Het Winteb Elcee de Boer Pirelli racingteam heeft in Assen tijdens de Speedchallenge een minder succesvol weekend gekend.
Er was voor het weekend aan nog een trainingsdag geboekt om zo goed mogelijk voor de dag te kunnen komen tijdens de dubbele races in het weekend. Zo konden de nieuwe Pirelli banden getest en kon er aan de problemen met de traction control gewerkt worden.<br /> <strong><br /> Trainingen:</strong><br /> De trainingen waren gelukkig droog maar er stond veel wind. In de eerste kwalificatie werd er met een race band een 14e tijd gereden, al met al niet verkeerd tussen de deelnemende IDM mannen. Tijdens de tweede kwalificatie werd er ook met een qualifier gereden, resultaat was een PR en een 12e startplek voor de race.<br /> <blockquote>Winteb Racing coureur Maarten Bekker: "We hebben de eerste vrije trainingen goed benut en hebben de problemen met de traction control opgelost. De motor voelde goed aan en het rijden gaat goed, ik heb totaal geen last van mijn onderarmen, een teken dat het soepel gaat. Met de nieuwe qualifier heb ik mijn PR kunnen verbeteren, met als resultaat dat ik op een mooie 12e startplek sta voor de wedstrijd."<br /> </blockquote><strong>Races:</strong><br /> Het weer was ons goed gezind waardoor iedereen van het team er op gebrand om goede resultaten neer te zetten. Alles was er klaar voor, iedereen had veel zin in de twee races waarin ook de IDM toppers mee doen. Ook een goed leermoment voor Maarten, proberen aan te pikken en vervolgens mee te rijden naar de kop van het veld. Zorgen dat de snelheid er in blijft naarmate de race vordert en vooral weer punten pakken.<br /> <br /> Maarten’s start was weer niet om over naar huis te schrijven, hij was op de startlijn weer veel te laat weg maar na een ronde toch al weer rond de 12e plek te vinden. Echter na een aantal ronden viel hij steeds verder terug en liepen zijn rondetijden omhoog. Wat zou er aan de hand zijn? Het team kon wel zien dat hij vocht voor wat ie waard was maar gaandeweg liet hij gewoon plekken liggen. Met moeite werd Maarten 13e en kon niemand echt tevreden zijn over dit resultaat.<br /> <blockquote>Maarten Bekker: “Mijn start was dit keer weer niet helemaal top, ik kwam maar slecht van de lijn maar heb in de eerste bocht direct al weer een plek kunnen pakken. De eerste paar ronden kon ik goed 1:42ers rijden maar na een kleine 5 rondes moest ik al weer afhaken. De machine begon wat te stuiteren als ik de bochten instuurde en ik kon geen fatsoenlijke bochtensnelheid meer houden. De grip op de rand van de band was er gewoon niet meer en tot overmaat van ramp hield mijn tractioncontrol er ook weer mee op. Zo kon ik dus met geen mogelijkheid de tijden halen die ik graag had willen rijden. Behoorlijk gefrustreerd moest ik dus de wedstrijd met een 13e plaats afsluiten. Pluspuntje was dat ik wel het lekkere gevoel van het rijden te pakken heb en dat ik geen last van mijn onderarmen kreeg."<br /> </blockquote>Uiteindelijk kwam Maarten dus als 13e over de finish terwijl er veel meer in had kunnen zitten. Erg frustrerend voor de coureur zelf, als ook voor het team natuurlijk!
Voor de tweede race werd met man en macht naar een oplossing gezocht zodat mens en machine dit keer verder voorin zouden kunnen eindigen. De traction control werd gewoon uitgezet, daar konden we nu niets meer aan doen. Op naar de tweede race!<br /> <br /> Maarten had weer geen goede start maar kon toch weer het een en ander goed maken zodat hij weer rond de 12e plek door kwam. Na de eerste ronde werd direct de rode vlag gezwaaid, Wim Theunissen was hard onderuit gegaan en moest verzorgd worden. Herstart dus.<br /> <br /> Na een aantal minuten mocht iedereen de baan weer op en werden alsnog de volle 14 ronden verreden.<br /> Maarten had nu een redelijke start en kon zich goed handhaven in de groep. Toch leek het weer fout te gaan, naarmate de wedstrijd vorderde liep de kopgroep verder en verder weg en had Maarten weer moeite om de rondetijden van de kwalificatie training te kunnen volhouden.<br /> <blockquote>Maarten: “Ik had gehoopt om na de wijzigingen in de setup van de machine minder problemen te hebben met de motor in race twee. De start ging dit keer al iets beter en de tweede start na de rode vlag situatie ging ook weer beter. Na de eerste ronden viel er toch weer een gat verder naar voren en kreeg ik weer dezelfde trillingen en problemen met de motor. Erg frustrerend! Het was weer heel erg lastig om de bochten snelheid hoog te kunnen houden, hierdoor heb ik me meer op de exit van de bocht gefocust om daar snelheid op te kunnen pakken maar na een 8 tal ronden werd de grip al snel minder omdat ik teveel van de achterband vergde. Al met al weer een 13e plaats in de tweede race. Dit had ik niet zo gewild! Vooral niet voor de jongens van het team, ze zijn donders hard aan het werk en dit is niet hoe ik ze wil belonen. Het lijkt erop dat we weer dezelfde moeilijke problemen hebben als vorig jaar, ik wil graag snel meer gaan testen en trainen om te kijken naar een oplossing."<br /> </blockquote>Met man en macht wordt er nu gezocht naar een oplossing zodat we weer dichtbij de kopgroep komen. Als team leren we iedere keer weer en ook deze uitdaging pakken we met zn allen maar al te graag aan!<br /> <br /> Halverwege Juli gaan we naar de ONK races in Oschersleben, hopelijk met een lekker weertje, leuke races en betere uitslagen.<br /> <blockquote>Albert van der Velde, Teammanager Winteb Racing: “Helaas kon ik er alleen maar op de racedag zelf bij zijn omdat ik vanwege zaken op reis was. Eigenlijk had er ik er op de vrijdag tijdens de training bij willen zijn omdat we het hele seizoen al problemen met de tractioncontrol hebben en dit maar niet opgelost krijgen. De vrijdag stond dan ook in het teken van het oplossen hiervan. Het leek goed te zijn maar helaas dook het probleem weer op tijdens de race. Ook lijkt de combinatie Maarten, Honda en Pirelli toch niet zo goed te werken zodat we naar alternatieven op zoek zijn. Daarom gaan we 2 juli op Francorchamps trainen en op 6 juli nog weer op Assen. Daarna uiteraard de races op het mooie circuit van Oschersleben. Zelf ben ik op 13 juni wederom aan mijn schouder geopereerd omdat de eerste operatie mislukt was. Ik kan dus nadat ik 6 weken (24 uur per dag) in een mitella heb rondgelopen dit nu weer 6 weken doen. De schouder voelt nu echter beter dus ik heb goede hoop dat het nu goed is. Er zit een kleine kans in dat ik de laatste race van het seizoen weer op de motor kan stappen. Verder mijn complimenten aan het team dat zich ondanks de recente tegenslagen onvoorwaardelijk blijft inzetten. Ik ben ervan overtuigd dat we na de komende trainingen beter voor de dag komen op Oschersleben.”<br /> </blockquote> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br />