizoen 2013 over naar de koningsklasse om nu na drie jaar een contract te tekenen bij het Red Bull KTM Factory Racing en voor het uit te komen voor een officieel fabrieksteam. Een nieuwe uitdaging waaraan hij niks liever dan vandaag al wil beginnen, dit ondanks dat hij zich er terdege van bewust is dat er nog veel kinderziektes overwonnen zullen moeten worden.
“KTM heeft grote en ambitieuze ideeën. Waar ze gaan, winnen ze. Dus ze zijn overtuigd van hun potentieel, maar we mogen niet vergeten dat het project nog steeds in de beginfase is. Dus we zijn ervaring nodig, maar ik ben heel positief gestemd. Vanaf de eerste tot aan de laatste wedstrijd van het seizoen zullen we ons moeten zien te verbeteren. Wij zijn aangenomen het te proberen en te laten zien dat KTM het ook in deze klasse kan doen.”
KTM heeft de afgelopen maanden sinds de motor klaar was al veelvuldig en met diverse coureurs getest en al de nodige vooruitgang weten te boeken. Nu de Oostenrijkse fabrikant haar debuut maakt in de MotoGP zal men vol in de schijnwerpers staan, zullen de prestaties constant vergeleken worden met die van de overige merken en zal alles met belangstelling worden gevolgd.
“We gebruiken verschillende voorvorken, voorvorken die door niemand anders gebruikt worden – ik weet niet of dat een probleem of een voordee zal zijn, maar het is zeker anders. Het buizenframe is momenteel het meest verontrustende ding – niet omdat het slecht is; maar omdat het compleet nieuw is. Niemand heeft het dit nog geprobeerd. KTM gebruikt het in alle klassen waarin ze racen – maar het is wel totaal anders dan we in de MotoGP gewend zijn. Dus we gaan ervoor om het te proberen.”
Net als bij Monster Yamaha Tech3 zal ook komend seizoen de Brit Bradley Smith als teamgenoot van Pol Espargaró optreden. De Spanjaard is echter van mening dat er een groot verschil is in vergelijking met de voorgaande jaren nu het tweetal samen aan dit nieuwe KTM project gaat beginnen.
“Normaalgesproken is je teamgenoot de eerste persoon die je dient te verslaan, maar voor komend seizoen zullen we elkaar echter zoveel als mogelijk moeten helpen. Speciaal omdat we samen met het team nog een berg werk te verzetten hebben. We zullen vanaf de basis moeten beginnen, ons stap voor stap zien te verbeteren en heel goed samen moeten werken. Als we aan de top zijn, als we daar tenminste mogen komen, dan kunnen we weer met elkaar de strijd aangaan. Maar tot dat moment zullen we elkaar zoveel mogelijk moeten helpen.”
Het Red Bull KTM Factory Racing MotoGP Team zal voor het eerst weer in actie komen tijdens de eerste officiële MotoGP test van 2017 welke van 30 januari tot en met 01 februari op het programma staat op het Sepang International Circuit in Maleisië.