Teams: Sterke tweede race voor Daniel Vermaas in het ONK Dutch Superbike

56

In onderstaand verslag de belevenissen van Daniel Vermaas tijdens de tweede ONK Superbike wedstrijd van het seizoen 2012 welke verreden werd in het bijprogramma van het World Superbike evenement in Assen.

<strong>Donderdag 19 april</strong><br /> Al vroeg vertrokken we in de richting van Assen, waar we om 10.15 uur aankwamen. Zo te zien waren er meerdere teams die vroeg waren vertrokken om een plekje te bemachtigen op 't paddock, tussen het WK Superbike circus. Om 12:00 uur mochten we eindelijk het paddock op en werden we door de Italiaanse organisatie naar een mooie plek gebracht op 't paddock, alwaar we met een aantal ONK-teams bij elkaar konden staan.<br /> <br /> <br /> <strong>Vrijdag 20 april</strong><br /> Wachten, wachten en nog eens wachten…We konden de hele dag de kunst afkijken bij de grote mannen van het WK. Pas om 17:30 uur zouden wij met het ONK Dutch Superbike de eerste kwalificatie rijden. Het was een dag die in het teken stond van regen en kou. Echter, de eerste kwalificatie van ons zou droog zijn. Dat is mooi, want ik had nu niet echt het idee dat er tijdens de tweede kwalificatie, die op zondagochtend om 8.15 uur verreden zou worden, nog tijden verbeterd zouden worden. Ik ging de baan op met slicks en keek in de outlap goed naar de baan en de natte plekken. Binnenkant Haarbocht, laatste gedeelte Ossebroeken, Strubben en Mandeveen waren nog tricky. Hier was dus voorzichtigheid geboden…<br /> <br /> <br /> In de eerste volle ronde voelde de motor direct erg goed aan! Even oppassen op de natte plekken, maar verder ging het erg lekker! Helaas was dit direct mijn eerste en laatste ronde van de eerste kwalificatie. In de Haarbocht gleed ik op de apex over de voorkant weg op een nat stukje asfalt. Ik bleef al wat weg van de binnenkant, maar blijkbaar niet genoeg… Snel naar de motor gelopen, maar het heveltje was afgebroken dus doorrijden was geen optie.<br /> <br /> <br /> Ik werd snel teruggebracht naar 't paddock door een marshall. Echter, m'n motor ging eerst langs het techno center. Deze was derhalve niet op tijd terug om nog te kunnen deelnemen aan het laatste gedeelte van de eerste kwalificatie.<br /> <br /> <br /> Dat de motorfiets goed voelde bleek wel uit het feit dat m'n eerste ronde direct een 1:48 was. Helaas was dit dus wel m'n kwalificatietijd voor de wedstrijd. P23, balen want er zat meer in…!<br /> <br /> <br /> <strong>Zaterdag 21 april</strong><br /> Ook zaterdag konden we weer trainingen, kwalificaties en een wedstrijd kijken van de grote mannen. Hoop gezien, geleerd en vooral genoten 🙂







<div><strong>Zondag 22 april</strong><br /> De wekker ging al vroeg (6.15 uur) af om de bandenwarmers aan te zetten voor de tweede kwalificatie die we moesten rijden op een tijdstip waarop je normaal gesproken niet direct denkt aan kwalificeren, 8:15 uur….Ik wilde toch graag wat ronden rijden om er zeker van te zijn dat de motorfiets goed voelde na de onschuldige schuiver van vrijdag.<br /> <br /> <br /> Ik begon op slicks en keek de eerste ronde weer erg goed naar de baan.<br /> Half nat, half droog… 't Was het weer net niet. De pits in voor regenbanden, welke er door m'n monteurs snel onder werden gezet. Weer naar buiten in de hoop dat dit de juiste keuze was. Hmm, ook weer net niet… Op de droge stukken zou de band snel kapot gaan. Weer naar binnen en overleggen met de crew. Regenband voor, slick achter. Weer naar buiten gegaan, maar al snel bleek dat ook dit niets uitmaakte.. Ik ging weer de pits in en besloot om verder geen risico's te nemen.<br /> <br /> <br /> De rest van de dag konden we weer wachten… Weer wat wedstrijden gekeken vanaf diverse plaatsen langs de baan en de motorfiets verder klaargemaakt voor de wedstrijd. Een hoop mensen die langs zijn gekomen voor een bakkie en een babbeltje, erg gezellig!<br /> <br /> <br /> Om 18:10 uur begon dan uiteindelijk d&eacute; wedstrijd waar iedereen natuurlijk het hele weekend al naar uit had gekeken, de Dutch Superbikes!<br /> <br /> <br /> Na het terugtrekken van Raymond Schouten (sterkte!) die te veel last had van zijn blessure, mocht ik van P22 vertrekken. Ik had een fantastische start en kwam in de eerste ronde als 12e door! Ik wilde er gelijk goed bij zitten om zo met de snelle jongens mee te kunnen. Na drie ronden kreeg ik echter last van een opgepompte rechteronderarm. Ik had in de warm-up lap m'n remhendel wat verder naar voren gezet omdat deze iets te dicht bij stond. Echter, hierin had ik me dus vergist. Dit kon ik tijdens het rijden niet meer verstellen dus was ik genoodzaakt om hier de wedstrijd mee uit te rijden… Ik moest tijdens het remmen lossen ten opzichte van de concurrentie en kon dit in de bochten helaas niet meer goed maken. Hier baalde ik ontzettend van!<br /> <br /> <br /> Na 5 of 6 ronden begon het tot overmaat van ramp ook nog te druppelen achter op het circuit. Later begon het ook nog te druppelen op start/finish. Ik was enorm voorzichtig (misschien wel iets t&eacute;) omdat ik deze wedstrijd graag wilde uitrijden en met punten naar huis wilde gaan. De concurrentie was net wat minder voorzichtig en zo werd ik in &eacute;&eacute;n van de laatste ronden ingehaald door Tristan Lentink (die vanuit de pits was gestart, diep respect voor het tempo dat hij heeft gereden!) waardoor ik uiteindelijk als 13e over de finish kwam.<br /> <br /> <br /> Uiteraard was ik in mijn tweede ONK race blij met het behalen van deze 13e plaats, nadat ik gestart was vanaf een 22e plaats. Echter, ik weet dat er een hoger tempo in had gezeten als ik geen last had gehad van m'n arm..<br /> <br /> <br /> De volgende wedstrijd voor mij is de Speed Challenge, 10 juni op het TT circuit van Assen. De twee stratencircuits, Hengelo en Oss sla ik met het oog op veiligheid over.<br /> <br /> </div>