NSF100: Buis pakt in Brakel eerste overwinning van het seizoen

75

De dertienjarige Jeffrey Buis uit Steenwijkerwold staat in Brakel op de hoogste trede van het podium na twee zinderend spannende wedstrijdraces op Tweede Paasdag. Kwam hij in de eerste race enkele honderden van seconden tekort op de overwinning, in de tweede race houdt hij het hoofd koel en wint hij met ruime voorsprong. Buis pakt met zijn overwinning meteen de kop in het klassement omdat de races in Brakel de eersten zijn in het raceseizoen 2015. ÒIk ga voor het kampioenschap dit jaar!Ó roept de jonge coureur na afloop enthousiast.

<strong>Nipte overwinning voor Dunnik in eerste race</strong><br /> Loran Faber kwalificeerde zich het snelst in Brakel en pakte daarmee de eerste pole van het seizoen. Hij wordt op de eerste rij vergezeld door Rick Dunnik en Jeffrey Buis. In de eerste race is het Faber die meteen vanaf de start goed wegkomt en Dunnik en Buis achter zich aan krijgt. De drie slaan snel een gaatje met hun achtervolgers Djoy Blommers en Selwin Hamden. Ook voor plek zes wordt stevig gestreden door Dion Otten, Toine Gierkink, Kas Beekmans en Timo Wieme. &nbsp; Halverwege de race raakt Hamden buiten de baan en daardoor valt hij terug naar de zeventiende plaats. Ook Faber komt met zijn Honda ten val en moet zijn koppositie afstaan aan Dunnik. De jonge Staphorster ruikt zijn kans en voert het tempo verder op. Buis volgt in zijn kielzog. Het gat met Blommers is inmiddels groot genoeg zodat de twee kemphanen gaan beslissen wie de eerste race gaat winnen. Het is uiteindelijk Dunnik die 0,782 seconden overhoudt op Buis. Blommers komt als derde over de finish. Nieuweling Kas Beekmans geeft meteen zijn visitekaartje af en wordt vijfde voor de sterk teruggekomen Loran Faber en Timo Wieme.<br /> <br /> <strong>Buis profiteert in de tweede race</strong><br /> In de tweede race is het weer Faber die de kopgroep aanvoert voor Buis, Blommers en Dunnik. Dion Otten volgt op een afstandje samen met Hamden, Beekmans en Gierkink. Met nog acht ronden te gaan stuiten de vier koplopers op een groepje achterblijvers. Het is Jeffrey Buis die daar het meest van profiteert want hij weet uiteindelijk zelfs van de kopgroep weg te rijden. Faber zakt terug naar de derde plaats net achter Blommers. Dunnik heeft de meeste pech met de achterblijvers want hij zakt wat verder terug in de race. Dunnik zet daarna vol de aanval in en rijdt het gaatje in een paar ronden zo goed als dicht. Twee ronden voor het eind zit Buis op een comfortabele voorsprong van bijna 3 seconden en kan hij de race rustig uitrijden. Blommers pakt knap de tweede plaats en Faber wordt derde. Dunnik komt net te kort en passeert als vierde de finishvlag.&nbsp;







<strong>Coureurs aan het woord</strong><br /> <p>Jeffrey Buis kijkt met een goed gevoel terug op zijn wedstrijden:&nbsp;</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Ik kwalificeerde me als derde. In de wedstrijden zat ik er meteen goed bij. Met het inhalen van een achterblijver had ik in de eerste race wel wat moeite. In de tweede race ging het perfect. Ik zag op een gegeven moment vierde maar toen we een groepje achterblijvers naderden kon ik snel naar voren komen en won ik. Komend jaar wil ik kampioen worden!&rdquo;</p> </blockquote> <br /> <p>Toine Gierkink is aan zijn tweede seizoen NSF cup begonnen en is tevreden over zijn optreden in Brakel.&nbsp;</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;In de eerste race kon ik de kopgroep redelijk goed bijhouden. Ik wilde op een gegeven moment Kas inhalen maar toen reed ik over een hobbeltje en viel ik. Gelukkig kon ik wel doorrijden. De tweede race kon ik de jongens helaas niet zo goed bijhouden. Ik moet zorgen dat ik de komende wedstrijden eerder op het gas ga en later rem. Dat zijn wel nog leerpunten dit seizoen.&rdquo;</p> </blockquote> <br /> <p>Gijsbert Koetsier was wat minder tevreden over zijn prestaties in Brakel:&nbsp;</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Dit is officieel een wielerbaan dus er staan geen strepen op het asfalt en er liggen ook geen curbstones. Dat vind ik wat moeilijker. Ik had in het begin van de dag ook wat problemen met mijn remhendel maar later ging dat gelukkig beter en kon ik ook de techniek die we hebben geleerd steeds beter toepassen. Ik merk dat het nog veel beter kan, mijn bochtensnelheid moet nog flink omhoog en daar ga ik de komende maanden aan werken.&rdquo;</p> </blockquote> <br /> <strong>Volgende wedstrijd<br /> </strong>De 21 coureurs rijden dit seizoen 8 wedstrijden, elk bestaande uit een vrije training, een kwalificatietraining en 2 wedstrijdraces. Aan het eind van het seizoen is de winnaar Nederlands Kampioen. De eerstvolgende wedstrijd is op 18 april op Kartcircuit Pottendijk in Nieuw-Weerdinge (Emmen). De toegang is gratis en de paddock is vrij toegankelijk. <p><br /> </p> <p><br /> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>