Afgelopen weekend waren we neergestreken in Assen voor de 5e race in het Internationaal kampioenschap in Assen.
De weersomstandigheden om te racen waren voortreffelijk, zo bleek ook uit de rondetijden in de vrije trainingen op vrijdag. De tijden waren zeer snel.<br /> <br /> De 1e kwalificatie moest het gebeuren, in de laatste minuten kan ik bij een groepje “aanpikken” en voor het eerst mijn carriere duik ik onder de 1:48, met een 1:47.99 sta ik op een 7e plek. Mijn team is erg blij maar wel met een kritische noot en terecht, want aan de opbouw van mijn kwalificatie viel nog wel wat bij te schaven.<br /> Tussen de kwalificaties bekijken EvL en ik de data want in bepaalde bochten dribbelt de motor behoorlijk en ik wil hier graag een oplossing voor. We besluiten om de vering aan te passen, we hebben toch genoeg tijd tussen de twee kwalificaties door.<br /> <br /> De vering kan ik testen in de 2e kwalificatie, het dribbelen is weg en de banden “tekenen” ook perfect. Deze training rijdt ik zonder slipstream een 1:48.02, slechts een fractie langzamer maar wel op eigen kracht! Er wordt dit weekend erg hard gereden in de 125cc/Moto3 klasse. De eerste 16 deelnemers rijden allemaal onder de 1:49!! Als ik kijk naar de vorige IDM race in Assen onder vergelijkbare weersomstandigheden is het niveau dit jaar erg hoog.
<div>De start van de 1e race heeft wat vertraging doordat twee deelnemers hun motoren laten afslaan en van de grid geduwd moeten worden. Als het licht op groen springt ben ik goed weg en kom als 4e “de Veenslang” over. De Duitser Alt is gelijk weg en ik kan mij afzetten van Enderlein (D) de Tsjech Chmelik en Flathaug uit Noorwegen. Ik rijdt een strakke race en weer scherp ik mijn PR aan, 7 rondes op rij rijd ik in de 1:47 Op mijn voorligger loop ik niet in en op het groepje achter mij loop ik uit. Met nog een aantal ronden te gaan besluit ik om te consolideren en “de fiets naar huis te rijden” en zo de tweede plek te pakken in de klasse 125cc. <br /> <br /> De 2e race kent een minder gelukkige afloop, na 4 rondes begeeft mijn motor het en in gevecht met Enderlein, Flathaug, Maurischat (D) moet ik de strijd onvrijwillig staken. De Bobine blijkt hiervan de oorzaak te zijn. <br /> <br /> Volgende race Schleiz (D)<br /> <br /> </div>