Voor het seizoen 2016 zijn de technische mogelijkheden voor de verschillende motormerken definitief vastgesteld. Binnen het systeem blijven nieuwe of herintredende fabrikanten voordelen houden ten opzichte van de regulier deelnemende merken. Deze voordelen zijn ten opzichte van afgelopen seizoen echter behoorlijk ingeperkt.
<p>De grootste technische verandering op motorisch gebied is uiteraard de invoering van de standaard elektronica. Alle fabrikanten worden verplicht de standaard ECU van Magneti Marelli te gebruiken. Door de invoering van deze maatregel verdwijnt de splitsing van motoren in de zogenaamde fabrieks- en Open klasse. Nieuwe of herintredende fabrikanten konden tot en met afgelopen seizoen automatisch gebruik maken van de technische reglementen voor de Open klasse.</p> <p><br /> </p> <p>Binnen die verschillende klassen bestonden er de afgelopen seizoenen op motorisch gebied verschillende reglementen. Deelnemers in de zogenaamde Open klasse hadden daarnaast nog voordelen ten aanzien van het aantal liters benzine dat per race gebruikt mocht worden en konden ook nog beschikken over een extra zachte Bridgestone achterband. De verschillende voordelen worden concessies genoemd.</p> <p><br /> </p> <p>Aan het concessiesysteem was een afbouwregeling toegevoegd op basis van behaalde resultaten. Ducati koos bij de invoering van het systeem voor deelname in de zogenaamde open klasse waardoor zij gebruik mochten maken van de voordelen die voor die klasse golden. Door de podiumposities in het afgelopen seizoen geldt voor de roden dat zij in 2016 gaan behoren tot de gevestigde fabrikanten waardoor zij geen gebruik meer mogen maken van de concessies.</p> <p><br /> </p> <p>In het seizoen 2016 zijn vijf fabrikanten actief in de MotoGP. Honda, Yamaha en Ducati behoren tot de gevestigde orde zonder concessies. Suzuki en Aprilia behoren tot de nieuwe of herintredende fabrikanten met concessies.</p> <p><br /> </p> <p>Kort gezegd: In de seizoenen 2013, 2014 en 2015 reden alleen het Repsol Honda team, het Movistar Yamaha Factory Racing team en het Monster Tech3 Yamaha team mee in de fabrieksklasse. Alle overige deelnemende motoren vielen onder de reglementen van de Open klasse en hadden daarmee recht op de vastgestelde concessies.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Onderstaand volgt per concessie een overzicht van de oude en de nieuwe reglementen:</strong></p> <p><br /> </p> <p><strong>Benzine:</strong></p> <p>In 2015 mochten de fabrieksteams slechts 20 liter benzine gebruiken per race. Voor de zogenaamde Open klasse was 24 liter benzine per race toegestaan. In 2016 geldt voor alle fabrikanten een benzinelimiet van 22 liter.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Banden:</strong></p> <p>In 2015 beschikten de deelnemers in de Open klasse nog over een extra zachte achterband van Bridgestone die voor de fabrieksklasse niet beschikbaar was. Met de komst van Michelin wordt dit voordeel afgeschaft en beschikken alle deelnemers elk raceweekend over exact dezelfde bandentypes.</p> <p><strong><br /> </strong></p> <p><strong>Aantal motorblokken:</strong></p> <p>In 2015 mochten de teams in de fabrieksklasse (Honda en Yamaha) slechts vijf motorblokken per rijder gebruiken. In 2016 wordt dat aantal opgeschroefd naar zeven motorblokken per rijder. In de Open klasse mocht gebruik gemaakt worden van 12 motorblokken per rijder. In 2016 wordt dat aantal teruggebracht naar negen motorblokken per rijder.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Ontwikkeling aan de motorblokken gedurende het seizoen:</strong></p> <p>Deze concessie blijft ongewijzigd. Honda, Yamaha en Ducati mogen gedurende het seizoen niet ontwikkelen. Suzuki en Aprilia mogen gedurende het seizoen wel wijzigingen doorvoeren aan de motorblokken.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Testmogelijkheden:</strong></p> <p>Yamaha, Honda en Ducati hebben naast de door Dorna officieel vastgestelde testen de mogelijkheid om gedurende het seizoen vijf testdagen per rijder in te zetten. Suzuki en Aprilia kunnen met de officiële MotoGP rijders en testrijders zoveel testdagen invullen als men zelf wil. Wel geldt er een restrictie ten aanzien van het aantal banden dat gedurende het seizoen bij het testen gebruikt mag worden. Per team mogen maximaal 120 banden, voor alle ingezette rijders tezamen, gebruikt worden bij het testen. </p>
<p>De genoemde concessievoordelen voor Suzuki en Aprilia zijn niet ongelimiteerd. Er geldt ook in 2016 een zogenaamde afbouwregeling die gebaseerd is op, in het komende seizoen, te behalen resultaten. Omgekeerd geldt dat fabrikanten die nu geen recht hebben op de genoemde concessies door slechte resultaten recht kunnen krijgen op de concessies.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Het systeem van af- en opbouw ziet er als volgt uit:</strong></p> <p>Per race zijn door de fabrikanten zogenaamde concessiepunten te verdienen. Een eerste plaats in een race levert de fabrikant drie concessiepunten op, een tweede plaats twee en bij een derde plaats krijgt een fabrikant één concessiepunt.</p> <p><br /> </p> <p>Suzuki en Aprilia zijn de fabrikanten die op dit moment, voor het seizoen 2016, gebruik mogen maken van genoemde concessies. Als één van deze twee fabrikanten gedurende het seizoen 2016 het aantal van zes concessiepunten weet te behalen dan vervallen er met onmiddellijke ingang een aantal concessies.</p> <p><br /> </p> <p>De ongelimiteerde mogelijkheid tot testen komt per direct te vervallen. Het aantal van negen te gebruiken motorblokken per rijder blijft voor het seizoen 2016 in stand maar gaat terug naar zeven voor het seizoen 2017. De ontwikkeling van de motorblokken blijft voor het seizoen 2016 in stand maar vervalt voor het seizoen 2017.</p> <p><br /> </p> <p>Andersom geldt dat Honda, Yamaha en Ducati voor het seizoen 2017 gebruik mogen gaan maken van concessies als zij in 2016 geen enkel concessiepunt weten te behalen. De concessies gelden dan voor alle rijders die met een motor van die fabrikant deelnemen aan het MotoGP kampioenschap.</p> <p><br /> </p> <p>In het onwaarschijnlijke geval dat Jorge Lorenzo, Valentino Rossi, Bradley Smith en Pol Espargaró (de vier Yamaha rijders in het komende seizoen) geen enkele podium positie weten te behalen in het seizoen 2016 mag Yamaha in 2017 gebruik maken van alle dan geldende concessies. Dit geldt uiteraard ook voor alle rijders van Honda en Ducati.</p> <p><br /> </p> <p>Dit systeem bestond ook afgelopen seizoen al. Hierdoor heeft Ducati de concessierechten voor komend seizoen moeten inleveren. Verschil tussen afgelopen en komend seizoen is dat in 2015 enkel de resultaten van droge races meetelden en in 2016 alle races meedoen voor wat betreft het behalen van concessiepunten.</p> <p><br /> </p> <p>Tot slot is, met het afschaffen van de fabrieks- en Open klasse, het aantal in te zetten motoren per klasse uiteraard ook afgeschaft. In 2015 mochten fabrikanten met maximaal vier rijders deelnemen in de fabrieksklasse. Die vier rijders mochten wel allen uitkomen voor hetzelfde fabrieksteam. In 2016 is er geen beperking meer ten aanzien van het aantal in te zetten motoren met dien verstande dat het officiële fabrieksteam uit maximaal twee rijders mag bestaan.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>