MotoGP: De reacties van diverse rijders over de eerste 2016 MotoGP test

70

#2016StartsNow – De eerste test voor het 2016 seizoen in de MotoGP klasse zit er inmiddels al weer op. Twee dagen van intensief testen op het circuit van Valencia leverde uiteraard de nodige gesprekstof op. Onderstaand een overzicht van wat diverse rijders vonden van deze eerste MotoGP test.

Het 2016 MotoGP seizoen wordt er &eacute;&eacute;n met vele veranderingen. Allereerst is er na de race in Valencia afscheid genomen van Bridgestone als bandenleverancier. De Japanners zijn bedankt voor bewezen diensten en hun stokje wordt in 2016 overgenomen door het Franse Michelin. De velgmaat gaat met de overstap naar Michelin wijzigen van 16&rsquo;5 naar 17 inch. <p><br /> </p> <p>De hoeveelheid benzine die per race geconsumeerd mag worden is voor alle teams gelijk gesteld op een maximale hoeveelheid van 22 liter.</p> <p><br /> </p> <p>In het technisch reglement is voor het seizoen 2016 geregeld dat alle teams gebruik moeten gaan maken van standaard ECU&rsquo;S. Deze elektronica is ontwikkeld door Magneti Marelli. Inmiddels zijn er nog al wat bezwaren gekomen tegen de elektronica en hebben met name Yamaha en Honda afgedwongen dat er komend seizoen nog gebruik gemaakt mag worden van een beperkt aantal eigen sensoren. Na de eerste ervaringen in deze test noemde Valentino Rossi de 2016 elektronica een dikke stap terug in de tijd.</p> <p><br /> </p> <p>Er viel dus na de test genoeg te bepraten. Naast de beperkingen in de elektronica leverde met name de Michelin voorband voer voor discussie. Dit uiteraard door het stevige aantal valpartijen tijdens deze test waarbij het verliezen van de voorkant de hoofdoorzaak was. Uiteraard blijft in de commentaren in de persberichten kritiek op de elektronica en Michelin beperkt. Duidelijk is wel dat de Fransen nog het nodige denk- en ontwikkelingswerk te doen hebben met betrekking tot die voorband en dat de teams nog veel werk te verzetten hebben met betrekking tot het afstellen van de elektronica.</p> <p><br /> </p> <p>Hoewel het over het algemeen de gebruikelijke teksten zijn van na een test willen we u de quotes van een aantal rijders niet onthouden.</p> <p><br /> </p> <p>We trappen af met het Movistar Yamaha duo, wereldkampioen Jorge Lorenzo (5e tijdens deze test) en de nummer twee uit het 2015 wereldkampioenschap Valentino Rossi (7e).</p> <p><br /> </p> <p><strong>Jorge Lorenzo, Movistar Yamaha Factory Racing:</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;De 2016 motor die we eerder op Aragon getest hebben was aangepast op de Michelin banden. De tank is achter het zitje geplaatst waar die bij het 2015 model nog voor de rijder zat. We hebben ons tijdens deze test gefocust op de elektronica. Onze rondetijden zijn nog steeds een halve seconde langzamer dan met de 2015 motor. Het tweede ding waaraan we gewerkt hebben is het aanpassen van het rijwielgedeelte aan de Michelin voorband. Daar is nog veel winst in te behalen. Ik heb bijvoorbeeld gevoeld dat bij het remmen de achterkant heel veel grip geeft in het midden van de band maar dat bij het insturen, op de rem, de voorkant onstabiel wordt waardoor je niet echt kan pushen. Ik heb de tweede dag alleen maar gereden met de 2016 elektronica. Tijdens de eerste dag waren zowel het motorvermogen als de motorrem nog zeker niet optimaal. Het team had voor deze tweede dag al veel verbeterd en we hebben die verbeteringen gedurende de dag kunnen voortzetten."</p> </blockquote> <p><span style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;"><br /> </span></p> <p><span style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;"><strong>Valentino Rossi</strong> had na de eerste dag nog veel kritiek op de elektronica maar was na de tweede dag al een stuk positiever:</span></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;De tweede dag was gelukkig een stuk beter voor ons. Het was een lange dag waarin ik veel ronden gereden heb. Ik heb geprobeerd mijn gevoel met de nieuwe banden te verbeteren. Ik ben tevreden omdat in de middag mijn rondetijden niet slecht waren. Ik heb enkele lange runs gedaan om de banden beter te leren begrijpen en ik was constant redelijk snel. We hebben de motor flink weten te verbeteren waardoor met name de voorband veel meer feedback geeft. Dat is het allerbelangrijkste op dit moment. We hebben ook een klein beetje gewerkt met het nieuwe elektronische pakket voor komend seizoen wat ook al een stuk beter functioneerde dan tijdens de eerste dag. We hebben echter nog veel werk te doen met name met de Michelin voorband. We hebben nog steeds de nodige problemen met de voorband bij het insturen in combinatie met de gewichtsverdeling van de motorfiets. We hebben hier een goede eerste stap gezet en onze rondetijd op de tweede dag met een seconde weten te verbeteren. Het wordt een kwestie van meer kilometers maken om verder te kunnen verbeteren.&rdquo;</p> </blockquote> <div><br /> </div> <p>Opvallende positieve verrassing tijdens deze eerste twee testdagen was het Team Suzuki Ecstar. Rijders Maverick Vinales en Aleix Espargar&oacute; kwamen tot respectievelijk de tweede en vierde tijd tijdens deze test en beide rijders waren aanzienlijk sneller dan afgelopen zondag tijdens de race. Wel moet worden opgemerkt dat Suzuki zich alleen geconcentreerd heeft op het testen van de nieuwe banden en niet heeft gereden met de verplichte 2016 elektronica maar nog met het eigen 2015 pakket.</p> <p><br /> </p> <p>Uiteraard was het Suzuki duo bijzonder positief over deze eerste testdagen voor het seizoen 2016.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Maverick Vi&ntilde;ales, Team Suzuki ECSTAR:</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Deze test was bijzonder positief voor ons. We konden ons blijven verbeteren en mijn gevoel wordt ook beter en beter. In de afgelopen twee dagen hebben we ons alleen gericht op het testen van de banden omdat die volledig nieuw zijn voor mij en ik me moet focussen op het gevoel daarmee. Ik moet zeggen dat ik me heel comfortabel voel met de nieuwe Michelin&rsquo;s. We hebben nog veel werk te doen en er zijn nog veel dingen die we kunnen verbeteren. We zijn echter positief omdat we tijdens deze test steeds beter het gedrag van de motor met de banden gingen begrijpen waardoor we verdere plannen kunnen maken voor de ontwikkeling. De grip van de achterband is heel goed en geeft veel vertrouwen en ik kan de lijnen rijden die ik wil rijden. De voorkant vraagt nog wel het nodige werk. Ik ben enkele keren gevallen tijdens de afgelopen twee dagen en we moeten leren begrijpen waar het plotselinge verlies van grip aan de voorkant vandaan komt. Ons gevoel is dat het specifieke karakter van de voorband meer gewicht op de voorkant vraagt. Dat kan worden aangepast in de geometrie, de set-up en mijn rijstijl. We moeten nog veel leren, we staan nog maar aan het begin en moeten nog behoorlijk de diepte in. De test in Maleisi&euml; wordt in dat opzicht cruciaal. Dat gaan twee nuttige dagen worden met meer belangrijke ingrepen in de set-up. De resultaten van deze test geven echter veel vertrouwen en enthousiasme. Het is altijd goed het gevoel te hebben dat je veel werk verzet hebt en vervolgens te weten waar we ons nog verder kunnen verbeteren.&rdquo;</p> <p><span style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;"><br /> </span></p> </blockquote> <p><strong>Aleix Espargar&oacute;, Team Suzuki ECSTAR:</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Deze twee dagen waren positief. In de ochtend van de tweede dag had ik nog problemen met het vinden van het goede gevoel waardoor ik wederom crashte. Het was mijn derde val in twee dagen en ik heb daarna, samen met mijn team, besloten om de motor radicaal te veranderen om te zien hoe hij zou reageren. De nieuwe balans gaf me een veel beter gevoel. Ik kon de extreme grip van de achterband beter benutten en kon ook beter omgaan met de voorkant wat een zwak punt was in het eerste deel van deze test. Het is zeker nog een punt van verbetering. We hebben veel geleerd over het karakter van de nieuwe banden en kunnen nu beginnen aan het modificeren van de geometrie en de set-up. We hebben enkele richtingen gevonden en de test, over enkele weken, in Sepang zal bijzonder nuttig worden. Ik ben ook benieuwd naar de nieuwe software. Aan het eind van deze test moet ik zeggen dat ik blij ben met deze eerste test met de Michelin banden. Er zijn nog veel gebieden waarop we ons kunnen verbeteren maar mijn eerste gevoel is positief.&rdquo;</p> </blockquote>







<p>De beide Repsol Honda rijders Marc Marquez en Dani Pedrosa reden naar de eerste en derde tijd op het circuit van Valencia. Met 1&rsquo;31.060 was Marquez ook ruim 0,3 seconde sneller dan de snelste raceronde van Lorenzo van afgelopen zondag al vond Marquez dat van minder belang.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Marc Marquez, Repsol Honda:</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;De tijden en klassering zijn niet belangrijk omdat we hebben gemerkt dat er nog veel ruimte is voor verbetering. Ik denk dat iedereen nog een hoop werk te doen heeft met de nieuwe elektronica omdat het erg verschild met wat we hadden. We hebben de tweede dag volledig besteedt aan het analyseren van de nieuwe Magneti Marelli software. Het gebied waarop we het meest moeten verbeteren is het uitkomen van de bochten. De motorrem en de anti-wheelie control voelde nagenoeg hetzelfde aan maar we gebruikten ook nog maar een echte standaard set-up. We hebben veel dingen geprobeerd maar het probleem is dat het veel tijd kost om een goede basis te vinden. Na elke stint van vijf ronden is het lang wachten in de box voor de volgende stint. We hebben ook het nieuwe motorblok geprobeerd maar we moeten ons eerst focussen op het verbeteren van de set-up en de elektronica voordat we daar serieus mee aan de slag kunnen.&rdquo;</p> </blockquote> <div><br /> </div> <p><strong> Dani Pedrosa, Repsol Honda:</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Deze test ging naar behoren en het weer was perfect. We hebben de twee dagen gebruikt om vertrouwen te krijgen in de nieuwe banden en een impressie te krijgen van de nieuwe elektronica. Sinds de introductie daarvan weten we dat er enkele serieuze problemen mee zijn en dat we moeten leren die te begrijpen. Tussen de twee dagen in heeft het team hard gewerkt om de set-up te verbeteren. We hebben ook de nieuwe motor getest maar met de oude elektronica dus dat maakt het moeilijk om een vergelijking te maken. We hebben meer tijd nodig om met een goede basis de volgende test in te gaan. Die basis moet ons dan meer informatie gaan geven over de nieuwe motor.&rdquo;</p> </blockquote> <div><br /> </div> <p> Ook het Estrella Galicia 0,0 Marc VDS team begon aan het 2016 seizoen. Zoals bekend zal het team in 2016 met twee rijders aantreden in de MotoGP klasse. Jack Miller heeft er al een MotoGP seizoen opzitten en stapt over van het Gresini team naar het Belgische team terwijl Esteve &lsquo;Tito&rsquo; Rabat komend seizoen zijn debuut zal maken. Miller eindigde de test op de 16e plaats en Rabat op de 18e plaats. </p> <p><br /> </p> <p><strong>Jack Miller,&nbsp;Estrella Galicia 0,0 Marc VDS:</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Ik heb genoten van mijn tijd op de nieuwe motor de afgelopen twee dagen. De elektronica en de speciale naadloze versnellingsbak maken een groot verschil. Je hoeft je geen zorgen te maken over het houden van de motor in een rechte lijn of over het onverwacht uitstappen in een bocht. Je kan je daardoor focussen op andere dingen zoals het rijden van constante lijnen. Ik voelde me, elke keer dat ik naar buiten ging, steeds meer op mijn gemak op de motor en dat was te zien aan mijn rondetijden. Jammer genoeg ben ik ook drie keer licht onderuit gegaan maar dat kun je verwachten als je gaat pushen met nieuwe, onbekende banden. De Michelin banden zijn heel goed maar qua karakter ook heel verschillend ten opzichte van de Bridgestone&rsquo;s. We hebben tijd nodig om die omschakeling te maken. Een gevoel krijgen met de banden was &eacute;&eacute;n doel van deze test en hard gaan was een ander doel. In beide doelen zijn we geslaagd.&rdquo;</p> </blockquote> <div><br /> </div> <p><strong> Tito Rabat,&nbsp;Estrella Galicia 0,0 Marc VDS:</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Ik heb veel ronden gereden op de eerste dag om gevoel te krijgen met de Honda RC213V en de Michelin banden en ik was tevreden met mijn rondetijd. De tweede dag heb ik me licht weten te verbeteren en waren mijn rondetijden constant wat belangrijk is. Het rijden van de MotoGP machine vraagt fysiek veel meer dan het rijden van een Moto2 motor. Ik had na de lange eerste dag dan ook wat pijn in mijn geblesseerde pols wat het de tweede dag wat lastiger maakte om de motor snel om te leggen. Het betekende ook dat ik wat minder precies mijn lijnen kon rijden waardoor we wat eerder gestopt zijn. Over het algemeen ben ik echter tevreden. Ik heb een goed gevoel met zowel de motor als de banden en ik heb genoten van het werken met mijn nieuwe team. De communicatie is goed en hun ervaring heeft me geholpen de overstap goed en snel te laten verlopen. Ik heb nu twee maanden om mijn pols te laten genezen en me te focussen op fysieke training voordat we voor de volgende test naar Maleisi&euml; gaan. Ik kan amper wachten daarop.&rdquo;</p> </blockquote> <p> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><strong>Handige links MotoGP test Valencia:</strong> </p> <p> </p> <ul> <li><a href="https://www.racesport.nl/KALENDER//Kalenderuitslagen/tabid/95/ModuleID/1450/ItemID/224/mctl/EventDetails/Default.aspx" target="_blank">Volledige uitslagen </a> </li> <li><a href="https://www.flickr.com/photos/97893391@N07/albums/72157658719833584" target="_blank">Fotoverslag</a></li> <li><a href="http://bit.ly/1NqDJVX" target="_blank">Waar te volgen op TV</a></li> </ul> <p><br /> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>