MotoGP: Nabeschouwing seizoensopener Qatar

52

De eerste Grand Prix van het seizoen 2016 is weer voorbij. Op het Losail circuit in Qatar begonnen de rijders in de drie klassen van het WK aan hun lange campagne op weg naar succes. Vraagtekens vooraf werden voorzien van antwoorden. Onderstaand wat zaken rondom deze Grand Prix op een rijtje.

Qatar blijft een vreemde Grand Prix. Geld speelt geen rol in de zandbak aldaar en dat is ook de reden dat er een Grand Prix georganiseerd wordt. Voor de toeschouwers (circa 15000 in vier dagen) hoeven ze het zeker niet te doen want die komen er nauwelijks. Het is in de paddock net zo druk als op de enige tribune die het circuit rijk is. <p><br /> </p> <p>Door het rijden onder kunstlicht is het wel een speciale Grand Prix. De effecten die het kunstlicht geeft levert spectaculaire televisiebeelden op. Daarnaast staat de lay-out van het circuit garant voor veelal prachtige en spectaculaire gevechten waarbij vooral het slipstreamen op het lange rechte eind en vervolgens het aanremmen en insturen van de eerste bocht voor mooie beelden zorgt.</p> <p><br /> </p> <p>Dat was dit jaar zeker het geval in de Moto3 klasse die nu, net als vorig jaar, wederom beslist werd in echt de allerlaatste meters. Hetzelfde beeld hadden we kunnen zien in de Moto2 klasse als we niet getuige geweest waren van de meest bizarre racestart aller tijden. De MotoGP race leek dezelfde kant op te gaan als de Moto3 race totdat Jorge Lorenzo naar het einde toe nog eens flink aan de stutten trok en zijn rivalen daarmee op afstand zette.</p> <p><br /> </p> <p>Na afloop waren er genoeg zaken om over na te praten en onderstaand volgt een opsomming van een aantal zaken die in en buiten de paddock onderwerp van gesprek waren.</p> <p><strong><br /> </strong></p> <p><strong>MotoGP</strong></p> <p>Op basis van de testen was voorafgaand aan deze eerste Grand Prix de algemene verwachting dat het MotoGP veld homogener zou zijn geworden. Met name de, in de voorbereiding op het seizoen stevig bekritiseerde, nieuwe eenheidselektronica zou er voor moeten zorgen dat het verschil tussen fabrieks- en satellietteams kleiner werd.</p> <p><br /> </p> <p>Daarnaast was er de herintrede van Michelin als bandenleverancier. De Fransen kregen in het voorseizoen de nodige kritiek te verwerken en hebben alle zeilen bij moeten zetten om de rijders van een goed product te voorzien. In hoeverre men daar daadwerkelijk in geslaagd was moest tijdens de eerste Grand Prix blijken.</p> <p><br /> </p> <p>Verder was er de verwachting dat Suzuki een flinke stap voorwaarts gemaakt had en min of meer de aansluiting zou bewerkstelligen met de kop van het veld. Met name Maverick Vi&ntilde;ales maakte tijdens de testen een bijzonder sterke indruk. Een mindere testindruk kwam van de zijde van de Ducati fabrieksrijders Andrea Iannone en Andrea Dovizioso terwijl ook de Repsol Honda rijders Marc Marquez en Dani Pedrosa geen beste indruk maakten tijdens de offici&euml;le pre-season testen. Bij hen was het de vraag hoe zij tijdens de openingsrace voor de dag zouden komen.</p> <p><br /> </p> <p>Kijkend naar de eerste Grand Prix worden de verwachtingen omtrent het homogener worden van het veld volkomen gelogenstraft. Tijdens de openingsrace van het seizoen 2015 finishte Cal Crutchlow als beste satellietrijder op de zevende plaats met een achterstand van 12&rsquo;384 seconde op winnaar Valentino Rossi.</p> <p><br /> </p> <p>Tijdens de 2016 race ging de eer van beste satellietrijder naar Pol Espargaro. De Spanjaard versloeg op de finishlijn teamgenoot Bradley Smith in de strijd om de zevende plaats maar finishte de race met een achterstand van 18&rsquo;629 seconde op winnaar Jorge Lorenzo. Van dichterbij komen van de satellietteams is dus nog zeker geen sprake.</p> <p><br /> </p> <p>Suzuki voldeed wel gedeeltelijk aan de verwachtingen. In de openingsrace van het seizoen 2015 finishte Aleix Espargaro als beste Suzuki rijder op de elfde plaats. Teamgenoot Maverick Vi&ntilde;ales finishte die race als veertiende. De totaaltijd van Espargaro over de 22 ronden bedroeg toen 42&rsquo;55.618 en die van Vi&ntilde;ales 43&rsquo;09.180.</p> <p><br /> </p> <p>Vi&ntilde;ales werd nu als zesde afgevlagd en had voor de race 42&rsquo;43.875 nodig. Aleix Espargaro werd afgelopen zondag elfde. Hij had echter 43&rsquo;04.299 nodig en was daarmee dus een stuk langzamer dan vorig seizoen. Espargaro worstelt blijkbaar echt met de nieuwe Michelin banden. Dat is des te opvallender omdat de kop van het veld juist een stuk harder ging dan afgelopen seizoen.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p>Lorenzo was met zijn winnende tijd van 42&rsquo;28.452 ruim 7 seconden sneller dan Valentino Rossi in 2015. De snelste raceronde kwam in 2015 ook op naam van Rossi die toen in de vijfde ronde een tijd van 1&rsquo;55.267 wist te realiseren. Afgelopen zondag ging de snelste raceronde naar Jorge Lorenzo die in de 20e ronde met 1&rsquo;54.927 het uit 2008 stammende ronderecord van Casey Stoner (1&rsquo;55.153) uit de boeken wist te rijden.</p> <p><br /> </p> <p>Het feit dat Lorenzo aan het einde van de race nog dergelijke tijden kon rijden geeft aan de Michelin de zaken, na een turbulent voorseizoen, de zaken prima op orde heeft. Uiteraard maakt in deze &eacute;&eacute;n zwaluw nog geen zomer dus laten we er voor de voorzichtigheid nog maar even voorlopig aan toevoegen.</p> <p><br /> </p> <p>Vooraf waren er ook redelijk hoge verwachtingen van de Ducati satellietteams. Scott Redding, Danilo Petrucci en Hector Barbera deden tijdens de testen behoorlijk positief van zich spreken. De vierde Ducati satellietrijder, Fransman Loris Baz, deed dat ook maar dan, door zijn klapper in Sepang, op een wat andere manier.</p> <p><br /> </p> <p>Pramac Yacknich Ducati rijder Scott Redding geloofde heilig in de mogelijkheid op top zes klasseringen. De Brit werd in deze eerste race echter genadeloos afgestraft en met een tiende plaats op bijna 25 seconden behoorlijk de oren gewassen.</p> <p><br /> </p> <p>Wat een rol blijft spelen in en buiten de paddock is de vete tussen Valentino Rossi, Marc Marquez en Jorge Lorenzo. De heren gedroegen zich tijdens de race prima en deden op de baan wat je van professionals mag verwachten. Ronduit stuitend was echter opnieuw het uitfluiten van de drie coureurs op het podium door het publiek. Het feit dat Valentino Rossi, in de ogen van de fans, door bedrog van met name Marquez zijn tiende wereldtitel is misgelopen doet nog steeds veel met deze fans. Wennen doet het niet maar we zullen er mee moeten leven aangezien we dit waarschijnlijk het hele seizoen gaan meemaken.</p> <p><br /> </p> <p>Rossi is geenszins van plan de strijdbijl te laten rusten en wakkert het vuurtje nog steeds met enige regelmaat aan. Het wordt interessant om te zien hoe de heren met elkaar omgaan als ze alle drie op het podium staan. Feit is wel dat Rossi zelfs bij zijn meest trouwe journalisten aanhang in de paddock langzaam wat krediet begint te verliezen. Het seizoen 2016 is begonnen, het slot van het 2015 seizoen is uit en te na besproken en ook het journaille is meer en meer van mening dat de 9-voudig wereldkampioen vooruit in plaats van terug moet kijken.</p>







<p><strong>Moto2</strong></p> <p>De start van de race in de Moto2 klasse zal de boeken ingaan als de meest bizarre ooit. Maar liefst acht rijders werden bestraft voor het maken van een valse start. Op de televisiebeelden leek het of Sam Lowes als eerste een beweging maakte waarna de rest volgde.</p> <p><br /> </p> <p>Lowes, Zarco, Rins en Schr&ouml;tter waren direct de klos en kregen al in de openingsfase een ride-through penalty aan de broek. Genoemd viertal, waarvan de eerste drie direct tot de titelfavorieten behoren, was daardoor meteen kansloos voor een topklassering.</p> <p><br /> </p> <p>Enkele ronden later volgde dezelfde onheilsboodschap voor Takaaki Nakagami die op dat moment op de derde plaats rondreed. Ook Robin Mulhauser viel die straf ten deel maar de Zwitser bivakkeert normaal altijd in het achterveld en dat zou nu ook zonder de straf weer het geval geweest zijn.</p> <p><br /> </p> <p>Tot zover is de handel en wandel van de nieuwe wedstrijdleiding nog goed te volgen. Genoemde rijders veroorzaakten een valse start en hoewel het aantal rijders bizar hoog was deed de wedstrijdleiding op dat gebied wat het moest doen. Vreemd wordt het echter als in de laatste ronden het bericht op het tv-scherm verschijnt dat ook de start van Franco Morbidelli en Sandro Cortese nog aan een onderzoek wordt onderworpen.</p> <p><br /> </p> <p>Tijdens de herhaling van de start op tv was al duidelijk te zien dat in elk geval de Italiaan uit het MarcvdS team te vroeg weg was en misschien nog wel de meest valse start van allemaal had. Hoe kan het dan zijn dat de nieuwe wedstrijdleiding dit in eerste instantie volledig mist en pas na een half uur tot de conclusie komt dat er alsnog naar de start van Morbidelli en en pasant die van Cortese gekeken moest worden. Het meest waarschijnlijke is dat men van buitenaf gewaarschuwd is en op basis daarvan nogmaals de start bestudeerd heeft.</p> <p><br /> </p> <p>De race was inmiddels zover gevorderd dat een ride-through penalty niet meer gegeven kon worden waardoor beide rijders werden bestraft met 20 seconden tijdstraf. Morbidelli heeft daarmee ontegenzeggelijk voordeel gehad. De Italiaan werd met de 20 seconden straf als zevende geklasseerd waarmee hij net voor Alex Rins en Sam Lowes in de uitslag werd opgenomen. Zowel Rins als Lowes hadden na de ride-through gedurende de rest van de wedstrijd een duidelijk betere pace dan Morbidelli waardoor het verschil in straf van doorslaggevende betekenis is geweest voor de einduitslag.</p> <p><br /> </p> <p>Er zal nog veel gesproken worden over het voorval maar ook hier zal wel gaan gelden dat gedane zaken geen keer meer hebben en dat er lessen voor de toekomst worden getrokken uit het gebeurde. E&eacute;n ding staat echter als een paal boven water; Thomas L&uuml;thi kwam als eerste over de meet en werd daarmee de zeer terechte winnaar.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Moto3</strong></p> <p>De race in de Moto3 klasse was eigenlijk een kopie van die van afgelopen seizoen. Een grote kopgroep die keihard streed om de overwinning. Net als vorig jaar kwam de winnaar van de race niet als eerste uit de laatste bocht. Net als vorig seizoen Alexis Masbou deed lukte het nu Niccolo Antonelli om in de lange sprint naar de finish uit de slipstream te komen van de koploper en zijn voorwiel een fractie eerder over de meet te drukken. Overigens was de kopgroep dit jaar wel een stuk kleiner dan vorig jaar. In 2015 finishten namelijk dertien rijders binnen twee seconden van de winnaar tegenover nu acht</p> <p><br /> </p> <p>Vorig seizoen was het verschil op de meet nog 0,027 seconde. Dit jaar was de finish nog een stuk closer want het verschil tussen Antonelli en Binder bedroeg nu slechts 0,007 seconde. Een record is dat echter niet want Toni Elias versloeg in 2006 op het circuit van Estoril Valentino Rossi met slechts 0,002 seconde.</p> <p><br /> </p> <p>Vooraf was gedacht dat Honda en KTM oppermachtig zouden zijn aan de Mahindra&rsquo;s. Francesco Bagnaia logenstrafte die gedachte door op zijn Mahindra naar de derde plaats te rijden. Of dit een voorbode is voor meer moeten we echter nog afwachten. Qatar blijft net als Phillip Island een zeer speciaal circuit. Opvallend was verder dat de racepace aanzienlijk hoger lag dan vorig seizoen. De totale racetijd van Bo Bendsneyder in deze race was vorig seizoen nog net voldoende geweest voor de overwinning.</p> <p><br /> </p> <p>Goed nieuws was er gelukkig voor de Nederlandse en Belgische MotoGP fans. Livio Loi was het hele weekend zeer snel en deed prima mee. De RW Racing rijder maakte in de openingsfase een klein foutje maar kwam daarna uitstekend terug. Het lukte Livio echter maar niet om de definitieve aansluiting met de kopgroep te pakken waardoor hij uiteindelijk als achtste over de meet kwam. Dat is in elk geval een stuk beter dan vorig seizoen want toen wist de Belg de finish niet te halen.</p> <p><br /> </p> <p>Uiteraard werd er in elk geval in Nederland met belangstelling uitgekeken naar het debuut van Bo Bendsneyder in het wereldkampioenschap. De jonge Rotterdammer voldeed met een prachtige veertiende plaats volledig aan de verwachtingen. Bendsneyder gaf na afloop aan dat hij moest wennen aan de agressieve manier van rijden in de openingsfase waardoor hij wat plaatsen verloor. Bo zag dat zelf als een heel belangrijke les die hij tijdens zijn eerste Grand Prix ooit had geleerd.</p> <p><br /> </p> <p>Red Bull KTM Ajo teambaas Aki Ajo, niet de minste in de paddock, toonde zich wederom onder de indruk van de rustige werkwijze en leergierigheid van zijn pupil en was dik tevreden met de geleverde prestatie. Een dikke opsteker voor Bo Bendsneyder die voor het eerst sinds 6 jaar weer voor Nederlandse wk-punten zorgde in de seizoensopener. Jasper Iwema reed in 2010, in de 125cc klasse, op het Losail circuit eveneens naar de 14e plaats. Jurgen van de Goorbergh was in 2001, op zijn Proton op het Suzuka circuit in Japan de voorlaatste Nederlander die dat voor elkaar had gekregen. De Bredanaar finishte toen als elfde.</p> <p> <br /> <br /> </p> <p><em><strong>Handige links Commercial Grand Prix of Qatar:</strong></em></p> <ul> <li><a href="http://bit.ly/21qUGCK" target="_blank">Volledig tijdschema en uitslagen</a></li> <li><a href="http://bit.ly/1QVrMI1" target="_blank">Waar te volgen op TV</a></li> <li><a href="http://bit.ly/255OQeK" target="_blank">Fotoverslag</a></li> </ul> <a href="http://bit.ly/1QVrMI1"> <p> </p> <div></div> </a> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>