Na een lange winterperiode was het afgelopen zaterdag eindelijk zover: de eerste KNMV Cup race van 2012. De vrijdag voor de racedag is Lennard nog aan het trainen geweest om samen met monteur Jurgen ervoor te zorgen dat de motor optimaal stond afgesteld voor de racedag. Het was die dag droog dus er kon volop getraind en getest worden.
Het weer op de wedstrijddag was een heel ander verhaal. Vroeg in de ochtend begon het met regenen en volgens buienradar zou de regen nog even aanhouden. Voor de eerste kwalificatie was het dan ook een logische keus om op regenbanden de baan op te gaan. De eerste paar ronden was het even aftasten op het natte wegdek maar gaandeweg de training kwam het gevoel in de regen weer terug en kon Lennard iedere ronde zijn tijden verbeteren. De tactiek was om de eerste training niet alles op alles te zetten aangezien de kans bestond dat het de tweede training droog zou zijn, een 22e trainingstijd was dan ook het resultaat.<br /> <br /> De tweede kwalificatietraining werd onder lastige omstandigheden verreden. De baan was aan het opdrogen maar nog niet droog genoeg om met droogweer banden de baan op te gaan. Er werd dan ook gekozen om op de regenbanden de training te starten. Het waren listige omstandigheden maar Lennard had de smaak goed te pakken op de opdrogende baan, halverwege de training besloot hij om naar binnen te gaan om te wisselen naar een droogweerband achter. Na het wisselen van het wiel wilde Lennard aanzetten voor een snelle ronde totdat er een rode vlag situatie ontstond doordat er een motor midden op de baan lag. Dit betekende dat de training werd stil gelegd en niet meer werd hervat. Uiteindelijk wist Lennard zich als 11e te kwalificeren, 1.5 seconden achter de tweede man.<br /> <br /> Lennard over de kwalificatie: <blockquote style="border: none; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 40px; border-image: initial; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px;"> <p>“De baan was listig aangezien alleen de ideale lijn droog was. Halverwege de training besloot ik om naar binnen te gaan om te wisselen naar een droogweer band achter, helaas werd de training afgebroken door een rode vlag situatie. Jammer aangezien ik net bezig was met een snelle ronde waardoor ik een stuk verder naar voren op de grid had kunnen staan. De snelheid is er dus het is nu hopen op een droge race!”</p> </blockquote>
<p>Net voor de start van de race van de Supercup 600A begon het lichtjes te regenen. Weer kwam het team voor een dilemma te staan wat betreft bandenkeus. Uiteindelijk werd de gok gewaagd om op regenbanden te starten. Door op het laatste moment nog te wisselen naar regenbanden was Lennard laat bij het Parc Fermé, maar hier werd hij ook nog eens opgehouden door een steward die zijn startnummer niet kon vinden op de startlijst. Toen hij de baan op wou rijden werd net het stoplicht bij het einde van de pitstraat op rood gezet wat betekende dat Lennard moest starten vanuit de pitstraat. Nadat het gehele veld van 34 man de Haarbocht door was mocht Lennard de baan op. Het werd een echte inhaalrace en na de eerste doorkomst lag hij al op een 15e plek. Een paar ronden later kwam hij reeds door op de 8e positie. Tot drie ronden voor het einde van de race wist hij deze positie vast te houden. Helaas was het opgehouden met ligt te regenen en begonnen de regenbanden het behoorlijk moeilijk te krijgen. De concurrenten achter Lennard waren gestart op droogweerbanden en kwamen steeds dichter bij. Uiteindelijk moest hij het doen met de 12e plek als uitslag in de race.<br /> <br /> Lennard na de race: </p> <blockquote style="border: none; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 40px; border-image: initial; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px;"> <p>“Wat balen dat ik vanuit de pitstraat moest starten! Er had nog veel meer in deze wedstrijd gezeten als ik vanaf mijn startpositie mocht starten vanaf de grid. Aan het einde van de race hield het op met regenen. Hierdoor begon de grip van mijn banden behoorlijk af te nemen en de grip van de concurrentie werd alleen maar beter aangezien zij op droogweerbanden stonden. Jammer.. maar de volgende keer in Hengelo worden de kaarten weer opnieuw geschud!”</p> </blockquote> <p>Uiteindelijk was het een racedag met een dubbelgevoel. Weer veel geleerd en progressie gemaakt in de regen. Maar helaas viel de race zelf een beetje in het water doordat Lennard moest starten vanuit de pitstraat. Anderzijds zijn de eerste punten binnen en gelukkig is het seizoen nog lang. De volgende race is op 18 mei op het stratencircuit van Hengelo (Gld.) een circuit waar Lennard nog nooit heeft gereden, aangezien hij vorig jaar langs de kant stond met een gebroken pols, maar waar hij zeker zijn best zal doen om nog verder in de punten te eindigen.<br /> <br /> </p>