ValenciaGP: Goede Tijden, Slechte Tijden voor even verslagen door MotoGP

86

#ValenciaGP – Komend weekend wordt op het Ricardo Tormo Circuit gelegen in Cheste nabij Valencia de laatste Grand Prix van dit seizoen verreden. Door alle gebeurtenissen voor tijdens en na de vorige Grand Prix op Sepang zal het een zwaar beladen weekend gaan worden voor organisatie, teams, rijders, publiek en overige volgers.

<p>Het Ricardo Tormo circuit is vernoemd naar de uit Valencia afkomstige, en veel te vroeg overleden, tweevoudig 50cc wereldkampioen, Ricardo Tormo. De Grand Prix op het overbekende stadioncircuit is stijf uitverkocht. Er is geen tribunekaart meer te krijgen via de offici&euml;le kanalen en ook teams en media klagen over een chronisch gebrek aan beschikbare passen. Over aandacht heeft deze Grand Prix duidelijk niet te klagen. Circa 150000 toeschouwers zullen zondag getuige zijn van misschien wel &eacute;&eacute;n van de meest memorabele Grand Prix&rsquo;s ooit.</p> <p><br /> </p> <p><strong>MotoGP:</strong></p> <p>In de geschiedenis van de huidige MotoGP klasse is het de derde keer dat de titelstrijd wordt beslist in de laatste race. In 2006 had Valentino Rossi de beste papieren maar gooide hij door een val de titel weg met als gevolg dat Nicky Hayden na afloop als MotoGP wereldkampioen gehuldigd werd.</p> <p><br /> </p> <p>In 2013 kwam Marc Marquez met 13 punten voorsprong op Jorge Lorenzo naar Valencia en had in de door Lorenzo gewonnen race aan een derde plaats voldoende om de titel veilig te stellen. Dat het in 2013 nog kwam tot een beslissing in de laatste race had vooral te maken met de zwarte vlag die Marquez in Philip Island kreeg voor het niet tijdig binnenkomen voor een verplichte motorwissel. Die motorwissel was door de wedstrijdleiding verplicht gesteld in verband met de kritische houdbaarheid van de banden die Bridgestone bij zich had op het Australische circuit.</p> <p><br /> </p> <p>Het is eveneens de derde keer dat er naast de beslissing in de MotoGP tegelijkertijd nog in een tweede klasse de beslissing moet vallen. In 2006 besliste Jorge Lorenzo de 250cc titelstrijd in zijn voordeel ten faveure van Andrea Dovizioso en in 2013 wist Maverick Vinales de Moto3 titel binnen te halen ten koste van Alex Rins. Dit jaar gaan Danny Kent en Miguel Oliveira op Valencia de strijd met elkaar aan om de Moto3 wereldtitel.</p> <p><br /> </p> <p>Van de genoemde vier, op Valencia, vergeven titels kwam enkel Nicky Hayden in 2006 niet als leider naar Valencia.</p> <p><br /> </p> <p>Zoals gezegd is Valencia een stadion circuit. Het circuit is zodanig ontworpen dat men vanaf alle tribunes nagenoeg het hele circuit kan overzien. Het circuit is 4 kilometer lang, 12 meter breed en bevat 9 linker en 5 rechterbochten. Het is vooral een lastig circuit voor de banden.</p> <p><br /> </p> <p>Het moeilijke punt voor die banden is dat er een grote afstand zit tussen de laatste en eerste rechterbocht op het circuit. Hierdoor wordt de rechterzijde van de banden circa 45 seconden niet gebruikt &nbsp;De rechterzijde van de voor- en achterband koelt daardoor flink af wat bij het insturen van de eerste rechterbocht altijd wat gripproblemen geeft.</p> <p><br /> </p> <p>Sinds de voorlaatste Grand Prix in Sepang is de MotoGP veranderd in een chaos die zijn weerga niet kent. Rossi, leider in de tussenstand, beschuldigde Marquez van vals spel en het helpen van Lorenzo in de titelstrijd. Marquez en Rossi kregen het vervolgens tijdens de race op een van beide kanten spijkerharde manier met elkaar aan de stok waarbij de Repsol Honda coureur onderuit ging. Rossi werd na afloop van de race, overigens op briljante wijze gewonnen door Dani Pedrosa, bestraft voor het opzettelijk van de racelijn drukken van Marquez met als gevolg een valpartij van de laatste. Vetes tussen coureurs zijn van alle tijden maar zijn nog nooit zo breed uitgemeten als in het huidige social media tijdperk.</p> <p><br /> </p> <p>Rossi kreeg drie penaltypunten op zijn licentie bijgeschreven wat zijn totaal voor dit seizoen op vier bracht. De consequentie die daar uit voortvloeit, is dat de leider in de tussenstand de laatste race van het seizoen vanaf de laatste plaats op de grid zal moeten starten. Het Movistar Yamaha Factory Racing &nbsp;team ging vervolgens dezelfde middag nog in beroep tegen de straf maar dat beroep werd ongegrond verklaard. Op de persconferentie na de race gaf Lorenzo ongezouten zijn mening over de, in zijn ogen, te lage straf van zijn teamgenoot. Het slotakkoord in de afgelopen soapweek kwam weer van Rossi door afgelopen vrijdag beroep aan te tekenen bij het CAS.</p> <p><br /> </p> <p>Ingredi&euml;nten genoeg voor een nog altijd voortdurende discussie tussen teams, media en fans waarbij verwijten, verwensingen en bedreigingen schering en inslag zijn. Tussendoor kwam er ook nog een gevalletje riooljournalistiek naar boven wat leidde tot een handgemeen tussen de Marquez familie en enkele Italiaanse journalisten die zich naar verluidt zonder toestemming op priv&eacute;terrein van de familie Marquez hadden begeven.</p> <p><br /> </p> <p>Onverkwikkelijk, schadelijk voor de sport zijn de meest geciviliseerde uitspraken rondom deze soap. Goed voor de aandacht is een buitengewoon cynische andere uitspraak maar wel een waarheid als een koe.</p> <p><br /> </p> <p>Gezien alle perikelen blijft het vreemd om voor deze race een goede voorbeschouwing te maken. Normaal ga je uit van een strijd tussen Lorenzo en Rossi waarbij de Spanjaard 7 punten moet zien goed te maken op de Italiaan. Wetende dat Lorenzo meer overwinningen heeft in dit seizoen geeft hem dat bij een gelijke stand de overhand. Vervolgens zijn er op basis van die gegevens de volgende scenario&rsquo;s op te stellen. Bij een eerste plaats voor Lorenzo moet Rossi tweede worden. Bij een tweede plaats voor Lorenzo moet Rossi derde worden. Bij een derde plaats voor Lorenzo heeft Rossi genoeg aan een zesde plaats. Wordt Lorenzo vierde dan volstaat voor Rossi een negende plaats. Bij een vijfde plaats voor Lorenzo heeft Rossi genoeg aan een elfde plaats waarna vervolgens de posities voor beiden er steeds &eacute;&eacute;n opschuiven. Bij een nulscore voor Rossi heeft Lorenzo aan een negende plaats genoeg voor de titel.</p> <p><br /> </p> <p>De grote vraag is echter of de titel wel definitief op het circuit beslist gaat worden. Het CAS gaat daarin waarschijnlijk een grote rol spelen. Rossi heeft het CAS namelijk verzocht om vrijspraak maar eveneens om opschorting van zijn straf in het geval het CAS voor aanstaand weekend geen inhoudelijke uitspraak kan doen. Een uitspraak met betrekking tot het eerste verzoek zal waarschijnlijk niet lukken maar mogelijk komt er aanstaande vrijdag wel uitsluitsel betreffende het tweede verzoek.</p> <p><br /> </p> <p>Hoe de uitspraak ook zal zijn; het zal de gemoederen opnieuw in oververhitting brengen. Het wordt afwachten of Rossi wel of niet achteraan zal moeten starten. Mocht dat wel het geval zijn en Rossi weet alsnog de titel te behalen dan lijkt het pleit wel beslecht. In alle andere gevallen blijft het daarna nog afwachten wat de definitieve uitspraak van het CAS wordt. Hoe de strijd ook afloopt; de 2015 wereldtitel zal altijd een titel met een nasmaak blijven.</p> <p><br /> </p> <p>Natuurlijk is het achteraan moeten starten een nadeel voor de negenvoudig wereldkampioen maar het wordt daarmee uiteraard niet onmogelijk om alsnog de tiende titel binnen te halen. Zoals gezegd moet Rossi bij een eventuele overwinning van Lorenzo tweede worden. Indien dat scenario zich voltrekt is het een, nagenoeg zeker, onmogelijke missie. Ook bij een tweede plaats voor Lorenzo wordt het behalen van de derde plaats een zeer moeilijke opgave.</p>







De volgende hierboven beschreven scenario&rsquo;s zijn realistisch gezien wel degelijk haalbaar. Zesde worden moet voor Rossi mogelijk zijn ook vanaf de laatste plaats op de grid. Lorenzo weet dat de concurrentie vanuit het Repsol Honda kamp groot is en dat een eerste of tweede plaats zeker niet op de spreekwoordelijke sloffen wordt binnengehaald. <p><br /> </p> <p>Wordt de straf voor Rossi opgeschort en kan hij vanaf zijn kwalificatiepositie vertrekken dan wordt zijn positie uiteraard een stuk sterker. Ook dan is het echter allerminst een appeltje eitje voor de Italiaan om zijn tiende wereldtitel veilig te stellen.Van het kwartet Rossi, Pedrosa, Lorenzo en Marquez is Pedrosa, qua overwinningen, de beste van het stel. De kleine Spanjaard die de laatste races volledig herboren lijkt te zijn heeft drie keer weten te winnen op Valencia. In 2007, 2009 en 2012 was hij de beste. Lorenzo en Rossi kwamen op Valencia tot twee overwinningen maar de laatste overwinning van Rossi op dit circuit dateert al weer van 2004.</p> <p><br /> </p> <p>Lorenzo gaat dus zeker geduchte concurrentie krijgen van Pedrosa. Vraag op dit moment is hoe Marquez om zal gaan met alles wat er de afgelopen week gebeurd is. De Spanjaard blijft hardnekkig volhouden dat hij in Sepang niet bezig was met het ophouden van Rossi, en daarbij en passant het helpen van Lorenzo, maar puur streed voor de derde plaats die in het geding was.</p> <p><br /> </p> <p>De manier waarop dat gevecht gevoerd werd door Marquez, en ook het stadium van de race daarbij in ogenschouw nemend, komt het nauwelijks geloofwaardig over dat die derde plaats het enige in het geding zijnde punt was. Ook de wedstrijdleiding gaf bij monde van Mike Webb aan dat zij het gevoel hadden dat er bij Marquez meerdere prioriteiten een rol hebben gespeeld in zijn manier van rijden in Sepang. Marquez kon echter, op basis van het bestaande regelboek, geen verwijtbare acties in de schoenen geschoven worden.</p> <p><br /> </p> <p>De traditionele pre-event persconferentie op de donderdag voor de GP is inmiddels afgelast en daarvoor in de plaats vindt er een bijeenkomst plaats met alle MotoGP rijders, teammanagers, wedstrijdleiding, Dorna en FIM. FIM en Dorna presidenten Vittorio Ippolito en Carmelo Ezpeleta zullen persoonlijk acte de pr&eacute;sence geven om de goegemeente toe te spreken en de gemoederen proberen te bedaren.</p> <p><br /> </p> <p>Er zal voornamelijk ingestoken worden op het voeren van een sportieve strijd op de baan en het zich onthouden van provocerende uitspraken over elkaar tijdens dit finale weekend. Of het daadwerkelijk zal helpen is nog maar de vraag. De poging is in elk geval lovenswaardig al komt het wel enigszins als mosterd na de maaltijd. Als het kalf verdronken is dempt men de put is een ander clich&eacute; in deze. Een goed gesprek tussen wedstrijdleiding, Yamaha, Honda, Rossi en Marquez voor de race in Sepang had misschien meer zin gehad en mogelijk een hoop gedoe voorkomen.</p> <p><br /> </p> <p>Het blijven echter bespiegelingen, aannames en verwachtingen. Pas zondagmiddag om een uur of drie weten we wat de waarheid is geworden. Of de wereldkampioen dan Rossi of Lorenzo heet maakt eigenlijk niet zoveel meer uit. De winnaar wordt in ieder geval ook verliezer en andersom. Rossi gaat voor zijn tiende titel en zal alles aangrijpen om die ook daadwerkelijk binnen te halen.</p> <p><br /> </p> <p>Naast alle spanning rondom Rossi, Lorenzo, Marquez en Pedrosa staat er natuurlijk meer op het spel. Bradley Smith is inmiddels niet meer te achterhalen in de strijd om beste satellietrijder van dit seizoen te worden. De Brit staat op de zesde plaats in de tussenstand en staat daarmee nog voor Ducati fabrieksrijder Andrea Dovizioso. Smith heeft 19 en 17 punten achterstand op respectievelijk Pedrosa en Iannone zodat stijgen in de eindstand een moeilijk verhaal zal worden. Op Dovizioso heeft Smith een voorsprong van 18 punten. Een prima prestatie van Smith die een zeer constant en goed seizoen heeft gereden.</p> <p><br /> </p> <p>Inmiddels is bekend geworden dat Karel Abraham ook de laatste Grand Prix van dit seizoen aan zich voorbij moet laten gaan. Abraham zit nog steeds met de gevolgen van een slepende blessure maar had deze Grand Prix nog graag gereden. Abraham verruilt in 2016 de MotoGP zeer waarschijnlijk voor het WolrdSBK en volgt daarmee de weg die ook Nicky Hayden gaat afleggen. In tegenstelling tot Hayden is het Abraham echter niet gegund om rijdend afscheid te nemen van de MotoGP.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p>Abraham wordt binnen het AB Motoracing opnieuw vervangen door Anthony West. Voor Michele Pirro geldt dat hij met een wildcard, op een Ducati, zal deelnemen aan deze laatste Grand Prix van het seizoen.</p> <p><br /> </p> <p>Laten we vooral hopen op een sportieve strijd op de baan waarbij de stevig vertroebelde sfeer in het paddock en onder de toeschouwers/volgers weer een beetje weet op te klaren.</p> <p><strong><br /> </strong></p> <p><strong>Moto3:</strong></p> <p>Naast het gebeuren in de MotoGP klasse is er ook de titel in de Moto3 klasse nog te vergeven. Dat was ook vorig seizoen het geval en toen zagen we op Valencia een strijd op leven en dood tussen Alex Marquez en Jack Miller. Marquez kwam met 11 punten voorsprong naar Valencia toe waar Miller de race wist te winnen en Marquez aan een derde plaats voldoende had om de titel veilig te stellen.</p> <p><br /> </p> <p>Dit seizoen kende Danny Kent een geweldige seizoenstart en leek al vroegtijdig de titel in zijn zak te gaan steken. Sinds de memorabele Grand Prix in Indianapolis, waar Livio Loi een geweldige zege wist te pakken, is de Brit, samen met zijn Leopard Racing team, echter redelijk de weg kwijt.</p> <p><br /> </p> <p>Gelukkig voor de Brit geldt datzelfde voor zijn naaste belager van halverwege het seizoen Enea Bastianini. Sinds de Italiaan in een Honda/KTM spagaat is terecht gekomen (beide fabrikanten willen hem vastleggen voor het seizoen 2016) is ook hij qua resultaten de weg kwijt geraakt.</p> <p><br /> </p> <p>Het stokje van Bastianini is de laatste races echter overgenomen door de Portugees Miguel Oliveira. De Team AJO KTM rijder wist de laatste twee races te winnen en door de magere resultaten van Kent heeft hij zijn achterstand van dik over de honderd punten halverwege het seizoen weten terug te brengen tot 24 punten voor deze laatste race op Valencia.</p> <p><br /> </p> <p>Oliveira moet daarom winnen om nog een kans te hebben op de titel. Bij een overwinning van Oliveira moet Kent twee punten pakken. Een vijftiende plaats is dan voor Kent niet voldoende. Beide rijders komen dan namelijk gelijk in punten en beiden hebben dan zes overwinningen in dit seizoen. Vervolgens gaat het aantal tweede plaatsen de doorslag geven. Oliveira heeft meer tweede plaatsen dan Kent (3 tegen 1) waardoor, in dat scenario, Oliveira wereldkampioen zou worden.</p> <p><br /> </p> <p><strong>TV uitzendingen:</strong></p> <p>Zowel alle trainingen, kwalificaties als de races worden vanaf vrijdagmorgen live uitgezonden op het open kanaal van Eurosport (Eurosport 1) en zijn daardoor gratis te zien. Het complete uitzendschema kunt u, zoals gewoonlijk, op woensdag op onze site bekijken in de rubriek Op TV.</p> <p><br /> </p> <p><a href="http://bit.ly/1RsotqQ" target="_blank">Volledig tijdschema&nbsp;Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana</a></p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p> <br /> <br /> <br /> <br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>