MotoGP – Nakamoto: ‘2016 Honda nog niet goed genoeg’

160

Shuhei Nakamoto, vice president van HRC, is van mening dat de nieuwe 2016 Honda RC213V nog niet goed genoeg is. De problemen die men in 2015 ondervond met een te agressief reagerend motorblok zijn nog niet opgelost.

In de eerste helft van het seizoen 2014 heersten Marc Marquez en Dani Pedrosa namens Honda in de MotoGP klasse. De eerste twaalf races van dat seizoen werden allen gewonnen door het Repsol Honda duo. Daarna volgden een viertal &ldquo;mindere&rdquo; races waarna Marquez de laatste twee races van het seizoen opnieuw naar zich toetrok en ook de wereldtitel greep. Naast de rijder titel bij de rijders werden ook de titels bij de teams en constructeurs gewonnen door Repsol Honda. Ook in 2013 gingen alle drie de titels naar hetzelfde team, constructeur en rijders. <p><br /> </p> <p>Ten opzichte van de successen in die seizoenen vormden de magere resultaten in het seizoen 2015 een schril contrast. In het afgelopen seizoen gingen alle te vergeven titels richting het Movistar Yamaha Factory Team.</p> <p><br /> </p> <p>De oorzaak van de mindere resultaten werd vooral toegeschreven aan het nieuwe motorblok dat een te agressief karakter had.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Marc kon afgelopen seizoen niet meedoen in het gevecht om de titel maar qua snelheid waren we nummer &eacute;&eacute;n. Marc is zes keer gevallen en als hij in die races wel aan de finish was gekomen was hij wereldkampioen geworden,&rdquo; volgens de overtuiging van Nakamoto.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Marquez eindigde het seizoen op de derde plaats in de eindstand van het wereldkampioenschap en behaalde vijf overwinningen in het afgelopen seizoen. Jorge Lorenzo en Valentino Rossi staan in de eindstand echter een straatlengte voor op de Spanjaard. Oorzaak van dat verschil is uiteraard gelegen in de zes valpartijen in de races waardoor Marquez ook zes keer niet aan de finish kwam.</p>







De oorzaak van die valpartijen zijn, naast de agressieve manier van rijden van Marquez, terug te voeren op de problemen met de 2015 Honda. De resultaten werden pas beter toen Marquez tijdens de TT van Assen teruggreep naar het 2014 frame om de stabiliteit van de RC213V te verbeteren. Voor die tijd werd geprobeerd de problemen op te lossen door middel van de elektronica en een nieuw uitlaatsysteem. <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Marc wil graag elke wedstrijd winnen maar heeft het afgelopen seizoen ervaren dat het winnen van de titel belangrijker is dan de individuele wedstrijdresultaten. Hij is nog heel jong en dient op dat gebied nog de nodige ervaring op te bouwen. Ik denk dat de resultaten van afgelopen jaar dat hebben laten zien,&rdquo; verklaarde Nakamoto tegenover het Spaanse Marca.</p> <p><span style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;"><br /> </span></p> </blockquote>De 2016 motor moet, volgens Nakamoto, wat minder agressief worden: <p>&nbsp; </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p> </p> <p>&ldquo;We concentreren ons op het minder agressief maken van de motor en daarvoor proberen we verschillende dingen uit. Tot op heden hebben we echter de oplossing nog niet weten te vinden. De ingenieurs zijn druk bezig met alles te analyseren en ik hoop dat we voor de start van het nieuwe seizoen in Qatar wel een oplossing vinden voor het probleem. We moeten ons verbeteren om weer mee te kunnen doen om de titels.&rdquo;</p> <p> </p> <p> </p> </blockquote> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p>Voor wat betreft de nieuwe Michelin banden is de Japanner overtuigd van het feit dat ze goed zullen gaan voldoen:</p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p> </p> <p>&ldquo;De Michelin banden zijn voor iedereen gelijk en ze verhouden zich qua rondetijden nu al goed met de Bridgestone banden. De Michelin banden zijn anders van karakter dan de Bridgestone banden en de rijders en ingenieurs moeten die karaktereigenschappen nog beter zien te begrijpen. Zowel de rijders als de ingenieurs hebben daar nog wat tijd voor nodig, net als Michelin zelf.&rdquo;</p> <p> </p> <p> </p> </blockquote><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"><br /> </span> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> <!– nieuwsbrief link begin–> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> <!–nieuwsbrief link einde –></p>