Na 18 jaar motor stilte op het circuit van Zandvoort, stonden er afgelopen weekend vijf race klassen op het programma van Superbikes at Sea. Spannende wedstrijden en competitieve klassen, een compleet race programma met twee races per klassen en sterke kampioenen op het podium.
<p>Na 18 jaar werd er weer met motoren gestreden om de kampioenspunten op het circuit van Zandvoort en ondanks de soms sceptische geluiden vooraf, waren de rijders erg enthousiast over het circuit en het evenement in zijn geheel. Superbikes at Sea trok circa 1.500 bezoekers op de racedag.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Voor een eerste editie is dit een mooi aantal”, gaf organisator Cécile van Hattem na afloop aan. “Maar belangrijkste voor mij als organisator was de mening van de rijders en die was unaniem positief, zowel de Nederlandse als de internationale rijders kwamen met een grote glimlach van de baan. Daar doe ik het voor!”.</p> <p><span style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;"><br /> </span></p> </blockquote> <p><strong>Kampioenen</strong> <br /> In drie van de vijf klassen werd ook de kampioen van het seizoen gehuldigd. Bij de Honda Moriwaki 250 GP Junior Cup was Superbikes at Sea het laatste race weekend op de kalender en daar ging de Duitse veertienjarige rijder Kevin Orgis er met de beker voor de seizoenoverwinning vandoor. </p> <p><br /> </p> <p>Voor de Ducati 3DCUP staan er nog twee races op het programma tijdens de Battle of the Nations 11 oktober aanstaande op Assen, maar desondanks was het na de tweede race op Zandvoort al duidelijk dat Atiba Belgrave kampioen gaat worden in de Pro Klasse, zijn voorsprong in punten is door de achtervolgers niet meer in te halen.</p> <p><br /> </p> <p>In de Supersport klasse van het Open Nederlands kampioenschap werd Chris Nobel dit weekend gehuldigd als nieuwe kampioen. Ook de Supersport klasse staat nog aan de start in Assen op 11 oktober, maar Chris heeft reeds voldoende punten binnen gehaald om zich kampioen te mogen noemen.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Nieuwe samenwerking</strong> <br /> Voor de vele officials en baancommissarissen die nodig zijn voor motor races op het Circuit van Zandvoort waren motoren ook wat onbekend. De vaste mensen van het circuit zijn voornamelijk gewend aan auto evenementen, maar in samenwerking met officials en baancommissarissen van zowel MAC Zandvoort als het TT circuit Assen, werd het een succesvol event.</p> <p><br /> </p> <p> Een succesvolle samenwerking die zeker voor herhaling vatbaar is. Martin van de Pavert, wedstrijdleider van de KNMV en zeer ervaren op het circuit van Zandvoort zei,</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Eigenlijk is het niet heel anders, twee wielen extra maar met de grote ervaring die deze mensen hebben komt het helemaal goed”.</p> </blockquote>
<p>Bovenstaand persbericht ontvingen we deze week van de organisatie van het evenement “Superbikes at Sea” op circuit Park Zandvoort.</p> <p><br /> </p> <p>Als Racesport.nl redactie onderschrijven we volledig dat de organisatie perfect was. Cécile van Hattum en José den Hartog kun je wat dat betreft om een boodschap sturen. Vooraf was er nog wat scepsis omtrent de geluidsproductie maar dat werd door de rijders zelf op een perfecte manier opgelost. Hierdoor werd er zelfs de mogelijkheid gecreëerd om extra trainingstijd ter beschikking te stellen wat door de organisatie ook adequaat werd opgepakt.</p> <p><br /> </p> <p>We onderschrijven volledig de opmerking van Martin van de Pavert omtrent de samenwerking tussen de Baco’s en andere officials. Er werd prima samengewerkt en ook de aanwezige media, wat minder bekend met de regels en gebruiken op Zandvoort, werd uiterst vriendelijk en met respect behandeld. Dat respect was overigens wederzijds.</p> <p><br /> </p> <p>We onderschrijven volledig dat de rijders het fantastisch vonden om te rijden op Zandvoort. Geen woord van gelogen in het bovenstaande persbericht. Ook wij hebben de rijders zien genieten en inderdaad met een glimlach van de baan zien komen. </p> <p><br /> </p> <p>En toch geeft de titel van het persbericht ons op de Racesport.nl redactie wat vreemde gevoelens. Het grote succes kent wat ons betreft een ietwat wrang bijsmaakje. Dat wrange bijsmaakje wordt niet veroorzaakt door de aanwezigen maar juist door de afwezigen. Die afwezigen maakten van het hoofdprogramma, Dutch Superbike en Dutch Supersport, juist het bijprogramma en andersom.</p> <p><br /> </p> <p> Het is zeker niet onze bedoeling om met vermanende vingers te gaan wijzen richting de afwezige coureurs. Iedereen maakt voor zichzelf uit of hij ergens wel wil rijden of niet. We kunnen niet in andermans portemonnee kijken en hebben ook die behoefte niet.<br /> <br /> We horen al heel lang dat het ONK wegrace een soort van Open Assen Kampioenschap is. Zandvoort werd de afgelopen jaren door velen genoemd als één van de alternatieve circuits. Om wat voor reden dan ook kwam het er tot dit jaar niet van om er een ONK race te kunnen organiseren.<br /> <br /> Nu is het dan zover en dan laten de rijders in de Superbike en Supersport klasse het eigenlijk massaal afweten. Slechts 15 rijders tezamen waarvan nog niet eens de helft afkomstig is uit dit mopperlandje. Uiteraard is dit niet goed voor de wegrace in het algemeen. Met Zandvoort op de kalender bereik je mensen uit een ander deel van Nederland dan enkel Assen. We gaan hier zeker niet stellen dat er mogelijk meer sponsoren kunnen worden aangetrokken vanuit West-Nederland door het rijden op Zandvoort. Wel stellen we dat als je bedrijven wil interesseren voor eventuele sponsoring je ze eerst moet zien te interesseren door te rijden.</p> <p><br /> </p> <p>De Dutch Superbike en Dutch Supersport werden en worden gepresenteerd als het hoofdprogramma maar werden door de wel goed gevulde startvelden in de 3D Cup, KTM RC390 Cup en Moriwaki Cup gedegradeerd tot bijprogramma.<br /> <br /> Zandvoort was daar een prachtige optie voor geweest en in onze optiek is er een stevige kans gemist om dit evenement inderdaad het grote succes te laten zijn dat de organisatie voor ogen had. Aan die organisatie lag het absoluut niet, aan de afwezige rijders wel.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <div><br /> </div> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>