Onder moeilijke omstandigheden voegde Jorge Lorenzo op het Sepang circuit een tweede plaats toe aan zijn bijna ongelofelijke reeks van eerste en tweede plaatsen in op een na alle races van dit seizoen.
Het had weinig gescheeld of er was een einde gekomen aan de sterke reeks van resultaten die Jorge Lorenzo dit seizoen is begonnen. Met uitzondering van de race op Assen, waar hij buiten zijn schuld om zonder punten bleef, wist Lorenzo tot nu toe in elke race in eerste of tweede positie over de finish te komen.<br /> <br /> De laatste tijd moet Lorenzo iets te vaak naar zijn zin zijn meerdere erkennen in Dani Pedrosa maar als Lorenzo zijn reeks tot het einde van het seizoen voort zou kunnen zetten dan zou er gaan vuiltje aan de lucht zijn voor een tweede MotoGP wereldtitel.<br /> <br /> Het had echter wel eens heel anders kunnen zijn na de race in Maleisië. De Yamaha rijder had bij de start de koppositie ingenomen en wist rivaal Pedrosa de eerste negen ronden achter zich te houden. Daarna wist de Repsol Honda rijder hem te passeren en van hem weg te rijden. Het was in de tussentijd harder gaan regen en met zijn zachte achterbanden begon Lorenzo toch de nadelige effecten te voelen. <br /> <br /> Lorenzo gaf een aantal keer aan dat het te gevaarlijk werd en uiteindelijk werd de race ook stilgelegd, vlak nadat de Spanjaard op wonderbaarlijke wijze een crash door aquaplaning wist te voorkomen. Het scheelde dus maar weinig of Lorenzo had zonder punten naar Australië moeten gaan, in dat geval had Pedrosa nog maar drie punten achter de Spanjaard gestaan en waren we met nog twee races te gaan een zeer spannende eindfase van het seizoen in gegaan.<br /> <blockquote>“Als we met 20 km/u hadden gereden was het makkelijk om op de motor te blijven zitten maar voor ons is het erg moeilijk om onder deze omstandigheden de grens op te zoeken. Ze hebben echt de juiste beslissing genomen om de race stil te leggen, voor ons pakte dat goed uit want anders waren we misschien wel gecrasht,” vertelde <strong>Lorenzo</strong>. “We gebruikten de zachte achterband terwijl Dani en de anderen de hardere gebruikten. Toen de omstandigheden nog oké waren hebben zij minder van het midden van hun band verbruikt, toen het harder ging regenen hadden zij het dus iets makkelijker.”<br /> </blockquote>
Ben Spies, de tweede Yamaha Factory Racing rijder, moest het helaas wel zonder punten doen. De Amerikaan kwam bij de start in de knel toen Andrea Dovizioso voor hem dwars stond en verloor weer wat tijd toen hij bijna met Nicky Hayden ten val kwam maar herpakte zich en was net begonnen het gaatje naar de mannen voor hem dicht te rijden toen hij onderuit ging. Even was er vrees voor een schouderblessure maar gelukkig bleef het alleen bij vrees.<br /> <blockquote>“Wat een race, het water op de baan was ongelofelijk. Het spijt me dat ik tegen Nicky aan kwam, ik dacht echt dat ik genoeg ruimte had om te remmen en ik ben blij dat we niet samen onderuit zijn gegaan. Het was ook even spannend bij de start, Dovi spinde en we hadden geluk dat we elkaar niet raakten,” vertelde <strong>Spies</strong>. “Dit was een van mijn natste races ooit, mijn schouder doet erg pijn na mijn crash maar gelukkig is het niets ernstigs en zal ik in Australië kunnen rijden.” <br /> </blockquote><iframe scrolling="no" frameborder="0" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Florenzo-stilleggen-race-was-juiste-beslissing-%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F31219%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>