Op het Circuit of the Americas kreeg 1993 500cc wereldkampioen Kevin Schwantz de kans om de nieuwe MotoGP machine van Suzuki uit te proberen.
Kevin Schwantz en Suzuki zijn sinds de Amerikaan in 1986 zijn intrede in de 500cc klasse deed onafscheidelijk met elkaar verbonden. Zijn Grand Prix debuut maakte hij op een Rizla Suzuki waarna hij via Heron Suzuki op de bij vele fans bekende Pepsi Suzuki en Lucky Strike Suzuki reed tot hij in 1995 na zijn zoveelste blessure afscheid nam van de sport. <br /> <br /> 19 jaar na dato mocht de inmiddels 49 jarige ‘Revvin’ Kevin’ weer plaatsnamen op een Grand Prix machine en wel het nieuwste MotoGP monster van de Japanse fabrikant uit Hamamatsu. Het Suzuki testteam was neergestreken op het Circuit of the Americas voor een tweedaagse test ter voorbereiding op hun terugkeer in de MotoGP klasse en de kans om de XRH-1 te testen liet hij niet lopen.<br /> <br /> Schwantz, die eerst nog met een GSX-R1000 Superbike had gereden ter voorbereiding op de 8 uur van Suzuka waaraan hij later dit jaar zal deelnemen, reed in totaal 11 ronden met de Suzuki en zette daarbij een beste tijd van 2’12.75s. Ter vergelijking, Randy de Puniet, de officiële testrijder voor de Japanse fabrikant, noteerde een 2’06.41 terwijl Marc Marquez in de race van afgelopen zondag een 2’03.58 wist te noteren.
<blockquote>“Ik stapte op de MotoGP machine na eerste met de GSX-R1000 Superbike te hebben gereden en dat voelde alsof ik van een 500cc naar een 250cc motor overstapte; de MotoGP machine is zo klein en compact,” vertelde <strong>Schwantz</strong>. “De motor stuurt, accelereert, gaat snel: de motor doet alles en ik vond het leuk en heb er echt van genoten. Met deze motor heb je vermogen en goede remmen. Je remt en je accelereert en de motor doet de rest. Ik vind dat Suzuki nu al moet gaan racen – hoe eerder hoe beter. Je kan wel veel testen maar je begrijpt alles beter in de races. Nu ik met de MotoGP machine gereden heb, heb ik veel meer waardering voor de GSX-R, ik ga daar nu verder mee aan de slag om me goed voor te bereiden op de race in Suzuka.”<br /> <br /> </blockquote><!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a fb:like:layout="button_count" class="addthis_button_facebook_like"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a g:plusone:size="medium" class="addthis_button_google_plusone"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a title="Meld je hier aan" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>