Onder fraaie omstandigheden heeft Nelson Rolfes van het KTM Pirelli JR Superbike Team tijdens de DTC Speed Challenge twee mooie top tien posities gehaald. Rolfes sloot de eerste race als zevende af en wist in race 2 de KTM als 8e over de finish te sturen.
In de wedstrijd, die zoals verwacht, werd gedomineerd door de coureurs uit het Duitse kampioenschap IDM wist de KTM-coureur zich goed te weren. Hij reed twee gedegen wedstrijden waarbij hij in de tweede manche in het begin goed van zich liet spreken. <p>In de eerste wedstrijd reed Nelson sterk en ronde na ronde werd het gat naar de zesde positie kleiner waarbij het er op leek dat er nog een strijd om die plek zou kunnen ontstaan richting het einde van de wedstrijd. Helaas gooide het inhalen van achterliggers roet in het eten. Rolfes moest door het gras doordat er te weinig ruimte voor hem was en hiermee verloor hij kostbare tijd. Het gat met Randy Gevers, die de zesde plek in handen had, werd daardoor te groot om nog weer aan te haken. Rolfes had graag gezien dat er nog een gevecht om de zesde plaats had ingezeten maar was daarom niet minder tevreden met een zevende positief.</p> <p>In de tweede superbike-race van de dag heeft Rolfes zijn KTM op de achtste positie over de streep gestuurd. In deze door een rode vlag onderbroken wedstrijd heeft hij laten zien een vaste top tien-rijder te zijn en goed met de top van het veld mee te kunnen.</p> <p>De tweede race werd direct in de eerste ronde al onderbroken door een valpartij in de eerste bochtenserie van het circuit. Twee coureurs gingen in de zogeheten Noordlus onderuit, deze situatie was niet snel genoeg onder controle om de kop van het veld veilig te laten passeren. Om de baancommissarissen veilig hun werk te laten doen werd de wedstrijd dan ook stilgelegd.</p> <p>Tijdens de tweede start kwam Rolfes erg goed weg. Bij de eerste doorkomst lag hij dan ook op een vijfde positie. De bijzonder sterke IDM-rijders kwamen echter wel snel voorbij en ook een aantal ONK-collega’s wisten hem op topsnelheid te passeren.<br /> Het groepje waar Rolfes met de KTM aansluiting bij had knokte daarna om de vijfde tot de negende plek. Vooral in het aanremmen en het aansnijden van de bochten wist Rolfes goed mee te komen daarmee wist hij enige tijd de aansluiting houden. Doordat hij een op een aantal plaatsen moest corrigeren verloor hij uiteindelijk die aansluiting. Na een aantal verwoedde pogingen om het gat weer dicht te rijden besloot hij zijn negende plaats te consolideren in plaats van verdere risico’s te nemen.. Deze negende positie was daarmee een goede afsluiter van het raceweekend, twee noteringen in de top tien en weer een mooi aantal punten op zak voor het kampioenschap geven een voldaan gevoel. Na diskwalificatie van Arie Vos schoof Rolfes nog een positie omhoog en wist daarmee in het kampioenschap ook nog eens door te stoten naar de zevende positie.</p>
<div><strong>Rolfes over de beide wedstrijden:</strong><br /> </div> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <div>“Ik ben niet ontevreden, de machine stuurde hartstikke goed en de Pirelli’s waren super! Het kostte me een ronde of drie voordat ik echt mijn eigen ritme te pakken had. Maar daarna ging alles gewoon goed. Ik liep langzamerhand in op Randy en ik had het idee dat ik nog om zijn positie kon gaan knokken. Helaas moest ik bij het inhalen van de achterliggers door het gras omdat ik daar niet genoeg ruimte kreeg. Dat KTM ook erg goed is in offroad blijkt nu wel want met 200 km per uur door het gras ging toch best goed. Helaas was ik wel dusdanig veel tijd verloren dat het doel om te vechten voor P6 niet meer haalbaar was. In de tweede wedstrijd had ik de eerste keer een matige start maar ik hoefde de eerste ronde niet eens af te maken vanwege de valpartij in de eerste sectie. De tweede start was erg goed. ik kon daardoor als vijfde de eerste ronde doorkomen. Ik wist natuurlijk dat de snellere IDM-motoren mij wel weer zouden passeren dus richtte ik me op de groep daarachter. Helaas moest ik uiteindelijk wat meters toegeven doordat ik een ronde of twee niet heel vloeiend rond ging. Om er dan weer bij te komen was niet haalbaar want dan had ik teveel risico moeten nemen. De motor gaf daarin voldoende feedback. Ik heb daarom deze positie maar geconsolideerd. Dat ik goed rond ging blijkt wel uit het feit dat ik in de wedstrijd zelfs mijn persoonlijk record hier op Assen heb geëvenaard. Dus daar ben ik absoluut tevreden over.”</div> </blockquote> <div><br /> </div>