Michael van der Mark I foto© Honda Pro Racing
Naast de MotoGP carrousel, waar de meeste zitjes voor het komende seizoen inmiddels zijn vergeven, is de stoelendans in de World Superbike klasse nog volop in beweging. Wat is de huidige stand van zaken, wie blijft, wie gaat waar naar toe en wat zijn de laatste geruchten?
Vanzelfsprekend is de belangrijkste vraag voor de Nederlandse motorsportfans, wat gaat Michael van der Mark doen, blijft de Rotterdammer Honda trouw, maakt hij op het laatste moment toch nog de overstap naar de MotoGP of stapt hij na dit seizoen over naar een ander motormerk in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.
De Nederlander tekende tijdens het seizoen 2014, het seizoen waarin hij de wereldtitel wist te winnen in de World Supersport klasse, een tweejarige overeenkomst met Honda Europe om in het seizoen 2015 en 2016 uit te komen voor het door Ten Kate gerunde Honda WorldSBK Team. Tevens stond er een optie in deze overeenkomst voor 2017. Van der Mark heeft een verbeterd aanbod van Honda Europe om ook in 2017 naast Nicky Hayden uit te komen voor het Honda WorldSBK Team. Dit exclusieve aanbod was echter geldig tot aan de onlangs verreden World Superbike ronde in Laguna Seca. Als we de berichten mogen geloven is er tot op heden nog geen overeenkomst getekend en is de Rotterdammer (nog?) niet ingegaan op dit aanbod.
Een korte rondgang langs de huidige en belangrijkste WorldSBK teams leverde de volgende resultaten op.
Kawasaki Racing Team Honda WorldSBK Team
Zowel Jonathan Rea als ook Tom Sykes hebben hun overeenkomst verlengd voor komend seizoen. Hier zullen dus geen veranderingen meer plaatsvinden.
Binnen het door Ten Kate gerunde Honda WorldSBK Team is de plaats van Nicky Hayden voor komend seizoen zeker. De Amerikaan tekende voorafgaand aan het huidige seizoen namelijk een tweejarige overeenkomst. De tweede plaats binnen het team is echter nog hoogst onzeker nu Van der Mark en zijn management niet op het exclusieve aanbod van Honda in zijn gegaan – Honda had Van der Mark een exclusief aanbod gedaan tot aan het weekend in Laguna Seca (tot dat moment was Van der Mark de enige met een aanbod op zak en werd er niet met andere potentiële kandidaten gesproken). Naast de Nederlander heeft blijkbaar nu ook Stefan Bradl een aanbod van Honda Europe op zak en wordt er met diverse andere kandidaten gesproken. Wel is het inmiddels duidelijk dat Honda er veel aan gelegen is om de Duitser komend seizoen de tweede door Ten Kate Racing Products geprepareerde nieuwe Honda CBR1000RR te laten bemannen.
Aruba.it Racing – Ducati
Chaz Davies zal ook in 2017 zijn huidige team trouw blijven. Davide Giugliano heeft echter onlangs te horen gekregen dat er voor hem komend seizoen geen plaats meer is binnen het team, al werden deze woorden na zijn sterke optreden in Laguna Seca weer enigszins teruggenomen. Dat de Italianen gecharmeerd zijn/waren van Van der Mark zal voor vele geen verrassing zijn echter voor deze vrijgekomen plaats waren er meer kapers op de kust. Zo stonden o.a. de namen van Loris Baz, Eugene Laverty, Stefan Bradl, Marco Melandri en Michael van der Mark op de lijst van potentiële kandidaten en twijfelde men weer over een langer verblijf van Giugliano. Hoewel er officieel nog geen bevestiging is lijken Eugene Laverty en Marco Melandri momenteel de twee nog overgebleven kandidaten te zijn. Het grootste dilemma voor Ducati is echter dat er veel druk is vanuit titelsponsor aruba.it en de Italiaanse media (met name TV) om minimaal één Italiaanse coureur binnen het team te houden. Normaal gesproken geen probleem, echter vanwege de nieuwe verbeterde aanbieding van Davies (verdubbeling van zijn huidige salaris) lijkt het beschikbare budget voor de tweede coureur ineens aanzienlijk minder. Aangezien Melandri onlangs heeft aangegeven dat geld niet zijn drijfveer is, en dat hij er veel voor over heeft om terug te keren in het WorldSBK zou het wel eens zo kunnen zijn dat het nog slechts een kwestie van tijd is totdat men dit nieuws wereldkundig gaat maken. Of wordt het toch Laverty?
Pata Yamaha Official WorldSBK Team
Zowel Alex Lowes als ook Sylvain Guintoli hebben nog geen zekerheid voor komend seizoen. De verwachting is echter wel dat Lowes zijn overeenkomst met het team zal verlengen. Guintoli daarentegen lijkt het vertrouwen in het team grotendeels verloren te hebben na zijn crash in Imola. De in London wonende Fransman heeft na Imola nog geen race weer gereden, dit ondanks hele sterke geruchten dat zijn blessure een rentree al enige tijd niet meer in de weg zou staan. De kans dat Guintoli komend seizoen nog voor het team uit zal komen lijkt dan ook zeer klein. Voor deze plek is Van der Mark één van de belangrijkste kandidaten.
Althea BMW Racing Team
Markus Reiterberger zal ook komend seizoen actief blijven voor het team aangezien de Duitser nog een overeenkomst op zak heeft. Jordi Torres daarentegen heeft nog geen nieuwe getekende overeenkomst voor komend seizoen op zak. Of Torres andere opties heeft of dat het team nog geen beslissing heeft genomen is niet bekend. Wel wordt de Spanjaard in het geruchten circuit genoemd voor een mogelijke terugkeer naar Aprilia.
Milwaukee BMW
Van de twee huidige coureurs zal Joshua Brookes het komende seizoen zeker geen deel meer uitmaken van het team. Ook voor Karel Abraham is er nog geen duidelijkheid. De belangrijkste oorzaak dat er binnen Milwaukee BMW nog geen duidelijkheid is, is vanwege het feit dat teambaas Shaun Mir er nog niet uit is met welk motormerk hij komend seizoen in zee zal gaan. Momenteel wijst er alles op dat het Britse team in 2017 als officieel Aprilia fabrieksteam op zal gaan treden. Mocht deze deal binnenkort rondkomen dat zal Sylvain Guintoli zo goed als zeker één van de twee coureurs zijn. Voor de tweede plaats worden de namen van Eugene Laverty, Karel Abraham, Lorenzo Savadori, Leon Camier en ook Abraham genoemd. Laverty lijkt hier echter veruit de belangrijkste kandidaat om komend seizoen de teamgenoot te worden van Guintoli.
IodaRacing MV Agusta Reparto Corse
Veel zal voor IodaRacing afhangen van de keus van Aprilia. Mocht Aprilia kiezen om vanaf komend seizoen met Mir (Milwaukee) in zee te gaan – een team dat ruim voldoende budget heeft voor het leasen van twee Aprilia fabrieksmachines – dan zal het wel eens een lastige opgave kunnen worden voor het team dat afgelopen seizoen het MotoGP wereldkampioenschap verliet en met steun van Dorna en Aprilia koos voor het WorldSBK. Wel is bekend, mocht de deal tussen Aprilia en Milwaukee doorgaan, dat IodaRacing actief zal blijven in het kampioenschap. Zij zullen dan echter met 2016 materiaal aan de start verschijnen en dat het nieuwe 2017 fabrieksmateriaal ingezet zal worden door Milwaukee. Of Alex de Angelis en Lorenzo Savadori als rijders aan zullen blijven is nog niet bekend.
Gezien de financiële problemen waarin het Italiaanse motormerk verkeerd kan men zelf nog geen beslissingen nemen over de voortgang van het team. Binnenkort zal de Italiaanse rechter een uitspraak doen hoe en in welke vorm het bedrif voortgezet kan worden. De huidige aandeelhouders zijn echter positief gestemd dat er zeer binnenkort duidelijkheid komt over hoe en wat en in welke vorm het bedrijf verder zal gaan. Mochten deze tekenen een officieel karakter krijgen dan zullen de raceactiviteiten in de World Superbike klasse daar een belangrijk onderdeel van blijven en zal het team op de huidige manier blijven bestaan. Ook wil het team graag verder met Leon Camier, zij het niet dat de Brit inmiddels ook met andere teams in gesprek is voor komend seizoen vanwege de nog steeds onzekere toekomst van het motormerk.
Michael van der Mark
Ondanks dat er nog niks officieel bevestigd is lijkt de kans dat Michael van der Mark komend seizoen nog actief zal zijn binnen zijn huidige Honda WorldSBK Team uiterst klein, sterker nog de kans dat Van der Mark en Hayden komend seizoen nog teamgenoten zullen zijn lijkt inmiddels zo goed als uitgesloten.
Een overstap naar de MotoGP is van de baan, een langer verblijf in het WorldSBK lijkt op dit moment wel zeker, maar bij welk team?
Van der Mark heeft de deur, na het laten verstrijken van de termijn, opengezet voor Honda om ook met andere coureurs te praten en deze een aanbieding te doen. Zo’n beslissing, gok, risico neem je natuurlijk niet als er geen andere, vergelijkbare of misschien wel betere aanbiedingen zijn.
Aangezien Van der Mark en zijn management niet alleen naar het seizoen 2017 kijken maar ook bezig zijn met de toekomst en carrière op langere termijn, is/was het voor de Nederlander belangrijk om in ieder geval al te kijken welke mogelijkheden er al vastgelegd kunnen/konden worden voor eventuele MotoGP test, invalbeurten etc.
Dit in ogenschouw nemende blijven naast Honda, Yamaha, Ducati en eventueel Aprilia over als het gaat om een serieuze aanbieding.
Nu Ducati lijkt te kiezen voor Melandri of een andere Italiaan, of inmiddels al heeft gekozen, Aprilia lijkt te kiezen of inmiddels al heeft gekozen voor Guintoli en Laverty blijven alleen Yamaha en Honda over als mogelijke opties. Honda kennende en met de wetenschap dat er inmiddels hard gepusht wordt om Stefan Bradl aan boord te halen lijkt Yamaha de enige serieuze optie op dit moment.
Gezien de relatie tussen Van der Mark en de Pata familie (titelsponsor Yamaha WorldSBK) de relatie van Van der Mark’s manager Laurens Klein Koerkamp binnen de Yamaha familie – Monster Yamaha Tech 3 teambaas Hervé Poncharal en Andrea Dosoli, eindverantwoordelijk binnen Yamaha voor het WorldSBK project, en ook Lin Jarvis zijn zeer goede bekenden – de twee éénjarige overeenkomsten die Poncharal afsloot met Jonas Folger en Johann Zarco voor zijn MotoGP team lijken op dit moment dan ook allemaal in het voordeel te werken van de Rotterdammer.
Waarom wordt het nieuws dan nog niet wereldkundig gemaakt?
Heel simpel, Van der Mark is volop in voorbereiding op de Suzuka 8H World Endurance wedstrijd waar hij dit jaar met Nicky Hayden en Takumi Takahashi opnieuw de kleuren van Honda zal verdedigen. Een keus voor Honda zou geen enkel probleem opleveren, maar nu hij zo goed als zeker de overstap naar Yamaha gaat maken is het niet onwaarschijnlijk dat deze beslissing pas na afloop van de prestigieuze Japanse World Endurance race wereldkundig gemaakt zal worden. (Of Honda moet besluitende deal met Bradl eerder aan te kondigen)
Nee, Ten Kate, Honda, Yamaha, Van der Mark en zijn management houden voorlopig allemaal de kaken nog stevig op elkaar. Iets dat ons alleen maar sterkt in de gedachte zoals deze hierboven is omschreven.
Ja het klopt helemaal, met zekerheid kunnen we het nog niet zeggen, we kunnen er ook zo maar naast zitten maar op de Racesport.nl redactie zullen we de mailbox tijdens of direct na de Suzuka 8H met extra belangstelling in de gaten houden.