In het laatste weekend van augustus werd er voor het eerst een WK race op Russisch grondgebied verreden, het was voor de teams echter een hele opgave om naar het circuit te komen. Het Kawasaki Racing team deed verslag van deze roadtrip.
Toen bekend werd dat er in Rusland geracet zou gaan worden was het in eerst instantie de vraag of het gros van de reis per vliegtuig zou plaatsvinden of dat het een lange roadtrip zou gaan worden, het werd het laatste, onder meer omdat de race op de nieuwe Moscow Raceway zou worden verreden, wat zo’n 100 km ten westen van de Russische hoofdstad ligt.<br /> <br /> Waar de meeste roadtrips naar de circuits vanuit de thuisbasis tussen de een en twee dagen duurt was de reis naar de Moscow Raceway, waaronder een 28 uur durende tocht per veerboot, een hele opgave. Kawasaki Racing team chauffeur Ignasi Tamburini Rovira verteld hoe de reis verliep.<br /> <blockquote>“Na de race in Silverstone zijn we naar Hannover in Duitsland gereden waar door Infront MotorSport (IMS) een parkeerplaats was geregeld. Toen de truck eenmaal veilig daar was ben ik naar huis gevlogen. Op 14 augustus ben ik terug naar Hannover gegaan en op de 15e augustus begon de reis naar Rusland. We moesten tien uur in de haven van Lubeck doorbrengen terwijl we wachten op de boot, het papierwerk, de douane en alles wat daarbij hoort. Daarna zaten we 30 uur op de boot. Dit gedeelte van de reis was rustig en soms zelfs idyllisch en er was tijd om de nodige rust te pakken, daarna zou het erg druk gaan worden.”</blockquote>
<blockquote>“Na aankomst in Ventspils in Letland gingen we op eigen gelegenheid naar het verzamelpunt op zo’n 15 km van de grens tussen Letland en Rusland en zo’n 460 km van de haven. Tot dan ging het vrij goed. Daar werden we in groepen van vijf of zes truck verdeeld om vervolgens geëscorteerd te worden door Russische beveiliging. Onze groep was om 16u bij de grens bij Karsava en we vetrokken daar om 2u ’s nachts. Bij de grens keken ze in alle trucks, checkten alle dingen in de trucks en er waren veel controles. Toen we klaar waren gingen we naar een parkeerplek zo’n 500 meter van de grens en om 10u ’s ochtends zijn we aan de reis begonnen. Het zou 12 uur duren voordat we bij het circuit zouden zijn en we zouden twee stops maken.”<br /> </blockquote>Het ging op sommige stukken erg langzaam, vooral omdat er op sommige stukken geen asfalt op de weg lag en als het er wel lag dan was de weg slecht vooral voor een moderne truck die ontworpen is voor de goede Europese snelwegen. <br /> <blockquote>“De wegen zijn ongelofelijk. We hebben 12 uur over 640 km gedaan. Op een bepaald punt was er geen weg, alleen maar zand en stenen. De andere kant van de weg was er wel een wegdek. Later reden wij op het wegdek en was er aan de andere kant niets dan zand en stenen. We reden daar in de eerste versnelling met maar 5 km/u. Daarna zaten er veel gaten in de weg en de ronding van de weg was zeer verschillend. Er waren veel plekken waar de weg versleten was en de trailer sprong van links naar rechts. Soms passeerden de Russische vrachtwagen chauffeurs ons met maar 10 cm speling. In totaal heb ik er vijf dagen over gedaan om er te komen. Ik begon op de 14e in de ochtend en we kwamen de 19e in de avond aan.”</blockquote><iframe scrolling="no" frameborder="0" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FWSBK%2FSuperbikes%2Frussische-race-een-hele-opgave-voor-de-teams%2Ftabid%2F100%2FiNews_ID%2F30733%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>