Het ONK wegrace kampioenschap zal het in 2015 moeten doen zonder de deelname van zevenvoudig Nederlands kampioen Arie Vos. De coureur uit Oss besloot na afloop van het seizoen 2014, met de zevende Nederlandse titel op zak, zijn actieve wegrace carrire te beindigen en een nieuwe weg in te slaan.
Arie Vos was de afgelopen jaren één van de boegbeelden van de Nederlandse wegrace, maar met maar liefst zeven nationale titels op zak besloot de coureur uit Oss dat het na afloop van het seizoen mooi geweest was. Vos zal er dan vanaf het seizoen 2015 ook niet meer bij zijn als actief ONK coureur.<br /> <br /> <p> Het zal komend seizoen even wennen zijn, een Dutch Superbike race zonder Vos, maar helemaal stil gaan zitten en de sport de rug toe te keren zal de motorhandelaar niet doen. Zo zal Vos komend seizoen met een eigen team aan de start verschijnen in de nieuw opgezette BeNeCup competitie (Dutch Supersport en Dutch Superbike) met ondersteuning van Kawasaki en hoofdsponsor Fortron en is hij de drijvende kracht en initiatiefnemer van de nieuw opgezette en betaalbare raceklasse, de KTM RC Cup.</p> <br /> <p><strong> Loopbaan </strong></p> <p>Vos begon zijn racecarriere in het seizoen 1997 toen hij van start ging in de SOBW scooter klasse. Na een derde plaats behaald te hebben in zijn allereerste seizoen stapte Vos in 1998 over naar de Dutch Supersport klasse waar hij samen met Kyro Verstraten het Vos Oss Bikeplus Team vormde. Van harte ging het echter niet tijdens zijn eerste seizoen op de echte circuits en Vos besloot er na afloop van dat seizoen direct al weer mee te stoppen aangezien het plezier ontbrak en de successen uitbleven.</p> Vos keerde vervolgens weer terug naar zijn eerste liefde, scooter racen bij de SOBW. In deze competitie vond de coureur uit Oss het plezier in het racen terug om enkele seizoenen later (2001) zijn eerste Nederlandse titel te behalen.<br /> <br /> In 2002 keerde Vos weer terug naar de grote circuits en ging hij van start in de toenmalige 125cc klasse. Opnieuw bleek het niet hetgeen waar Vos naar op zoek was, simpelweg omdat de lichtste klasse niks voor hem bleek te zijn. In 2003 werd de overstap gemaakt naar de toenmalige 250cc klasse. Met financiële ondersteuning van sponsor J&E Sport werd er een heel mooi en competitief team neergezet dat gezien het materiaal mee kon strijden met de top van de ONK competitie. Vanaf het begin van het seizoen ging het goed, Vos kreeg het plezier in het racen terug en werd er naast het ONK deelgenomen aan het EK wegrace en stond de coureur uit Oss zelfs twee keer met een wildcard aan de start tijdens een Grand Prix (Assen en Brno).<br /> <br /> Met een derde plaats in het kampioenschap achter Patrick Lagerveld en Jarno Janssen besloot Vos de klasse echter al na één seizoen weer te verlaten en vanaf het seizoen 2004 te kiezen voor de, veel goedkopere, Dutch Supersport klasse. Ook hier had Vos zijn draai snel gevonden en sloot hij zijn eerste Dutch Supersport seizoen op een door Mile Pajic geprepareerde Kawasaki af als derde. <br /> <br /> Na zijn derde plaats in 2004 ging het in 2005 ineens een stuk minder goed dan verwacht nadat Vos in was gegaan op een aanbod van Yamaha. De klik bleek er niet te zijn en de successen bleven dan ook uit, voor Vos reden om op aandringen van sponsor Jaap van Staalduinen aan te kloppen bij Ten Kate. In samenspraak met Van Staalduinen en de trouwe sponsors werd er een door Ten Kate geprepareerde Honda CBR600RR aangeschaft, een keus die meteen zijn vruchten af bleek te werpen, er werden wedstrijden gewonnen. <br /> <br /> Voor het seizoen 2006 werd er opnieuw een snelle Ten Kate Honda CBR600RR aangeschaft, en al na de eerste wedstrijd werd Vos benaderd om ook in de Dutch Superbike klasse van start te gaan. Het onmogelijke gebeurde, Vos ging vervolgens in beide kampioenschappen aan de leiding en werd Nederlands kampioen in beide klassen. Een ongekend succes dat hij een seizoen later nogmaals wist te herhalen.<br /> <br /> Na twee uiterst succesvolle jaren kwam er aan het einde van het seizoen 2007 een einde aan de samenwerking met Honda en werd er voor het seizoen 2008 een samenwerking aangegaan met MCT Terneuzen om met een Ducati 1098 R van start te gaan in het Dutch Superbike kampioenschap. Een grote gok aangezien Ducati weinig tot geen ervaring had in het Dutch Superbike kampioenschap, maar Vos verraste opnieuw vriend en vijand door opnieuw de titel te grijpen in de koningsklasse van de Nederlandse wegracerij.<br /> <br /> Met vijf Nederlandse titels op zak besloot Vos in 2009 het te proberen op internationaal niveau. Met sponsoring van RES Software en Veidec werd er een overeenkomst gesloten met Benjan Racing om van start te gaan in het World Supersport kampioenschap. Ondanks de ervaring van Vos met de Honda liep het seizoen door diverse oorzaken uit op een grote teleurstelling. De resultaten bleven uit en al één seizoen keerde Vos het wereldkampioenschap weer de rug toe om in de wintermaanden weer aan te kloppen bij Ten Kate.<br /> <br /> In 2010 wist Vos weer zijn overwinningen te behalen in de Dutch Superbike klasse maar een fout in de allerlaatste bocht van de allerlaatste wedstrijd van het seizoen koste hem zijn zesde Nederlandse titel. Danny de Boer ging er mee aan de haal en Vos moest genoegen nemen met de runner-up titel dat seizoen.<br /> <br /> Lang ging Vos echter niet bij de pakken neerzitten en voor het seizoen 2011 werd de overstap gemaakt van Honda naar de snelle BMW S 1000 RR, dit maar met één doel; de titel terughalen en BMW de eerste Nederlandse Dutch Superbike titel bezorgen. Ook deze combinatie bleek een succes en Vos kon aan het einde van dat seizoen zijn zesde Nederlandse titel vieren.<br /> <br /> Het succes met de BMW zorgde er vervolgens voor dat de Belgische teambaas Werner Daemen aanklopte bij Vos voor het seizoen 2012 om van start te gaan in het Superbike IDM kampioenschap. Deze overstap bracht de coureur uit Oss echter niet direct het gewenste succes, mede veroorzaakt vanwege de overstap van Pirelli naar Michelin, het bandenmerk waarmee Daemen een overeenkomst had. Een jaar later, toen het team van Daemen terugkeerde naar Pirelli, ging het ineens weer een stuk beter en wist Vos weer acceptabele resultaten te scoren in het prestigieuze Duitse wegrace kampioenschap.<br /> <br /> Na twee seizoenen in Duitsland besloot Vos het voor gezien te houden en zijn helm aan de wilgen te hangen. Echter nog voordat de motorhandelaar het wereldkundig had gemaakt, het zat hem aan de ene kant ook niet lekker om op deze manier afscheid te moeten nemen zonder titel, hing ineens Henk Salomons van Kawasaki Benelux aan de lijn met de vraag of Arie er niet nog een jaar aan vast wilde knopen en op een snelle Kawasaki ZX-10R van start wilde gaan in het Dutch Superbike kampioenschap.
Op het moment dat Vos nadacht over het aanbod en er over sprak met Edwin de Moor van Fortron vielen ineens alle puzzelstukjes weer in elkaar. De Moor raakte enthousiast en deed Vos een aanbieding om het project financieel te ondersteunen en als hoofdsponsor op te willen treden. Het Fortron Kawasaki team was geboren en Vos begon opnieuw aan een nieuw avontuur, wederom met één belangrijk doel, het binnenhalen van de Dutch Superbike titel om vervolgens aan het einde van het seizoen te stoppen met zijn zevende Nederlandse titel op zak. Het begin van het seizoen was voortvarend, Vos won weer en ging in de beginfase van het seizoen stevig aan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap totdat de wedstrijd in het Duitse Oschersleben op het programma stond. De Kawasaki coureur kwam er hard ten val, merkte direct dat het niet goed was, een gevoel dat enkele uren later bevestigd werd in het ziekenhuis van Magdenburg. De artsen vertelden Vos dat het scheenbeen gebroken was, dat een operatie noodzakelijk was en het herstel minimaal 10 weken in beslag zou nemen. Einde seizoen dus, en wat voor de coureur uit Oss misschien nog wel erger was, geen Nederlandse titel.<br /> <br /> Vos twijfelde, vertelde de Duitse artsen dat hij afzag van een operatie en hij er de voorkeur aangaf terug te keren naar Nederland. Onderweg naar huis nam Vos contact op met de bekende sportarts dr. Ernest Luiten van het ziekenhuis in Breda, de arts die Vos al vaker succesvol geholpen had. Na het zien van de foto’s kwam Luiten met het antwoord waar Vos op zat te wachten, de breuk was goed te herstellen en de herstelperiode zou aanzienlijk korter zijn dan de Duitse artsen hem een dag eerder verteld hadden. Bij thuiskomst reed Vos gelijk door naar Breda waar hij meteen geopereerd werd. Het onmogelijke gebeurde, Vos stond een twee weken later gewoon weer aan de start tijdens de eerstvolgende ONK race in Zolder, een weekend dat later de sleutel bleek te zijn voor de zevende Nederlandse titel. Vos gokte namelijk als een van de weinigen goed door onder de wisselende omstandigheden van start te gaan op slicks en beide wedstrijden op zijn naam te schrijven.<br /> <br /> De rest van het seizoen is duidelijk, tijdens de voorlaatste wedstrijd van het seizoen in Assen (bijprogramma British Superbike) stelde de inmiddels 38 jarige coureur de titel veilig om vervolgens tijdens zijn allerlaatste wedstrijd tijdens de Race of the Champions op het TT Circuit Assen in stijl – Vos verscheen op een deels goudkleurige Kawasaki ZX-10R aan de start – afscheid te nemen als actief coureur.<br /> <br /> <br /> <p>Arie namens de gehele Racesport.nl redactie bedankt voor al die mooie jaren.</p> <p><br /> </p> <iframe width="468" height="351" src="//www.youtube.com/embed/ZE5XuUbyoTk?rel=0" frameborder="0"></iframe> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>