Teams: FTR Classic Motorsports op de 4 uren van Spa Classic Endurance

110

Afgelopen weekeinde (29/30 juni en 1 juli 2012) is de 10e Bikers’ Classics op Francorchamps gehouden en FTR Classic Motorsports was weer aanwezig met de 850cc Rob North Triumph Trident voor de lange afstandsrace op zaterdagavond is van 20.30 tot 00.30 uur.

Er zijn in de winter een paar extra pk's gevonden en nu zijn er 65 aan boord. Daar zal de concurrentie niet van onder de indruk zijn. Die rijden zo'n beetje allemaal met minimaal 100 pk rond. De motor is iets lichter geworden en de Marvic gietwielen moeten ook een verbetering zijn. Er moet bij de snelste 70 teams gereden worden om mee te mogen doen.&nbsp; <p>&nbsp; </p> <p>Rob begint vrijdagochtend met zijn kwalificatie. Vrij snel komt hij binnen met een loszittende voetsteun. Een geluk bij een ongeluk want vlak daarna wordt de sessie afgevlagd vanwege een grote valpartij. Er zijn tien rijders gevallen over olie. Het beetje extra vermogen is duidelijk merkbaar en dat stemt positief voor de verdere kwalificatie. Later in de middag moet Jos&eacute;. Het regent ondertussen, maar omdat er een tijd gezet moet worden gaat ze toch rijden.&nbsp;<br /> <br /> De tweede training voor Rob is op een natte, gladde baan. Hij kan zijn tijd niet verbeteren. Jos&eacute; moet direct er achteraan en het lukt haar om op de opdrogende baan een steeds snellere tijd te zetten. Op weg naar een goede tijd stuurt ze de Chicane in en klap daar ligt ze. Over eigen olie. De motor heeft gelukkig niet veel schade en Jos&eacute; wordt naar de dokter afgevoerd. De rechtervoet (schakelvoet) heeft klem gezeten onder de motor en is enorm gezwollen. Maar de verplichte avondsessie moet nog gereden worden. Rob maakt de reservemotor in orde. Na drie kwartier wordt Jos&eacute; eindelijk teruggebracht naar de paddock. Guido Mols, de derde man van het team, is fysiotherapeut dus die had meteen wat te doen.&nbsp;<br /> <br /> De derde reserve sessie kan er door het team niet gereden worden, maar de rest rijdt op een droge baan dus de tijden zakken. En de 51e startplek wordt een 61e.&nbsp;Dan is er om 22.00 uur de verplichte avondtraining waarin beide rijders drie rondes moeten rijden. Rob doet snel zijn verplichte rondes op de reserve motor en komt binnen. Jos&eacute; gaat de baan op. Ze heeft nog nooit op de reservemotor gereden en moet direct het donker in. Ze rijdt de training ondanks haar zere voet uit.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> Zaterdag is het weer wat wisselvallig met zo nu en dan een bui. Na de verplichte rijdersbriefing gaat Rob de motor in orde maken. De kuip wordt gerepareerd, er is een clipon en remhandel krom, voetsteun afgeschuurd en verbogen en het deksel van de ontsteking kapot. Verder is het grootste probleem de goed smerende Motorex olie op de hele motor, banden, remblokken etc. Dus ook de banden moeten vervangen. Alles ontvetten en controleren.</p>







<div>De warm up is om 18.45 uur en Rob maakt daar gebruik van. De motor lijkt goed.&nbsp;Om 20.00 uur begint de startprocedure. Jos&eacute; start. De start is goed en Jos&eacute; heeft aansluiting bij een groepje. Al in de tweede ronde heeft ze een scherm vol olie als iemand vlak voor haar zijn blok opblaast bij uitkomen van Raidillon. Gevolg een lang oliespoor. Achter op het circuit bij Campus ligt ook een oliespoor op de ideale lijn. In de 8e ronde komt de pacecar in de baan om de baco's wat aan de twee sporen te laten doen. Na een uur komt Jos&eacute; binnen. De tijden zijn niet echt goed. Rob rijdt 14 ronden en daarna Jos&eacute; gaat weer het schemerduister in. De motor lijkt slechter te lopen, de kracht is er uit en hij knalt en ploft. Na 14 ronden neemt Rob weer over. Hij komt na twee ronden al binnen wegens inhouden. Alles snel checken, carburateurs leeg laten lopen en weg weer. Het is niet opgelost. Met gekruiste vingers worden de vier uren toch uitgereden. Uiteindelijk zijn er 61 ronden gereden.<br /> <br /> De rijders worden met applaus onthaald door de teams, familie, vrienden, bekenden, collega teams, fans etc. Er zijn 40 teams in de uitslag opgenomen die genoeg ronden gereden hebben en de vlag gehaald hebben. Het FTR Classic Motorsports Endurance Team is 36e geworden. Deze keer met een niet goed lopende motor (losse rotor van de ontsteking) toch weer uitgereden.<br /> <br /> <br /> Voor meer info, foto&rsquo;s en uitslagen zie de website <a href="http://www.ftr-classic-motorsports.nl/">www.ftr-classic-motorsports.nl</a>&nbsp;<br /> <br /> </div>