Livio Loi reed een uitstekende Moto3-race van de Grand Prix van San Marino. De Belg van RW Racing GP finishte als dertiende na een hevig gevecht. Dat had een solide top 10-plaats kunnen zijn, als hij niet twee momentjes van pech was tegengekomen.
Het cruciale moment in de wedstrijd voor Livio Loi was in ronde 13. Samen met Philipp Oettl had Loi het gat dichtgereden naar de kopgroep van negen. Achteraan in die groep, op de elfde plaats, maakte Loi een foutje in de eerste sector van het Misano World Circuit. Die ene fout – te wijd in de bocht – kostte hem ruim anderhalve seconde in een ronde tijd en als gevolg daarvan verloor hij de aansluiting.
Terwijl de groep gebruik kon maken van elkaars slipstream, moest Loi het in zijn eentje opknappen, zonder dat voordeel. Dat gaf ook Juanfran Guevara en Niccolo Antonelli de kans om aan te sluiten. Tegen de tijd dat zij bij Loi kwamen, was het gat naar de groep opgelopen tot 2,5 seconde: te groot om te overbruggen.
Het trio vocht een hevige strijd om de elfde plaats, waarbij Loi sterk genoeg was om steeds weer de leiding te nemen. Totdat hij in de voorlaatste ronde ineens niet meer kon terugschakelen vanuit de vierde versnelling. Pas na een paar keer proberen kon Loi weer gewoon schakelen. Maar dat had hem ruim een halve seconde gekost waarvoor hij alleen de laatste ronde nog had om die weer goed te maken.
Loi kwam dichtbij, maar had net te weinig tijd om nog elfde te worden. Hij kwam als dertiende over de finish op slechts 0,012 van de twaalfde plaats voor Guevara, om toch nog 3 punten voor het kampioenschap mee te nemen.
Livio Loi, RW Racing GP, dertiende:
“Ik ben blij met de race, maar ik had iets meer gewild wat het resultaat betreft. De start was best goed, maar in bocht 1 werd ik wijd geduwd zodat ik een paar plaatsen verloor. Ik kon wel snel terugvechten en vanaf ronde 4 – ik reed als twaalfde – kon ik samen met Oettl het gat dichtrijden naar de groep. Het is doodzonde dat ik juist toen we de aansluiting hadden, een fout maakte. Ik miste de bocht in de eerste sector van het circuit en dan heb je een ronde nodig om weer in het goede ritme te komen. Als je hier één bocht mist, kom je ook verkeerd uit voor de volgende, en zo verder. Ik ben door dat ene foutje te veel verloren en dat heeft me zeker een top 10 gekost. Toen Guevara en Antonelli erbij kwamen, hadden we een mooi gevecht voor de elfde plaats en ik wist dat ik zeker in het laatste deel van het circuit de sterkste was, maar in de voorlaatste ronde bleef de versnelling hangen. Ik begrijp niet goed wat er gebeurde, maar ik kon niet meer terugschakelen vanuit 4. Ik heb het eerst een paar keer zo geprobeerd, daarna heb ik het geprobeerd door tussengas te geven en uiteindelijk moest ik weer accelereren en toen kwam ‘ie los en kon ik weer gewoon schakelen. Dat gedoe heeft me ruim een halve seconde gekost en er was te weinig tijd over om terug naar de kop van het groepje te komen. Ik kan niet blij zijn met de dertiende plaats in de wetenschap dat ik minimaal elfde had kunnen zijn en, als ik niet zelf een fout had gemaakt, ik in de top 10 had kunnen finishen. Dat is balen, maar ik ben toch niet ontevreden want in zijn totaliteit was het wel een goede race.”
Handige links Gran Premio TIM di San Marino e della Riviera di Rimini
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag