Het GMT 94 Yamaha team werd op zaterdagavond als winnaar afgevlagd van de tweede race in het Endurance World Championship. In een thrillerfinale werd op het circuit van Portimao het Franse Suzuki Endurance Racing Team verslagen.
We hebben er de geschiedenisboeken niet op nagekeken maar kunnen ons niet voorstellen dat er ooit een endurance race een closer finish heeft gekend dan deze 12 uren van Portimao. Op het Portugese circuit was het verschil tussen het GMT 94 Yamaha Team (David Checa, Niccolò Canepa, Lucas Mahias) en het Suzuki Endurance Racing Team (Vincent Philippe, Anthony Delhalle, Etienne Masson) namelijk maar een luttele 0,081 seconde.
In de 386e van de in totaal 393 afgelegde ronden nam David Checa de leiding over van Ettienne Masson. In de ronden daarvoor had Checa rap een gaatje dichtgereden naar de Fransman waardoor de verwachting was dat Checa met het overnemen van de leiding de slag beslist had.
Masson beet zich echter vast in het achterwiel en probeerde in de laatste ronde, bij het opkomen van start-finish, uit de slipstream te komen van de Yamaha. Dat lukte bijna. Masson kwam echter minder dan een tiende en daarmee enkele meters tekort om alsnog de overwinning te kunnen pakken.
De derde plaats in deze race ging naar het Honda Endurance Team. Halverwege de race zag het daar nog niet naar uit omdat het F.C.C. TSR Honda team op dat moment, liggend op de derde plaats, een flinke voorsprong had op het op de vierde plaats rijdende Oostenrijkse Yamaha Austria Racing Team (Yart). Een kapotte koppeling zorgde echter voor veel oponthoud waardoor het FCC Honda team ver terug viel. Kazuma Watanabe, PJ Jacobsen en Damian Cudlin moesten daardoor uiteindelijk genoegen nemen met een schamele 12e plaats.
Het Yart team leek vervolgens de belangrijkste kandidaat voor de derde plaats. Na 9 uur werden zij door de wedstrijdleiding echter de pits binnengehaald omdat een gat in de uitlaat er voor zorgde dat het maximaal toegestane aantal decibellen flink werd overschreden. De reparatie kostte uiteindelijk zoveel tijd dat Broc Parkes, Marvin Fritz en Ivan Silva een podiumplaats in het geluid zagen opgaan. Het Oostenrijkse team moest genoegen nemen met de vierde plaats.
Van die pech profiteerde het Honda Endurance Team dat met rijders Julien Da Costa, Sébastien Gimbert en Freddy Foray na afloop het podium mocht beklimmen.
De winnaars van de eerste race van dit seizoen, de 24 uur van Le Mans, konden dit keer geen potten breken. Het SRC Kawasaki team kende al vroeg in de race problemen met de brandstoftoevoer waardoor zij terugvielen tot aan de 14e plaats. Van daaruit begon het team met Grégory Leblanc, Matthieu Lagrive en Fabien Foret nog wel aan een opmars maar in na een kleine 7 uur ging het motorblok kapot en was de race voorbij voor het team.
De vijfde plaats ging naar het April Moto Motors (Gregg Black, Grégory Fastré, Alex Cudlin) Team dat met deze vijfde plaats en het uitvallen van SRC Kawasaki verrassend de leiding heeft genomen in de tussenstand van het EWC.
In de Superstock klasse ging de overwinning naar het Tati Team Beaujolais Racing.Julien Enjolras, Dylan Buisson en Hugo Clere reden op hun Kawasaki naar de zesde plaats in de race en waren daarmee het eerste Superstock team.
Zij werden gevolgd door het Volpker NRT 48 team met Bastian Mackels in de gelederen. Onze zuiderbuur reed samen met Dominik Vincon en Stefan Kerschbaumer de BMW naar de zevende plaats overall en de tweede plaats in de Superstock klasse.
Het team verwees het Junior Team LMS Suzuki met Baptiste Guittet, Romain Maitre en Robin Camus terug naar de derde plaats in de Superstock. Het Franse Suzuki team werd overigens achtste overall.