Kawasaki zal voorlopig nog niet terugkeren in de MotoGP klasse. Volgens het Japanse motormerk zijn de benodigde budgetten te hoog voor het opzetten van een fabrieksteam in de koningsklasse.
Van 2003 tot en met het seizoen 2008 was Kawasaki met een fabrieksteam vertegenwoordigd in de MotoGP klasse. Vanwege de wereldwijde economische crisis en de teruglopende motorverkopen besloot het Japanse motormerk zich aan het einde van het seizoen 2008 officieel als fabriek terug te trekken – in 2009 kwam er nog wel een Kawasaki aan de start, echter onder de naam ‘Hayate Racing’<br /> <br /> Kawasaki besloot zich vervolgens volledig te concentreren op deelname aan World Superbike kampioenschap, het op productie machines gebaseerde wereldkampioenschap waar men op dit moment oppermachtig is en de afgelopen jaren al twee keer de titel in de wacht wist te slepen (2013 Tom Sykes en in 2015 met Jonathan Rea).<br /> <br /> Hoewel Suzuki en Aprilia dit jaar zijn teruggekeerd in de MotoGP klasse en KTM er vanaf het seizoen 2017 weer bij zal zijn blijft Kawasaki zich vooralsnog volledig concentreren op deelname aan het World Superbike kampioenschap.
<blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“De benodigde investering weerhoudt ons om deel te nemen, het is voor ons simpelweg niet mogelijk om met de beschikbare middelen die wij hebben om competitief te zijn," aldus Kawasaki Racing Team baas Ichiro Yoda in een gesprek met Riders Mag. “Aan het einde van de dag moet je motorfietsen verkopen en een aantal andere merken verkopen er nu eenmaal miljoenen meer dan ons. Voor hen staat een investering in MotoGP gelijk aan één procent van de verkopen. Als we terugkeren dan zullen er verschillende dingen moeten veranderen. Momenteel zijn de regels heel strikt. Momenteel kunnen niet deelnemen met een motorfiets welke b.v. is afgeleid van een productiemodel. Er zijn technische oplossingen die door andere fabrikanten worden toegepast maar dat zijn dingen die we nooit op onze motorfietsen voor de weg zouden toepassen. Het is dus veel te kostbaar en dat is het ons simpelweg niet waard.”</p> </blockquote><br /> Ook voor 2016 komt het Kawasaki Racing Team weer aan de start in de World Superbike klasse met de rijders Jonathan Rea en Tom Sykes. Tijdens de afgelopen wintertesten in Jerez bleek de Kawasaki Ninja ZX-10R niet alleen een maatje te groot voor de rest van het World Superbike veld, zowel Sykes als ook Rea bleken op hun Kawasaki ‘productiemachine’ het ook de aanwezige MotoGP coureur behoorlijk lastig te maken door nagenoeg dezelfde rondetijden op de klok te zetten dan de snelste MotoGP mannen. <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>