Afgelopen weekend werden op de Red Bull Ring in Oostenrijk twee wedstrijden verreden in de Red Bull MotoGP Rookies Cup. Sander eindigde de wedstrijden helaas zonder punten, maar wist in de tweede wedstrijd een mooi gevecht goed af te sluiten.
In de kwalificatie verliep alles goed. Met nog 15 seconden op de klok wist Sander zijn snelste tijd te noteren en pakte daarmee de 16e tijd. In de laatste ronde die hij kon rijden wilde hij zijn tijd nog verder verbeteren maar verremde zich. Doordat enkele anderen wel een snellere ronde wisten te noteren moest Sander vanaf de 20e plek starten. Na de kwalificatie werden de tandwielverhouding en de vering nog iets aangepast zodat ‘zaterdags in de eerste wedstrijd meer winst gepakt kon worden. Aangezien er geen warming up werd verreden, was dit natuurlijk wel een gok, maar de moeite waard om het te proberen.
Bij de start van de eerste race was Sander goed weg. In de eerste bocht werd Sander volledig naar buiten gedrukt, waardoor hij wijd moest gaan en als laatste moest aansluiten aan het veld. De gok met de aanpassingen aan de motor pakten helaas verkeerd uit, waardoor Sander het gevoel met de motor kwijt was. Door de aangepaste vering moest hij zijn rempunten opnieuw vaststellen en ook de aangepaste tandwielverhouding vroeg om een andere rijstijl. Sander wist hier goed mee om te gaan, maar helaas kostte deze afstelling hem wel de aansluiting met de groep voor hem en moest Sander noodgedwongen er het beste van maken en in ieder geval finishen. Dit heeft hij dan ook gedaan, maar wel op een teleurstellende laatste plaats.
De instellingen die in de training en kwalificatie werden gebruikt zijn teruggezet op de motor voor de wedstrijd van zondag, zodat Sander in ieder geval een goede basis had. Bij de start zat Sander er wederom goed bij, maar moest nog wel even opnieuw in zijn ritme komen na de race van zaterdag. Dit lukte hem vlot en hij wist aansluiting te vinden met een aantal andere rijders. Hij kwam in een goed gevecht terecht en wist deze naar zijn hand te zetten. Inhalen lukte hem keer op keer, maar wegrijden net niet. Hierdoor misten deze twee rijders de aansluiting met de man voor hun. Sander besloot om zijn tactiek aan te passen en koos ervoor om vijf ronden voor het eind geen aanval meer in te zetten zodat hij geen risico zou lopen om te crashen. Hierdoor kon hij zijn tegenstander observeren en bekijken waar hij sneller was op de baan. Dit bleek in de laatste sector te zijn. Twee bochten voordat de finishvlag zou vallen wist Sander zijn tactiek juist uit te voeren en haalde in. Zijn tegenstander kon hier geen antwoord meer op geven en moest de positie prijs geven aan Sander. Sander finishte de wedstrijd van zondag op de twintigste plaats.
“Ik baal echt verschrikkelijk van de wedstrijd van zaterdag. We hadden de afstellingen aangepast met het idee harder rond te kunnen gaan en meer competitief te zijn. Helaas pakte dit volledig verkeerd uit en moest ik er voor zien te zorgen dat ik niet zou crashen. Het gevoel met de motor was volledig weg en het veranderen van de vertanding zorgde ervoor dat mijn rem- en schakelpunten volledig anders lagen dan ervoor. Hierdoor moest ik het circuit opnieuw verkennen en kostte me dit te veel tijd om een fatsoenlijke wedstrijd te rijden. Gelukkig hebben we hiervan wel geleerd en gelukkig ging de wedstrijd op zondag een stuk beter. Ik heb een goed gevecht gehad waar ik veel heb geleerd. Ik heb zondag het gevoel met de motor terug gekregen en kijk erg uit naar aanstaande weekend. Dan racen we op Brno. Ik heb erg veel zin om weer te gaan racen op de KTM en heb er goede moed in dat we komend weekend beter kunnen presteren.” Aldus Sander Kroeze.