Team Streuer mist snelheid en grip in thuis Grand Prix

251
team streuer
Team Streuer | foto© Racesport.nl

Afgelopen weekend stond voor ons en de andere WK zijspan teams de belangrijkste en mooiste Grand Prix weekend op onze kalender.

Op het TT circuit van Assen werd namelijk onze thuis GP voor de zijspannen verreden, tijdens de Gamma Racing Days. Altijd een super strak en geweldig georganiseerd evenement, met vol gepakte tribunes en veel media aandacht voor de zijspansport.







Dat de Gamma Racing Days, ook bij andere teams als favoriet op hun programma staat, bleek wel uit het aantal ingeschreven teams, want maar liefst 30 teams hadden zich aangemeld voor deze vierde ronde voor het WK, en dat was de laatste 20 jaar niet meer voorgekomen, zo’n groot start veld aan het begin van de kwalificaties. Klein nadeel is dan natuurlijk wel dat er 2 teams moesten afvallen tijdens de kwalificaties, aangezien er maar 28 teams mochten starten. Ook had de organisatie nog een mooie extra dimensie voor de teams ingebouwd, wij zouden rijden op het Moto GP circuit. Met andere woorden de snelle Ruskenhoek layout, en dat is nou net een van de favoriete gedeeltes van het circuit van team Streuer.

Zaterdag : Kwalificaties
Deze morgen zouden we 2 kwalificaties van elk 20 minuten rijden, niet echt veel track time maar dat was voor ieder hetzelfde. Het vergt namenlijk veel tijd voor de organisatie om het circuit weer om te bouwen voor het houden van races van motoren naar auto`s , daarom rijden de motoren tijdens de Gamma altijd in de ochtend.

Bennie en Geert waren dan ook zeer gebrand op een goede kwalificatie, en vertrokken als een van de eersten uit de pitlane. Door een snelle outlap kwamen ze als eerste uit deze ronde en creëerden daardoor dan ook vrije ruimte voor zich. Al in de derde ronde werd de snelste tijd genoteerd, en deze was direct goed voor de voorlopige pole. Lange tijd konden we deze vast houden, maar halverwege de sessie dook team Reeves er flink onder door. Bennie en Geert probeerden nog wel hun tijd te verbeteren, en reden dan ook  constante ronde tijden, maar dat was niet genoeg voor de pole tijd. Positieve was wel dat we een 0,5 seconde sneller waren dan de leiders in de tussenstand van het WK, team Paivarinta, onze tweede tijd kwam dan ook gedurende de rest van deze sessie niet in gevaar. En zo hadden we wel een voorlopige tweede positie op de eerste startrij .

Bennie was nog niet echt tevreden met de neergezette tijd, want het zou tijdens de tweede en beslissende kwalificatie, wel een stuk harder gaan was z,n vermoeden. Daarom werd de team Streuer LCR rondom op nieuw rubber gezet om de strijd aan te gaan voor de pole en behoud van een startplaats op de eerste rij.

Zover kwam het echter niet want vlak voor aanvang van de tweede sessie begon het wat te regenen, niet veel, maar net genoeg om de baan nat te maken.

En wel op zo`n manier dat je eigenlijk niet met slicks de baan op kon, en ook niet met regenbanden. Er werd besloten om het span op de slicks te laten staan, en richting de pitlane te gaan en daar af te wachten hoe snel de baan zou opdrogen.

Gedurende de eerst 12 minuten bleef de baan nog vochtig, en lagen de tijden nog fors boven wat er die ochtend was gereden. Maar toen droogde hij toch nog snel op en zag de pitcrew de tijden van de concurrentie langzaam naar beneden gaan. Bennie besloot om met nog 5 minuten op de klok om ook naar buiten te gaan, om te kijken of alles goed zat. Maar ook om, mocht de baan echt droog zijn, er direct geprobeerd zou worden om een snellere tijd neer te zetten. Maar de baan droogde niet geheel op en niemand verbeterde zijn tijd dan ook uiteindelijk. Dit hield in, dat we vanaf de tweede startplaats mochten vertrekken voor onze thuis GP. En het was direct ook onze beste kwalificatie van dit WK seizoen, en ondanks we niet in de buurt kwamen van onze snelste tijd ooit op Assen. Was het team tevreden met de kwalificatie en de daarbij behorende tweede start plaats.

Tijdens het race klaar maken van het span, kwamen we erachter dat de uitlaat op 2 plaatsen begon te scheuren. En werd het weer een Team Streuer avondje, waarbij tot diep in de nacht gewerkt werd om het probleem op te lossen. Maar gelukkig lukte dit zoals altijd en stond om 3 uur zondag morgen de team Streuer LCR race klaar.

Zondag : Race
Helaas geen warm-up deze keer, maar wel een race op prime time, en ook nog een live te volgen via diverse TV stations en via internet streaming. En al dat maakt dit weekend tot het hoogtepunt van het jaar voor de zijspan sport.

Na een lange, maar imposante  start procedure, waarbij het zeer druk was op de grid met media en VIP gasten. Mochten de 28 teams vertrekken voor hun warm-up lap, en werd het stil op de tribunes, in afwachting dat alle teams hun positie weer hadden ingenomen op de grid.

Onze start was verre van goed en we verloren dan ook al direct een paar plaatsen tijdens de sprint naar de Haarbocht.  Bennie en Geert gingen als vierde de Noordlus in, deze positie konden ze de eerste ronde ook nog vasthouden. Maar kwamen direct al onder grote druk te staan van Delannoy, en begon de top 3 al een klein gaatje te slaan. Door het gevecht met de Fransman verloren we tijdens de eerste paar ronden kostbare tijd. In de vierde ronde kwam de Fransman team Streuer voorbij, en leek het of hij direct wat bij ons kon weglopen. Maar team Streuer herpakte zich en kwamen beter in hun ritme, en pakten de vierde plaats in de vijfde ronde weer terug van Delannoy. Bennie kon het tempo hoog houden en ze liepen dan ook per ronde iets weg bij het Franse team.

Het werd een eenzame tweede helft van de wedstrijd voor team Streuer, want het verschil met de top 3 was al behoorlijk opgelopen. En na 16 ronden race passeerden Bennie en Geert als vierde de finish, niet echt een positie waar vooraf op was gehoopt en gerekend door het gehele team.

Bennie was dan ook verre van tevreden na de race, en melde dat nog steeds de grip van de achterbanden te snel slechter werd. En ondanks dat dit onze beste WK finish van dit jaar is, kijkt het gehele team dan ook iets teleurgesteld terug op dit WK weekend.

Team Streuer gaat nu de pijlen weer richten op komend weekend, waarbij er wederom gereden gaat worden op het TT circuit van Assen. Daar word dan de vijfde ronde voor het IDM verreden, en bestaat de mogelijkheid dat team Streuer komende zondag de Duitse titel kan binnen halen.