De voorlaatste ronde van het Europese FIM Superstock 1000 kampioenschap is voor Rob Hartog uitgelopen op een deceptie. Op het Franse circuit in Magny-Cours kwam de Kawasaki coureur het gehele weekend te kort en tot overmaat van ramp zorgde een valpartij in de race ervoor dat het een weekend werd om snel te vergeten.
“Voorafgaand aan het weekend had ik er echt zin in. Ik ken het circuit van vorig jaar met de Superstock 600 en heb het gevoel dat het team de laatste races echt stappen heeft gemaakt met de Ninja ZX-10R”, klonk Hartog zelfverzekerd. “Helaas merkte ik direct in de eerste sessie dat we het lastig zouden krijgen. Het lukte simpelweg niet om snelle tijden te rijden en in een goed ritme te komen.” Na de twee vrije trainingen te hebben geanalyseerd, werd er een plan gemaakt voor de kwalificatie op zaterdag. In de beide vrije trainingen werd een 31 tijd neergezet. Hartog was dan ook gebrand om in de kwalificatie een aantal rijtechnische verbeteringen uit te voeren en zo de nodige progressie te boeken. Progressie die niet mogelijk bleek te zijn. Hartog, teleurgesteld na de kwalificatie: “Ik had een aantal punten waar ik aan kon werken op de baan en heb mij hierop gefocust. Opnieuw lukte het echter niet om, na het uitvoeren van deze verbeterpunten, ook mijn rondetijd te verbeteren. Dit is een bittere pil en om op de tweede dag opnieuw op de 31e plaats te staan in de kwalificatie is een bittere pil.”
Op zondagochtend werd voorafgaand aan de race een 15 minuten durende warm-up gereden. Deze sessie werd vroegtijdig afgebroken en afgesloten op de 27e plaats. Rob voorafgaand aan de race: “Ik ga ervoor om een goede start te maken en zo de aansluiting te vinden in de voorste helft van het veld. Ik zal alle zeilen bij moeten zetten maar ga aan proberen te haken bij de coureurs voor mij.” Een supersnelle- en vanuit historisch oogpunt befaamde ‘Hartog-start’ zorgde ervoor dat Rob de eerste bochtencombinatie als 19e doorkwam en dus al 12 posities had gewonnen! Helaas sloeg het noodlot even later toe, toen het bij het aanremmen voor Adelaide mis ging. “Ik passeerde tijdens het remmen voor de hairpin een coureur voor me. Ik kon daarna in het gedrang mijn voorganger, die inmiddels aan het insturen was, niet meer ontwijken. Mijn voorwiel werd onderuit getikt en ik lag er af. Ik heb vervolgens de motor vanaf de laatste positie opgepakt en heb de race uitgereden”, aldus Hartog. Een 26e plaats was het resultaat.
Over twee weken vind de slotrace van het seizoen plaats in Zuid-Spanje, op het circuit van Jerez de la Frontera van 14 t/m 16 oktober.