MotoGP: Vanaf 2014 geen standaard ECU voor MotoGP prototypes

54

Tijdens de laatste Grand Prix van het 2012 seizoen in Valencia heeft de Grand Prix Commissie de nieuwe regelgeving voor de MotoGP bekend gemaakt. De belangrijkste mededeling is dat de standaard ECU vanaf 2014 voor de prototypes niet ingevoerd zal worden

Het nieuwe technische reglement vanaf het seizoen 2014 was de afgelopen tijd vaak een discussiepunt aangezien Dorna en Honda lijnrecht tegenover elkaar stonden als het ging op de belangrijkste verandering- het invoeren van een standaard ECU. Honda dreigde Dorna zelfs dat men uit de MotoGP zou stappen als deze plannen doorgevoerd zouden worden.<br /> <br /> In de laatste gesprekken hebben partijen elkaar nu weten te vinden en zo zal het gebruik van een standaard ECU en datalogger wel verplicht worden maar met uitzondering van de MSMA fabrikanten die volgens de nieuwe regels nog maximaal vier prototypes in mogen zetten met hun eigen elektronica. In ruil voor deze deal moeten de fabrikanten wel enige concessies doen. Zo mag men vanaf 2014 nog maar vijf motorblokken gebruiken ipv zes, en zal men het moeten doen met twintig liter benzine (is momenteel eenentwintig). Ook hier heeft men weer een uitzondering gemaakt want fabrikanten die debuteren of terugkeren in de koningsklasse mogen negen motorblokken gebruiken in hun eerste jaar. De overige teams (CRT) mogen vanaf 2014 zelfs twaalf motorblokken gebruiken ipv van de negen motorblokken die nu zijn toegestaan. De CRT teams mogen vanaf 2014 vierentwintig liter benzine gebruiken voor een race, hetzelfde aantal liters als momenteel ook is toegestaan.







<p>Daarnaast heeft men vastgelegd dat per direct de boetes voor een snelheidsovertreding in de pitstraat verhoogd wordt van &euro; 70,00 naar &euro; 150,00. Bij herhaling zal dezelfde boete gelden van &euro; 150,00 en niet meer zoals nu gebruikelijk &euro; 370,00.&nbsp;<br /> <br /> Dorna en de MSMA denken met bovenstaande wijzigingen een goed compromis te hebben gevonden.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fvanaf-2014-geen-standaard-ecu-voor-motogp-prototypes%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F31339%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80&amp;appId=113101315456026" scrolling="no" frameborder="0" style="border: none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>