WorldSBK: Sykes het snelst op vrijdag in Aragon, Van der Mark derde

58

#AragonWorldSBK – Tom Sykes heeft vrijdag in Aragon de snelste tijd laten noteren tijdens de eerste twee vrije trainingen van de Pirelli Arag—n Round. De Kawasaki coureur was het snelst voor Ducati coureur Chaz Davies en Honda coureur Michael van der Mark.

Terwijl o.a. Nicky Hayden en Michael van der Mark in de beginfase van de tweede vrije training een lange run afwerkten waren het Tom Sykes en Davide Giugliano die hun snelste tijden van de eerste sessie aan wisten te scherpen en met nog iets meer dan een half uur te gaan tijdens de tweede vrije training de lijst aanvoerden.<br /> <br /> Maar even later was het Van der Mark die met een snelle ronde van 1&rsquo;51.791 naar de bovenste plaats op de lijst wist te komen. De Nederlander perste er vervolgens nog een snelle ronde uit maar deze bleek uiteindelijk iets langzamer dan de voorgaande ronde, iets dat een ronde later opnieuw het geval was.<br /> <br /> Na de snelle run van de Honda WorldSBK Team coureur bleef het vervolgens even rustig bovenaan de lijst.&nbsp;<br /> <br /> Met nog vijfentwintig minuten te gaan was het nog steeds Van der Mark die het snelst was tijdens deze sessie gevolgd door Sykes, Giugliano, Davies en Xavi For&eacute;s.<br /> <br /> Vervolgens was het Sykes die op weg leek naar een verbetering van de dan toe snelste tijd van Van der Mark, de Kawasaki coureur zat in drie van de vier sectoren onder de tijd van de Nederlander maar in de laatste meters gooide een klein foutje roet in het eten ondanks dat de Brit zijn eigen tot dan toe snelste rondetijd wel aan wist te scherpen tot 1&rsquo;51.949.<br /> <br /> Nadat Sykes net mis greep was het Markus Reiterberger die vanuit het niets – de Duitser stond nog niet in de top tien – die met een snelle ronde van 1&rsquo;51.735 iedereen te snel af was en naar de bovenste plaats op de lijst wist te komen.<br /> <br /> Dat het nog veel sneller kan liet even later Chaz Davies zien door maar liefst 0,7 seconde onder de tijd van Reiterberger te duiken en een tijd op de klok te zetten van 1&rsquo;51.087. De Ducati coureur perste er vervolgens nog twee snelle ronden uit maar in beide ronden kwam de Brit net niet aan zijn eigen tot dan toe snelste rondetijd.<br /> <br /> Terwijl met nog tien minuten te gaan alleen Hayden, Jonathan Rea en Alex Lowes als enige drie binnen de top tien hun tijden uit de de eerste sessie nog niet hadden weten te verbeteren, was het Sykes die als eerste een tijd op de klok zette onder de 1&rsquo;51 grens en met een rondetijd van 1&rsquo;50.972 onder de tot dan toe snelste tijd van Davies dook.<br /> <div><br /> </div>







In de laatste vijf minuten kwam het spel echt op de wagen, als eerste was het Rea die naar de derde plaats op de lijst wist te komen terwijl vervolgens Alex de Angelis – onlangs nog geopereerd en pas na een soort test in de eerste vrije training groen licht kreeg van de artsen om de rest van het weekend in actie te komen – uit het niets de top vijf binnenkwam.<br /> <br /> Met nog drie minuten te gaan werd het spannend voor zowel Van der Mark als ook Hayden, beide waren na hun sterk optreden in de eerste vrije training gezakt naar de tiende en elfde plaats op de lijst. De Nederlander onderkende het gevaar met nog twee minuten te gaan als eerste van het tweetal door een rondetijd op de klok te zetten van 1&rsquo;51.337, een tijd die op dat moment goed was voor de derde plaats op de lijst. Hayden wist even later ook zijn tot dan toe snelste tijd aan te scherpen tot 1&rsquo;51.545 en daarmee te stijgen van de twaalfde naar de zevende plaats op de lijst.<br /> <br /> Het bleek meteen de laatste ronde voor de Amerikaan aangezien in de laatste minuut de rode vlag gezwaaid werd vanwege een crash van Lowes. De Yamaha coureur, die op dat moment als tiende op de lijst stond, ging een laatste poging zijn eigen snelste tijd te verbeteren en een rechtstreekse plaatsing voor de belangrijke tweede Superpole kwalificatie in de fout.&nbsp;<br /> <br /> In de slotfase wist Sykes echter nog een keer sneller rond te gaan en met een snelste ronde van 1&rsquo;50.712 na afloop de lijst aan te voeren voor Davies, Van der Mark, Giugliano en Lorenzo Savadori.<br /> <br /> De zesde tijd kwam op naam van Rea gevolgd door Hayden, Leon Camier, For&eacute;s en Lowes die dus door zijn eigen crash op de tiende plaats bleef staan en zich daarmee dus als laatste rechtstreeks wist te plaatsen voor de Superpole twee kwalificatie.<br /> <br /> Bovengenoemde tien coureurs voeren ook de lijst aan na twee vrije trainingen aangezien het gehele veld zijn snelste rondetijd van de dag liet noteren in deze tweede vrije training. <p><br /> </p> <p><br /> </p> <strong><em>Handige links&nbsp;Pirelli Arag&oacute;n Round:</em></strong><br /> <ul> <li><a href="http://bit.ly/1RzfN0R" target="_blank">Volledig tijdschema en uitslagen</a></li> <li><a href="http://bit.ly/1qkLSmm" target="_blank">Waar te volgen op TV</a></li> </ul> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <div><br /> </div> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>