Mika Kallio en Alex Hofmann hebben afgelopen weekend op het circuit van Valencia de eerste echte test van de KTM RC16 MotoGP machine afgewerkt. Na afloop van de test was Mika Kallio aangenaam verrast door het niveau van de KTM RC16, de motor waarmee de Oostenrijkse fabrikant in 2017 zal debuteren in de koningsklasse.
<p>Amper vier weken nadat de KTM RC16 voor het eerst op een circuit verscheen (Alex Hofmann verzorgde de roll-out op de Red Bull Ring) onderging de nieuwe motor zijn eerste daadwerkelijke test. Op het circuit van Valencia nam afgelopen zaterdag Hofmann het testwerk voor zijn rekening waarna op zondag nieuwbakken KTM MotoGP testrijder Mika Kallio het stokje overnam. </p> <p><br /> </p> <p>Halverwege 2014 maakte de KTM fabriek bekend met ingang van het seizoen 2017 de stap te maken naar de MotoGP klasse. KTM heeft vervolgens in snel tempo alles voorbereidt om in 2017 ook daadwerkelijk voet aan de grond te kunnen krijgen in de MotoGP klasse.</p> <p><br /> </p> <p>Begin juli van dit jaar maakte het motorblok zijn eerste omwentelingen op de testbank en half september gold dat voor de complete motor. Begin november volgde de eerste roll-out op de Oostenrijkse Red Bull Ring met Alex Hofmann in het zadel.</p> <p><br /> </p> <p>Onder uitstekende weersomstandigheden werd de nieuwe KTM afgelopen weekend aan de tand gevoeld door de beide MotoGP testrijders.</p> <p><br /> </p> <p>KTM teamchef Mike Leitner toonde zich onder de indruk omtrent wat het team in de afgelopen vier weken had weten te bereiken. Het toont volgens Leitner de goede teamgeest waardoor het team snel in staat is om op ontwikkelingen in te spelen.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p> “Het Grand Prix circuit van Valencia biedt veel meer grip dan de Red Bull Ring maar ons totale pakket functioneerde ook hier goed. Ik ben tevreden met onze twee testrijders. Beiden werken zeer professioneel en kunnen dingen goed analyseren. Alex gaf nuttige aanwijzingen en Mika was na slechts één testdag al op het niveau waarmee we verder kunnen om onze gezamenlijke prestaties te verbeteren,” aldus de voormalig crew-chief van Dani Pedrosa.</p> </blockquote>
<p>Mika Kallio toonde zich ook aangenaam verrast door het huidige niveau van de KTM RC16:</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Voor de test wist ik absoluut niet wat ik van de KTM kon en mocht verwachten. Ik ben nu echter heel blij. Ik ga met een goed gevoel de winter in. Alex en het team hebben indrukwekkend werk geleverd. We hebben zeker nog de nodige problemen maar bevinden ons ook al op een heel hoog niveau. We hebben nog een lange weg te gaan en ik verheug me op de volgende test. Tot die tijd ga ik thuis enkele ijsraces rijden om mezelf fit en in vorm te houden.”</p> </blockquote> <div><br /> </div> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Het was goed om te horen dat onze opmerkingen over de motor dezelfde richting ingingen. Mika reed hier nog maar enkele weken geleden een race en zat dus nog in de racemodus. Mika kon zeer acceptabele rondetijden rijden wat duidelijk maakt dat het totale pakket functioneert. Dat is een grote stap voor het team met het ingaan van de winterstop. In de komende weken wordt er in de fabriek in Mattighofen intensief verder gewerkt aan de verdere ontwikkeling van de KTM RC 16. De verzamelde data en de aanwijzingen van ons als rijders worden gebruikt om de motor zo goed als mogelijk is voor te bereiden op de volgende test in februari.” aldus een eveneens tevreden klinkende Alex Hofmann.</blockquote><span style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;"> <div><br /> </div> Net zoals bij de Moto 3 machines maakt KTM bij de RC 16 gebruik van een stalen buizen frame in plaats van de Aluminum deltabox frames die andere fabrikanten gebruiken. De vering is afkomstig van WP dat voor het overgrote deel eigendom is van KTM. Het uitlaatsysteem voor de motor is afkomstig van Akrapovic. </span> <p><span style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;"><br /> </span></p> <p><span style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;"><br /> </span></p> <p><span style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;"><br /> </span></p> <p><span style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;"><br /> </span> </p> <div><br /> </div> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>