Pata Yamaha Official WorldSBK coureur en winnaar van de 39e “Coca-Cola Zero” Suzuka 8H World Endurance Alex Lowes kreeg afgelopen maandag in Brno tijdens de officiële IRTA test de kans om voor het eerst kennis te maken met een MotoGP machine. Het werd voor de Brit een dag om nooit te vergeten, en dat ondanks een crash en het rijden van slechts vijftien ronden.
Samen met Monster Yamaha Tech3 coureur Pol Espargaró en Yamaha testcoureur Katsuyuki Nakasuga wist Alex Lowes afgelopen maand de prestigieuze Suzuka 8H World Endurance wedstrijd op zijn naam te schrijven.
Voor Yamaha een reden om de Britse World Superbike coureur uit te nodigen voor een test op een Yamaha YZR-M1 MotoGP machine. Afgelopen maandag in Brno was het dan zover, de tweelingbroer van Moto2 coureur Sam Lowes stapte een dag na afloop van de Tsjechische Grand Prix op het circuit van Brno op de tweede machine van zijn Suzuka 8H teamgenoot Pol Espargaró om zijn allereerste MotoGP km’s te kunnen maken.
Ondanks dat Lowes tot het laatste uur van de officiële IRTA testdag moest wachten, hij slechts vijftien ronden kon rijden en ook nog eens in de laatste ronde ten val kwam werd het een onvergetelijk ervaring voor de huidige WorldSBK coureur.
Alex Lowes, Pata Yamaha Official WorldSBK coureur:
“Uiteraard was dit één van de beste dagen uit mijn leven! Als je vanaf kinds af aan al droomt om een op een MotoGP fiets te mogen rijden dan is het natuurlijk fantastisch als het zover is. Uiteraard heb ik niet heel veel ronden kunnen rijden maar het gevoel met de motor was ongelofelijk. De power van de motor en de handelbaarheid was zoals ik had verwacht en zelfs meer dan dat, het was echt een ongelofelijke ervaring. Ik wil Yamaha bedanken voor deze kans, het is een droom voor mij. Daarnaast ben ik ook veel dank verschuldigd aan het
Monster Yamaha Tech3 team voor het feit dat zij dit mogelijk hebben gemaakt, al moet ik tevens mijn verontschuldiging aanbieden voor mijn crash, maar eerlijk gezegd heb ik heel erg genoten van deze ervaring en het is een dag geworden die ik de rest van mijn leven zal onthouden. De remmen en de banden zijn heel anders vergeleken met een WorldSBK fiets, het allergrootste verschil is echter de power. Toen ik tijdens mijn eerste ronde op het rechte stuk kwam voelde ik de echte power van deze motor, het was geweldig en ik kon niet geloven hoe snel het allemaal ging, dus nogmaals het grootste verschil is voor mijn gevoel echt de power. Bijna aan het einde van de dag kwam ik ten val, de reden hiervan was heel simpel omdat ik iets te hard pushte zonder dat ik alle in en outs van deze motor kende. Ik remde iets te hard waardoor het achterwiel los van de grond kwam, daardoor ging ik iets te wijd en kwam ik op het smerige gedeelte van de baan met als gevolg dat het voorwiel weggleed. Het was een onschuldige schuiver, maar ondanks dat baalde ik er wel heel erg van. Al met al was het een geweldige ervaring en ondanks dat ik maar vijftien ronden heb kunnen rijden heb ik er volop van genoten. Dit waren misschien wel de beste vijftien ronden die ik ooit gereden heb.”