MotoGP: De overall top vijf van de Qatar test

71

#QatarTest – De laatste offici‘le IRTA test voor het seizoen 2016 is voorbij. Vanaf heden is het voor de MotoGP rijders wachten tot op donderdag 17 maart de eerste vrije training voor de Grand Prix van Qatar het nieuwe seizoen officieel opent. Onderstaand een opsomming over wat de top vijf na afloop van deze laatste test te melden had.

De strijd om de snelste tijd tijdens deze test in Qatar ging eigenlijk tussen twee rijders. Regerend wereldkampioen Jorge Lorenzo topte de tijdlijsten op de eerste en de laatste dag. Maverick Vi&ntilde;ales sloot dag twee als snelste af en was op dag &eacute;&eacute;n tweede en op de laatste dag derde.&nbsp; <p><br /> </p> <p>Opvallend was ook het rijden van Scott Redding die alle dagen goed voorin te vinden was en de laatste dag zelfs afsloot op de tweede plaats. Ook over drie dagen gezien was de tijd van Redding op de laatste dag goed voor de tweede plaats.</p> <p><br /> </p> <p>In de gecombineerde tijdenlijst over deze drie dagen was Jorge Lorenzo met 1&rsquo;54.810 het snelst gevolgd door Scott Redding met 1&rsquo;55.326, Maverick Vi&ntilde;ales met 1&rsquo;55.333, Marc Marquez met 1&rsquo;55.402 en Valentino Rossi met 1&rsquo;55.429.</p> <p><br /> </p> <p>Jorge Lorenzo was maar weer eens de snelste tijdens deze test en de regerend wereldkampioen vindt dat hij klaar is voor de eerste race van het seizoen.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Het was een heel positieve dag voor ons omdat we onze rondetijd hebben weten te verbeteren. Daarnaast hebben we een complete racesimulatie gereden waarin ik diverse ronden in de 1&rsquo;55 kon rijden terwijl ik op dat moment niet eens met de beste voorband reed. We hadden op dat moment wat problemen met de zachtere voorband die een stuk sneller is. Die zachte voorband die we hier hadden is waarschijnlijk niet beschikbaar voor het komende raceweekend. Michelin heeft aangegeven dat ze voor het raceweekend de hardere voorband zullen meebrengen en een nieuwe wat zachtere voorband maar niet zo zacht als we hier tijdens deze test tot onze beschikking hadden. Ik ben blij met de snelste tijd en de racesimulatie en we zijn klaar voor de eerste race van het seizoen&rdquo;.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Valentino Rossi be&euml;indigde de test op de vijfde plaats in de overall rangschikking. De Italiaan toonde zich na afloop ook een tevreden mens.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Over het algemeen ben ik best blij met deze test. Jammer genoeg ging ik vandaag weer onderuit in dezelfde bocht als op de eerste dag. Het stelde opnieuw niet veel voor en de schuiver heeft ook geen problemen opgeleverd voor ons programma. In de laatste anderhalf uur hebben we de set-up weten te verbeteren en had ik een goede pace met ook een goede rondetijd. Die rondetijd was niet zo slecht maar belangrijker is dat ik een sterke racesimulatie heb gereden. Ik denk dat het spannend gaat worden omdat sinds de eerste test de andere motoren behoorlijk verbeterd zijn. Ik denk dat er veel rijders snel kunnen zijn tijdens de eerste Grand Prix en wij zitten daarbij. Het probleem was hier dat de baan elke dag een stuk beter werd waardoor de stress rondom de te gebruiken voorband toenam. De voorband die we tijdens de tweede dag hadden was niet zo slecht maar die van deze laatste dag was te zacht. Ik denk dat de laatste vijf ronden van de race hier voor iedereen moeilijk gaan worden. De motor is goed en ik denk dat we een goede pace zullen kunnen vasthouden.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Vreemde eend in de top vijf bijt is toch wel Scott Redding. De Brit worstelde afgelopen seizoen met de MarcvdS Honda en kwam maar niet boven. Zijn overstap naar het Pramac Yacknich Ducati team lijkt vooralsnog een schot in de roos en Redding ziet dat zelf ook zo.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Ik ben echt heel blij. Ik wilde zo hard mogelijk pushen om te zien wat er mogelijk was. In het begin hadden we wat problemen met de nieuwe banden maar dat werd gedurende de dag veel beter. Ik was vandaag sterk op nieuwe banden maar reed mijn snelste tijd op een band die al 15 ronden oud was. De race hier is niet veel langer dus daar ben ik heel blij mee. Ik voel het vertrouwen met de dag toenemen. Ik had hier twee motoren ter beschikking waardoor ik zonder zorgen kon pushen. Mijn doel voor de race hier in Qatar? Als ik top zes zeg zullen er wel mensen gaan lachen maar ik wil bewijzen dat ik daar thuis hoor en misschien kan ik het zelfs nog wel beter doen.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Teamgenoot Danilo Petrucci was tijdens deze test niet van de partij. Petrucci brak wat botjes in zijn hand tijdens de vorige test op Phillip Island en werkt hard aan zijn herstel. De Italiaan ondergaat de komende week opnieuw de nodige onderzoeken waarbij bekeken zal worden of hij fit genoeg is voor de eerste race van het seizoen.</p>







Het Ecstar Suzuki team kent wat gemengde gevoelens na de drie IRTA testen in de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Uiteraard is er tevredenheid over het optreden van Maverick Vi&ntilde;ales die tijdens deze test in Qatar op dag &eacute;&eacute;n op de tweede plaats was terug te vinden waarna hij tijdens dag twee zelfs de snelste tijd wist te realiseren. Ook de laatste dag verliep goed voor de jonge Spanjaard met een derde plaats in de daguitslag en diezelfde positie in de overall tijdenlijst. <p><br /> </p> <p>Minder goed vergaat het tot op heden Aleix Espargaro. De oudste van de beide broers lag er tijdens de testen met enige regelmaat naast en mist tot op heden het goede gevoel met de Michelin banden en dan voornamelijk de voorband.</p> <p><br /> </p> <p>Maverick Vi&ntilde;ales daarentegen lijkt klaar om met Suzuki de strijd aan te gaan om de podiumposities.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Ik denk dat we tijdens alle wintertesten heel goed voor de dag zijn gekomen en daar vormde vandaag met de derde plaats geen uitzondering op. Ik was juist bezig aan een aanval op de snelste tijd toen de rode vlag uitging waardoor ik niet het beste heb kunnen halen uit de nieuwe set banden. Dat is jammer want na de eerste paar runs hebben we nog wat veranderingen aan de motor doorgevoerd die heel goed aanvoelden. Ik ben echter verder gewoon blij want ik kon op gebruikte banden een goed tempo aan houden met rondetijden van ongeveer 1&rsquo;55.5. Die pace kan in de race zomaar genoeg zijn voor het podium. Ik ben blij met mijn team en het werk wat we hebben gedaan. We zijn allemaal beter geworden in wat we doen en gelukkig geldt dat ook voor de motor. Het is niet makkelijk hier in Qatar. Het lange rechte stuk is niet het meest gunstige voor onze motor die op het gebied van topsnelheid nog wel wat winst zou mogen boeken. Het maakt het vertrouwen voor het seizoen alleen maar groter. In de laatste twee runs heb ik voor het eerst gereden met de volledig naadloze versnellingsbak en ook dat is een grote verbetering. Ik kon met die versnellingsbak jammer genoeg geen aanval meer doen op de snelste tijd maar mijn gevoel zegt dat de versnellingsbak heel veel potentieel heeft. We moeten met de bak nog wat werk doen in het kader van de fijnafstelling en ik hoop dat we deze versnellingsbak tijdens het eerste raceweekend kunnen gebruiken. We hebben deze winter hard gewerkt en Suzuki heeft ons veel verbeteringen geleverd. De resultaten zijn tot nu toe positief en we kijken uit naar de eerste race waarin ik opnieuw stappen voorwaarts hoop te kunnen maken.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Het Repsol Honda team heeft een heel moeilijke winter achter de rug waarin behoorlijk geworsteld is met (te) onstuimige karakter van de Honda. Het lukte Marc Marquez tijdens de laatste testdag nog wel om de top vijf binnen te klimmen maar omtrent de vierde plaats overall tijdens deze laatste test lijkt het &eacute;&eacute;n zwaluw maakt nog geen zomer spreekwoord wel degelijk nog van toepassing.</p> <p><br /> </p> <p>Teamgenoot Dani Pedrosa was namelijk in geen velden of wegen te bekennen in de voorste gelederen en sloot de laatste testdag af op een beschamende 14e plaats. Met zijn tijd van de tweede dag neemt Pedrosa overall de tiende plaats in.</p> <p><br /> </p> <p>Uiteraard blijven beide rijders in de persberichten nog wel redelijk positief al laat Dani Pedrosa daarin wel degelijk blijken zich zorgen te maken. Marquez is naar buiten toe wat positiever maar het kan niet anders of intern knettert het behoorlijk.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Eerlijk, ik ben heel blij met vandaag omdat we eindelijk licht zien aan het eind van de tunnel. Ik had voor het eerst een goed gevoel op de motor. Ik ging nog even onderuit maar wist direct waarom dat gebeurde. We hebben ons sterk verbeterd en ik wil mijn team bedanken voor het vele en harde werk. Ze hebben na de tweede dag doorgewerkt tot 3 uur in de nacht en waren de laatste dag om 10 uur in de ochtend al weer aan het werk. Ik ben blij met de stappen die we gemaakt hebben op een baan waar ik in het verleden altijd problemen heb gehad. We hebben grote veranderingen aangebracht waarmee ik weer vertrouwen kon opbouwen. Ik reed een goede pace zowel in het spoor van Jorge Lorenzo als alleen. Het is nog lang niet genoeg en we moeten ons zeker nog verder verbeteren. Na de tweede dag was ik echt ongerust over onze snelheid omdat ik geen goede pace en geen vertrouwen had. De laatste dag hebben we echter een grote stap voorwaarts gezet en daarom ben ik blij met het uiteindelijke resultaat. We hebben een hoop dingen uitgedokterd die me uiteindelijk de mogelijkheid hebben gegeven om een goed niveau te kunnen halen.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <strong><em>Handige links MotoGP test Qatar:</em></strong><br /> <ul> <li><a href="http://bit.ly/1SfZNVE" target="_blank">Tijdschema en volledige uitslagen </a></li> <li><a href="https://www.flickr.com/photos/97893391@N07/albums/72157664688916629" target="_blank">Fotoverslag</a></li> </ul> <p><br /> </p> <div><br /> </div> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>