Soms is het makkelijk praten, soms sta je erbij en kijk je er naarÉ.maar als motorsportliefhebber en bezoeker van de Gamma Racing Days keerde ik met het schaamrood op de kaken huiswaarts. Waar moet dat heen met onze mooie sport, hoe ver moet het niveau nog zakken voordat we met ons allen echt eens wakker worden?
<p>Het blijft moeilijk….<br /> Als motorsportliefhebbers moesten we tijdens de Gamma Racing Day vroeg uit de veren aangezien het motorsport gedeelte als eerste op het programma stond. Wat een unieke kans om onze mooie sport voor een groot publiek te promoten………</p> <br /> <p> Het zal niemand vreemd in de oren klinken als ik zeg dat het ONK wegrace momenteel in zwaar weer verkeerd. Een bevestiging hiervan kregen we nogmaals doordat de organisatie van de Gamma Racing Day de beslissing moest nemen om de Dutch Superbike en de Dutch Supersport klasse, tijdens het drukst bezochte gratis toegankelijke sportevenement, in een gecombineerde wedstrijd te laten verrijden.</p> <br /> <p> Ondanks een zeer mager startveld, in totaal 21 coureurs verdeeld over beide categorieën, maakten de heren coureurs er een leuke wedstrijd van. Wat er vervolgens na afloop van de door Rob Hartog & Chris Nobel gewonnen wedstrijden gebeurde was geen reclame voor onze mooie sport. Mopperende teams, coureurs en diskwalificaties zorgden voor een bittere nasmaak. Niet leuk maar misschien wel typerend omtrent hoe we momenteel met elkaar omgaan in ons ‘kleine, en op sterven na dood zijnde nationale, racewereldje’.</p> <br /> <p> De verwijten waren niet van de lucht, de één weet het nog beter dan de ander, en dat allemaal ter meerdere eer en glorie van het ‘eigen belang’.</p> <br /> <p> Natuurlijk heeft iedereen gelijk als men zegt dat een ieder zich aan de regels dient te houden. Regels zijn nu eenmaal regels, maar regels zijn er in mijn ogen niet alleen voor de coureurs en teams. Regels gelden voor iedereen en daar horen net zo goed organisatie, circuit en de toeschouwers bij. </p> <br /> <p> Procedures moeten door de organisatie strak gehandhaafd worden. Hoe kun je geloofwaardig optreden als je zelf de regels niet zo nauw neemt. </p> <br /> <p> Een beetje oplettende liefhebber zal het opgevallen zijn dat er tijdens de kwalificaties een coureur was die zich bij lange na niet wist te kwalificeren binnen de gestelde limiet. Niks mis mee, kan gebeuren, maar dezelfde oplettende toeschouwer zal met verbazing gezien hebben dat deze coureur zondag gewoon op de startgrid plaats mocht nemen en van start mocht gaan in de wedstrijd.</p> <br /> <p> In het wedstrijd reglement wordt niet voor niets een kwalificatielimiet gehanteerd van 115% van de snelste tijd. Deze kwalificatielimiet heeft o.a. het doel om gevaarlijke situaties op de baan te vermijden door te grote verschillen in rondetijden. Tevens is het bedoeld om de waardigheid van het topsportniveau in Nederland te waarborgen. Uiteraard kan de wedstrijdleiding in bijzondere gevallen besluiten, wanneer een coureur zich niet heeft gekwalificeerd maar normaal wel aantoonbaar beschikt over het vereiste niveau voor deelname aan de wedstrijd, deze toch deel te laten nemen. </p> <p><br /> </p> <p>Een dergelijke beslissing om van het reglement af te wijken moet met grote zorgvuldigheid worden genomen. Wat we nu gezien hebben is dat, omwille van het aantal starters, de beslissing wordt genomen een coureur deel te laten nemen aan de wedstrijd die geheel niet aan deze criteria voldoet met een rondetijd die zelfs niet in de buurt kwam van de kwalificatielimiet.</p> <p> </p> <p> Dezelfde oplettende toeschouwer zal het bekend in de oren klinken dat de pitstraat gedurende één minuut voor de coureurs geopend is om, voor aanvang van de race, het circuit op te gaan. In voorgaande wedstrijden werd, geheel volgens reglement,<br /> deze regel consequent gehandhaafd en is menig coureur zijn startpositie kwijtgeraakt door te laat te vertrekken vanuit de pits.</p> <p><br /> </p> <p>Nadat, tijdens de Gamma Racing Day, het licht aan het einde van de pitsstraat één minuut op groen gestaan had sprong het, geheel volgens reglement, op rood. Een aantal rijders was simpelweg te laat en reden richting de inmiddels rode lamp. Vervolgens sprong het licht echter weer vrolijk op groen en bleef op groen totdat de laatste rijder het licht was gepasseerd. Wanneer een coureur te laat is voor de verkenningsronde start deze, volgens het reglement, de opwarmronde vanuit de pitstraat, sluit achteraan bij het veld en neemt vervolgens de laatste positie in op de startgrid. Kortom, gesjoemel met de regels op dit gebied.<br /> <br /> Dezelfde oplettende toeschouwer heeft kunnen zien dat er een coureur nog net voor de start van de opwarmronde, op zijn oorspronkelijke startpositie, aan het startveld werd toegevoegd zonder een verkenningsronde te hebben verreden.</p>
<p>Gelukkig hebben de, in grote getale, aanwezige toeschouwers een leuke wedstrijd kunnen zien met twee verdiende winnaars. De insiders daarentegen zullen er echter een flinke kater aan over hebben gehouden toen het gedonder na afloop begon en er een aantal coureurs uit de uitslag werd gehaald vanwege het feit dat hun machines niet conform het technisch reglement bleken te zijn. Ja regels zijn regels, helemaal mee eens maar hier bekruipt me echt het gevoel dat er andere belangen spelen.</p> <br /> <p> Ik denk persoonlijk dat we duidelijk kunnen zeggen dat hier met twee maten gemeten is. Nogmaals, regels zijn regels maar regels half hanteren is hetzelfde als jezelf niet serieus nemen en jezelf te kijk te zetten. Hoe we het ook wenden of keren, de spelende kinderen hebben weer heerlijk in hun eigen zandbak kunnen staan pissen en er voor gezorgd dat hun eigen speeltuin de komende tijd waarschijnlijk nog meer gaat stinken. Hoe maken we onszelf nog belachelijker, ongeloofwaardiger en hoe helpen we onze mooie sport nog meer naar de gallemiezen.</p> <p><br /> </p> <p>Wat een promotie voor de motorsport had moeten worden is uitgelopen op een soap, veroorzaakt door de hoofdrolspelers zelf. Ja het is makkelijk roepen, de KNMV dit en dat, CRT Holland dit en dat, de BeNeCup zus en zo, de OW Cup voor en na, maar wordt het niet eens tijd dat ook de teambazen, coureurs, sponsoren en alle andere betrokkenen bij zichzelf te rade gaan en eens na gaan denken over hoe lang en hoe vaak ze nog in hun eigen zandbak moeten pissen alvorens de speeltuin zo gaat stinken dat er überhaupt niemand meer in wil spelen……… </p> <br /> <p> Het had zo mooi kunnen zijn, maar er is weer een unieke kans om zeep geholpen. Wie het bij het rechte eind heeft is en blijft de vraag. Er is in elk geval bereikt dat tijdens de Gamma Racing Day de motorsport zichzelf opnieuw een zeer slechte dienst bewezen heeft. Hoeveel belang zal Gamma Racing Day organisator LDP International er tijdens de volgende editie nog bij hebben om weer een ONK wegrace te organiseren als onderdeel van zijn succesvolle en gratis toegankelijke auto- en motorsport dag op het TT Circuit Assen? Geen idee, maar deze editie zal het enthousiasme bij de organisator zeker niet vergroot hebben. </p> <br /> <p>Weer die spiegel…….misschien moeten we er als wegraceteams, wegracecoureurs en verdere betrokkenen bij onze mooie sport toch maar weer eens wat vaker in gaan kijken. </p> <p><br /> </p> <p>Ja ik weet het……….het blijft moeilijk.</p> <p><br /> </p> <p>Evert Slager.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>