WP Performance en KTM hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan de bouw van een Moto2 frame. KTM wil met deze Moto 2 motor het gat verkleinen tussen de Moto3 en de MotoGP klasse. Komende week zal de compleet nieuwe motor voor een eerste echte test op het circuit verschijnen.
WP performance systemen is net als KTM, Husqvarna en PANKL onderdeel van het bedrijf Cross Industries AG. Het hoofdkantoor van Cross Industries AG is gevestigd in het Oostenrijkse Munderfing naast de deur van KTM Factory Racing. <p><br /> </p> <p>WP performance is uiteraard bekend als constructeur van veringonderdelen. Daarnaast produceert het bedrijf ook onderdelen voor de ophanging van het motorblok, koelsystemen, frames en uitlaten. De motorsport is één van de belangrijkste bedrijfstakken van WP.</p> <p><br /> </p> <p>Het van oorsprong Nederlandse bedrijf was vorig seizoen nog succesvol in de Moto2 klasse. Wereldkampioen Johann Zarco reed met vering van WP en gebruikte ook door WP zelfstandig ontwikkelde onderdelen voor de ophanging. Geïnspireerd door deze uitstekende samenwerking heeft Cross Industries de beide bedrijven WP en KTM de opdracht gegeven om een stap verder te gaan en een volledig nieuwe Moto2 motor te ontwikkelen.</p> <p><br /> </p> <p>WP heeft inmiddels de nodige ervaring opgedaan met het bouwen van complete frame’s. Het bedrijf is al verantwoordelijk voor de bouw van de frame’s voor de KTM Moto3 frame’s en voor de succesvolle FIM MotoGP Rookies Cup. Daarnaast is WP medeverantwoordelijk voor de bouw van het frame van de KTM RC16 waarmee de Oostenrijkse fabrikant in 2017 gaat deelnemen in de MotoGP klasse.</p>
Inmiddels is er dus een Moto2 motorfiets gebouwd die afgelopen weekend een eerste shakedown test onderging op het circuit van Almeria. Of KTM al in 2017 zal instappen in het Moto2 wereldkampioenschap is nog niet bekend. Zoals bekend moeten de Moto2 motoren voorzien worden van Honda motorblokken. Het contract voor het leveren van die motorblokken loopt nog tot en met het seizoen 2018. <p><br /> </p> <p>Als KTM in 2017 of 2018 instapt in het Moto2 wereldkampioenschap moeten de motoren voorzien worden van een Powered by Honda sticker. Of de Oostenrijkers daar veel zin in hebben laat men in het midden. Bij de invoering van de Moto2 klasse in 2010 was het voor zowel KTM als Aprilia reden om af te zien van deelname aan het Moto2 wereldkampioenschap.</p> <p><br /> </p> <p>Volgens Stefan Pierer (CEO Cross Industries AG) wil KTM met deze Moto2 een logische lijn opbouwen voor rijders om binnen hetzelfde merk te kunnen doorgroeien van Moto3 naar MotoGP:</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p> "Dit Moto2 project heeft een grote betekenis voor ons. Door onze groei en lange termijn investeringen zijn we nu in staat om het hiaat dat we hadden tussen Moto3 en MotoGP te dichten. Een jonge rijder kan nu zijn eerste ervaringen opdoen in de Rookies Cup en vervolgens doorstromen naar ons eigen Moto3 team. Van daaruit kan straks de stap gemaakt worden naar de KTM Moto2 en vervolgens naar de KTM MotoGP. Het op deze manier, binnen onze eigen firma, kunnen laten doorgroeien van jonge coureurs heeft zich in het verleden al meermalen bewezen. In de toekomst willen we onze MotoGP rijders op die manier laten doorstromen.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>