Een week na de Nurburgring stond van 22 tm 24 juni alweer ons volgende evenement op de kalender. Tijdens het door Art-Motor georganiseerde ÔFestival ItaliaÕ op het circuit van Oschersleben zouden twee races voor de 3D-Cup verreden gaan worden. Gelukkig werd er in de paar dagen tussen de races wel tijd gevonden om bij Tovami te Goes de Ducati van Mark af te laten stellen door Ruud Fredriks. Dit bracht het verrassende aantal van 171 PK op het achterwiel.
Aan de motor kon het nu dus niet meer liggen. Die was nu zeker goed afgesteld. Benieuwd wat hem dit zou gaan brengen vertrok Mark donderdagmorgen naar Oschersleben. Op vrijdag werd door Mark deelgenomen aan de vrije trainingen en op zaterdag zouden kwalificaties en een race verreden worden. En dan op zondag nog de tweede race. Een weekend met lekker veel rijtijd!<br /> <br /> De vrijdag werd door Mark benut om nu eens te kijken hoe het zou gaan met dat vermogen. Met het voorwiel van de grond het rechte stuk op accelereren was er bij het 848-blok niet bij. Het was een mooie nieuwe ervaring die Mark wel beviel! En ook de rondetijden gaven aan dat Mark er goed mee om kon gaan. Aan het einde van de dag zat Mark met een tijd van 1:37,2 maar een halve seconde van zijn snelste tijd van vorig jaar. Laat nu de kwalificaties maar komen!<br /> <br /> Op de zaterdag werden 3 kwalificaties verreden van elk 20 minuten. De dag begon met prachtig weer, maar de voorspellingen waren wat wisselend. Er zou wel eens wat regen kunnen komen aan het eind van de dag. Belangrijk dus voor de rijders om elke kwalificatie optimaal te benutten.<br /> <br /> Voor de eerste kwalificatie ging Mark als een van de eersten de baan op om zo min mogelijk last te hebben van andere rijders. Aan het eind van de sessie had Mark een raar gevoel, want hij was nagenoeg niemand tegen gekomen… Normaal zijn er altijd wel wat coureurs die sneller zijn en dus voorbij komen gedurende de sessie.<br /> Mark was nieuwsgierig dus ging hij snel op zoek naar de kwalificatietijden.<br /> <br /> Tot zijn verbazing stond Mark op een voorlopige 2de plaats met een 1:37,4. Absoluut onverwacht, maar voorlopig een goede uitgangspositie. Wel wist Mark dat dit niet direct de tijden gingen zijn. Er waren nog 2 sessies te gaan dus moest ook Mark zeker nog wat van zijn tijd af rijden.<br /> <br /> Gedurende de tweede sessie was Mark weer lekker alleen aan het rijden. Na de sessie kwam hij terug en had het idee dat hij af en toe wat aan het overrijden was. Het was toch allemaal wat opletten om elke keer het vermogen te doseren en enkele keren had Mark net wat te veel curbstones nodig. Maar verrassend was wel dat de laptimer van Mark al een ronde aangaf van in de 1:35. Dus toch een ruime verbetering van de eerste sessie. Nu afwachten wat de transponder aan zou geven bij tijdwaarneming en wat de andere coureurs voor tijden gereden hadden.<br /> <br /> De verlossing kwam snel en met een mooie tijd van 1:35,6 had Mark de voorlopige pole met nog één sessie te gaan. De dag kon nu al niet meer stuk voor Mark met een verbetering van zijn eigen PR met een seconde. Nu nog een sessie afwachten of Mark de pole-position vast kon houden….<br /> <br /> De derde sessie was snel voorbij. Bij het oprijden van de baan begon het lichtjes te regenen en was er niemand die nog wat wilde riskeren. De tijden bleven ongewijzigd en Mark zijn Pole was een feit!! ‘Een geweldig gevoel!!’ zoals Mark het zelf noemde.
Een uur voor de race op de zaterdagmiddag was het gaan regenen en was het moeilijk wat voor de race de juiste bandenkeuze zou gaan worden. Het was droog, maar hoe snel zou de baan opdrogen?? Mark koos voor de regenbanden, want het leek maar langzaam op te drogen. Net voor de race begon de zon weer door te komen en droogde de baan snel op. Helaas te weinig tijd voor Mark om nog beide wielen te wisselen en werd alleen het achterwiel nog snel gewisseld. Op de grid was Mark niet de enige met deze keus. Het kon dus nog wel eens een rare race gaan worden.<br /> <br /> De start van Mark was redelijk en naar enkele bochten nestelde hij zich op de 5de plaats achter Robin Haesen. Deze ging onderuit en Mark moest even de motor liften en van de lijn af. Hierdoor waren de eerste 3 rijders na één ronde al direct een paar seconden los. Het begin was goed voor Mark, maar nu was zaak om scherp te blijven en goed aan te voelen wat de voorband zou doen, want de baan was intussen helemaal droog geworden. Er konden gedurende de race ook mensen zich terug vechten die wel de juiste bandenkeus gemaakt hadden. De eerste ronden had Mark het idee dat er een gaatje was naar de coureurs achter hem, maar John Koks en Jarno Fredriks zaten continu op het achterwiel van Mark. Na 6 ronden begon de voorband wat minder te worden en werd het aanremmen en insturen allemaal wat lastiger voor Mark. Bij John Koks leek het vertrouwen wat meer te zijn, want enkele malen kwam hij Mark voorbij, maar Mark wist elke keer zijn plaats weer terug te veroveren. <br /> <br /> De gehele race reed Mark op een mooie 4de positie en de laatste ronde ging in. Intussen werd het tempo van de 3de liggende Peter Rehder steeds minder en was ook zijn regen-voorband compleet versleten. Nog één rondje aanzetten en hopen op het beste. Misschien een 3de plaats of kwam er nog iemand vanachter. Voor de laatste keer doken we de chicane in achter op het circuit en ineens was daar ook de oranje kuip van Harold Kock aan de binnenkant. Hier kon Mark zijn lijn houden en ervoor blijven. Nog een paar bochten voor de finish en het werd nog spannend! Mark remde de volgende bocht aan, maar voelde het voorwiel grip verliezen en moest de motor rechtop zetten. Dat was balen, want John Koks en Harold Kock kwamen langszij. Dus ineens de 6de plaats. De voorband van John Koks was ook versleten en gaf meer vertouwen dan er was, want hij schoof in de laatste bocht onderuit. Hierdoor werd het na een enerverende race met een verkeerde bandenkeus toch nog een mooie 5de plaats. Hiermee was Mark dik tevreden!!<br /> <br /> Op zondag tijdens race 2 was de start van Mark weer goed. Als 4de ging hij de eerste bocht in met voor zich Peter Rehder aan kop, Robin Haesen als 2de en Johnny Kock als 3de. Peter Rehder ging er als een haas vandoor en werd door de andere rijders pas weer bij de finish gezien. Dit kwam mede doordat Robin het tempo niet had en de andere coureurs in de eerste ronden enorm ophield. Johnny Kock kon in de 2de ronde achter op het circuit voorbij Robin. Voor Mark duurde het wat langer en in de schermutselingen kwam Jan de Boer voorbij en zakte Mark naar de 5de plaats. Hier moest even werk van gemaakt worden en na in de 3de ronde Robin Haesen ingehaald te hebben werd in de 5de ronde ook Jan de Boer weer ingehaald en lag Mark op een mooie 3de plaats. <br /> <br /> Het tempo in de volgende ronden lag duidelijk hoger bij Mark, want hij liep uit op Jan de Boer en de inmiddels aangesloten Marcel Kock. Het gat naar Johnny Kock liep ook terug, maar was intussen zo groot geworden dat de 2de plaats niet meer haalbaar was. Mark dacht intussen een mooi gat te hebben en hoopte de 3de plaats te kunnen behouden. Dit zou een heel mooi eind van een mooi weekend geweest zijn. In de 9de ronde had Jan de Boer zich terug gevochten en wist weer voorbij Mark te gaan op het rechte stuk voorbij start/finish. En direct daarna kwam er door een valpartij een code rood en was er geen tijd meer om teurg te vechten bij Jan de Boer. Laatste doorkomst was nu bepalend voor de uitslag en helaas was Mark net voor start/finish ingehaald. De 4de plaats werd nu Mark zijn deel. Een 3de plaats was natuurlijk heel mooi geweest, maar met de 4de plaats heeft Mark ook zijn beste klassering verbeterd dus toch een heel mooi resultaat.<br /> <br /> De 3D-Cup heeft nu een kleine pauze. De volgende race is nu 17 tm 19 augustus op het circuit van Spa-Franchorchamps. In de tussentijd gaat Mark nog wel deelnemen aan de Endurance-Trophy van Eybis op het circuit Nurburgring op zondag 5 augustus.