MotoGP: Ezpeleta over de World Superbike coup

76

Op de vooravond van de Japanse Grand Prix sprak Dorna baas Carmelo Ezpeleta over de schokkende ontwikkeling rondom de ÕovernameÕ van het WK Superbike wat sinds 2 oktober onder de vlag van Dorna valt.

Begin oktober sloeg er een bom in toen Bridgepoint, dat sinds september 2011 eigenaar is van Infront Motorsports, de organisator van het WK Superbike, bekend maakte dat het WK Superbike voortaan onder de vlag van Dorna zou vallen.<br /> <br /> Voor de vele fans van het WK Superbike maar ook de mensen van de organisatie en de paddockbewoners kwam dit neer op niet minder dan vijandige overname van de concurrent om zo de steeds groter worden populariteit en de steeds dicher bij elkaar komende rondetijden in te dammen. De MotoGP en het WK Superbike staan in meerdere opzichten lijnrecht tegenover elkaar en er wordt dan ook gevreesd wat de toekomst voor het WK Superbike in petto heeft.<br /> <br /> In Magny-Cours, waar het WK Superbike een werkelijk prachtige finale kende waarin de wereldkampioen maar een 0,5 punt voorsprong had op de nummer twee in het wereldkampioenschap, sprak Paolo Flammini al even met de pers maar de Italiaanse &lsquo;vader&rsquo; van het op productiemotoren gebaseerde wereldkampioenschap kon nog weinig vertellen.<br /> <br /> In Motegi kwam voor het eerst Ezpeleta aan het woord. Ook de Spanjaard liet niet het achterste van zijn tong zien maar wel werd duidelijk dat er voor het komende seizoen weinig zal veranderen.<br /> <blockquote>&ldquo;Iets meer dan een jaar geleden lijfde Bridgepoint, de grootste aandeelhouders van Dorna, Infront Sports and Media in. Sinds die tijd zijn er verschillende bijeenkomsten met Infront Motorsports geweest om te proberen om het technisch reglement van beide wereldkampioenschappen aan te passen. Dit was het belangrijkste doel van Bridgepoint, proberen om de twee kampioenschappen samen te zien, er kunnen veel voordelen zijn en ook veel synergie,&rdquo; vertelde Ezpeleta.<br /> <br /> &nbsp;&ldquo;Er zijn diverse bijeenkomsten geweest, eerst in Madrid, daarna in Rome, vervolgens in Parijs en tot slot in Donington om te proberen tot overeenstemming van het reglement te komen. Dit was onmogelijk en daarna besloot Bridgepoint om de twee kampioenschappen als twee aparte &lsquo;bedrijven&rsquo; te zien maar dan wel onder de paraplu van Dorna Sports.&rdquo;<br /> <br /> &ldquo;Natuurlijk zal alles volgend jaar zoals gepland verdergaan en MotoGP en WSBK zullen op dezelfde manier doorgaan&nbsp; met dezelfde organisatiestructuur en met hetzelfde technisch reglement. Maar vanaf nu zullen we, samen met de FIM, de fabrikanten, de circuits en de teams, proberen om ons aan te passen aan deze moeilijke economische tijden en twee kampioenschappen op te zetten die kunnen worden voortgezet en die kunnen blijven groeien. Er zal ook een verdere samenwerking met Infront Sports and Media zijn aangaande andere aspecten van de twee kampioenschappen.&rdquo;</blockquote>







<strong>Is het waar dat de eigendomsrechten van het Superbike kampioenschap nu direct onder Dorna valt?</strong><br /> &ldquo;Ja, dat klopt.&rdquo;<br /> <strong><br /> Waarom hebben we nog geen nieuw reglement gezien zoals Dhr. Flammini aangaf, komen er veranderingen aan of is het gewoon een kwestie van tijd?</strong><br /> &ldquo;Voor 2013 zullen de reglementen dezelfde reglementen zijn welke zijn goedgekeurd door de FIM en Infront Motorsports. Voor 2014 zullen we gaan samenwerken met de fabrikanten en de diverse organisaties die betrokken zijn bij de regelgeving. Wij zijn van mening dat een kampioenschap dat gebaseerd is op productiemachines en dat 39 motorblokken per seizoen gebruikt, terwijl de in de MotoGP maar zes motorblokken gebruikt mogen worden, niet helemaal correct is. We moeten de beide kampioenschappen opzetten vanuit hun eigen geest. Een voor motoren die gebaseerd zijn op productiemotoren en de ander voor prototypes. Dit is iets wat we in eerste instantie met de FIM zullen doen en daarna met de fabrikanten die bij beide kampioenschappen betrokken zijn.&rdquo;<br /> <br /> <strong>Verwacht u BMW, Kawasaki, Aprilia en Suzuki te kunnen overtuigen om in 2014 in de MotoGP te rijden?</strong><br /> &ldquo;Nee, ik probeer niemand te overtuigen. Het is de taak van de organisator van het kampioenschap om samen met de FIM een technisch reglement in elkaar te zetten. Het spreekt voor zich dat in mijn beleving de regelgeving in beide kampioenschappen voor te hoge kosten zorgt, dat moeten we dus gaan aanpakken. We werken nu al lang samen met de MSMA (Motor Sports Manufacturer Association) hier in het MotoGP kampioenschap, het heeft echter weinig nut als wij proberen om de kosten en de prestaties omlaag te brengen door het gebruik van zes motorblokken per jaar, de MSMA stelt voor volgend jaar zelfs vijf motorbokken voor, en dat het Superbike, dat theoretisch bestaat uit productiemachines, er 39 kan gebruiken.&rdquo;<br /> &nbsp;&nbsp; &nbsp;<br /> <strong>Wie komt aan de leiding van het World Superbike te staan?</strong><br /> &ldquo;We praten met diverse mensen om te kijken wie het precies gaat worden, het zal hoe dan ook onder de paraplu van Dorna vallen. Dorna zal boven beide kampioenschappen staan.&rdquo;<br /> <br /> <strong>Voor wat betreft de elektronica weten we wat de plannen zijn in de MotoGP maar hoe ziet de toekomst van elektronica in het WK Superbike er uit?</strong><br /> &ldquo;Het is nog te vroeg om over elektronica te praten. In 2013 zal het zoals gepland zijn, er zullen geen wijzigingen voor 2013 zijn.&rdquo;<br /> <br /> <strong>Denkt u dat het voor Dorna nu makkelijker wordt om in de toekomst overeenstemming te bereiken met de fabrikanten? </strong><br /> &ldquo;Niet noodzakelijk. Alle beslissingen in de MotoGP zijn altijd in overleg met de betrokken partijen genomen en zo zullen we door blijven gaan. Het is belangrijk om iets op te zetten dat redelijk en vanuit economisch oogpunt haalbaar is. De economische situatie is moeilijk en we weten niet hoe lang dat nog zal zijn. Ik weet zeker dat iedereen dat zal begrijpen.&rdquo; <br /> <br /> <strong>Betekend dit dat er twee verschillende besprekingen met de fabrikanten uit de twee kampioenschappen zullen zijn?</strong><br /> &ldquo;De technische besprekingen zullen gescheiden behandeld worden omdat de fabrikanten in de twee kampioenschappen niet dezelfde zijn.&rdquo;<br /> <br /> <strong>Op de kalender voor volgend jaar zijn er vier of vijf data waarop MotoGP en WSBK samenvallen, gaat dat veranderen?</strong><br /> &ldquo;De kalenders zijn zoals ze zijn vrijgegeven. Beide kalenders zijn voorlopig dus er kan nog wat veranderen maar er zullen waarschijnlijk altijd wel conflicterende data blijven.&rdquo; <br /> <br /> <strong>Voor 2014 is er het idee om een standaard ECU verplicht te stellen, blijft dat zo of zullen er andere idee&euml;n van de fabrikanten geaccepteerd worden?</strong><br /> &ldquo;We kijken altijd naar idee&euml;n van anderen. We zijn niet voor standaard ECU&rsquo;s of een limiet voor het maximum aantal toeren, we zijn voor het verminderen van kosten en het verbeteren van de show. Dit is het doel voor beide kampioenschappen.&rdquo;<br /> <br /> <strong>Zijn er sinds de bekendmaking al bijeenkomsten met de leden van de MSMA geweest?</strong><br /> &ldquo;Nee, nog niet, we waren aan het reizen. We zullen met iedereen praten tijdens de volgende Grand Prix&rsquo;s, apart of gezamenlijk. De Grand Prix zijn normaal al een plek voor bijeenkomsten maar er is geen speciale bijkomst geregeld maar het spreekt voor zich dat we er met iedereen over zullen praten.&rdquo;<br /> <strong><br /> Is het vanuit deze positie nu makkelijker om met Honda te praten?</strong><br /> &ldquo;Het is altijd makkelijk praten met Honda. We hebben geen problemen met Honda, Yamaha en Ducati, de drie fabrikanten in het MotoGP wereldkampioenschap en we zullen ook met ze blijven praten. We zijn blij dat we met ze kunnen praten over het kampioenschap en over hoe dingen in het kampioenschap moeten gaan.&rdquo;<br /> <br /> <iframe scrolling="no" frameborder="0" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fezpeleta-over-de-world-superbike-coupe%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F31137%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>