Teams: Verslag Konvi Racing WK Supersport weekend Assen

47

Op de eerste trainingsdag van het WK Supersport in Assen heeft Stuart Voskamp van het Konvi Suzuki Racingteam goed gepresteerd. Tijdens de vrije training van 45 minuten werd de nadruk gelegd op het maken van de nodige meters om zo weer nuttige informatie te verzamelen voor de kwalificatietraining later op de dag. Uiteindelijk was de 17e plaats zijn deel en daar was hij toch wel tevreden over.

Om 13.45 uur begon de kwalificatietraining en Stuart begon voortvarend. Hij was aan het begin in de top 10 te vinden maar zakte wel wat terug nadat hij meerdere keren in de pits was geweest voor kleine wijzigingen en een nieuw setje Pirelli banden. 10 minuten voor het verstrijken van de tijd ging hij telkens sneller rond en verbeterde zijn eigen tijd tot 1.41.0 wat een 12e plaats inhield. Dat rijder en team hier erg tevreden over zijn mag duidelijk zijn, vooral in de wetenschap dat het op zaterdag mogelijk zou kunnen regenen, zodat dit de definitieve startopstelling kan betekenen.<br /> &nbsp;<br /> Op zaterdagmorgen volgden de buien elkaar in rap tempo op en vooraf was er een plan gemaakt om zoveel mogelijk meters onder natte omstandigheden te maken om zo voor de race niet voor verrassingen komen te staan. Stuart kwam als een van de laatste rijders de baan op en voltooide de eerste ronde erg voorzichtig. Een halve later werd de limiet echter al gevonden: Stuart verloor de voorkant en gleed bij Stekkenwal de grindbak in. Hij reed de motor snel terug naar de pits en doordat de val heel vroeg in de training plaatsvond was er tijd om de motor te repareren en toch nog 20 minuten de baan in te gaan. Dit ging elke ronde beter en uiteindelijk kwam Stuart toch nog tot 9 ronden en een 22e tijd.<br /> &nbsp;<br /> Laat in de middag na de Superpole startte de tweede kwalificatietraining. De hoop van Stuart dat het circuit volledig nat zou zijn was snel vervlogen. Het circuit was tijdens de Superpole nog opdrogend maar de Supersport training was toch echt op een droge baan. Stuart ging steeds beter rond en hij zat bijna op zijn tijden van gisteren, waar de condities toch wel wat beter waren. Dat gaf hoop op een mooi resultaat, tijd- en positiewinst, maar 10 minuten voor het verstrijken van de tijd ging Stuart bij het aanremmen en insturen van de snelle Ramshoek hard onderuit. De motor knalde de balen in en hierbij braken de voorpoten zelfs af. Stuart zelf heeft gelukkig niet meer &nbsp;opgelopen dan een flinke deuk in zijn ego en een gehavende Damen raceoverall.<br /> &nbsp;<br /> Het herstellen van de motor werd meteen gedaan nadat deze binnenkwam. Van de reservemotor werden de nodige onderdelen overgebouwd en dankzij het werk van Marc Hoegee en de monteurs stond de motor rond 12 uur &rsquo;s avonds weer te draaien!<br /> &nbsp;<br /> Zondagochtend regende het eerst maar bij het begin van de warmup training droogde de baan hard op en daarom werd door het team gekozen voor droogweer banden. Stuart nam alle tijd om te wennen aan de omstandigheden en vooral alle functies van de motor te testen om zo niet voor verrassingen komen te staan tijdens de belangrijke race. De proefstart ging naar behoren en daarna werd alles klaargemaakt voor de race.<br /> &nbsp;<br /> Voor de race leek het zonnetje door te komen maar dat veranderde snel. Stuart startte erg goed en kwam op een 12e plaats bij de Haarbocht aan. Bij het opendraaien van het gas werd hij uit het zadel getild maar hij wist de motor nog net weer onder controle te krijgen en nadat hij enkele plaatsen moest prijsgeven wist hij zijn ritme te vinden onder de steeds wisselende omstandigheden. Dan weer nat, dan weer hagel, dan weer droog maar Stuart gaf geen krimp en pakte telkens weer enkele posities. Koploper Sam Lowes kwam ten val, pakte de machine weer op en kwam net achter Stuart de baan weer op. Lowes opende de jacht opnieuw en passeerde Stuart maar kwam kort daarna weer ten val. Stuart zag steeds meer mensen voor hem wegvallen en kwam op een gegeven moment als 10e door. Hij besloot de rust te bewaren en de race uit te rijden want punten pakken leek bij het uitrijden van de race een zekerheid. Uiteindelijk na 21 zenuwslopende en lange ronden kwam hij als 10e over de streep en na de zware crash op zaterdag zorgde dat voor een enorme ontlading bij Stuart en de rest van het team!







<div><strong>Stuart Voskamp (10e plaats World Supersport)</strong><br /> </div> <blockquote style="border: none; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 40px; border-image: initial; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px;"> <div>&ldquo;Ik had een goede start maar dat werd meteen afgestraft met een akelig momentje. Ik was de motor kwijt maar lande gelukkig weer in het zadel waardoor ik mijn race nog kon vervolgen. Het was daarna een kwestie van de banden op temperatuur krijgen. Na een paar goede ronden kwam Twan me voorbij, ik probeerde bij hem aan te haken maar het inhalen ging hem wat makkelijker af waardoor hij een gaatje kon slaan. We gingen langzaam steeds wat verder naar voren en op een gegeven moment zag ik P10 op mijn pitbord staan. Daarna werd ik nog wel ingehaald door Tamburini maar er ging er voor me ook nog een onderuit waardoor ik toch nog als tiende over de finish kwam. Er zat er op het laatst nog een vlak achter me maar zijn poging om me buitenom in te halen mislukte.. Na een mooie vrijdag en een zeer lastige zaterdag was dit een perfecte afsluiting van het World Supersport weekend. Ik wil daarbij nog even het Konvi Racing team en Marc Hoegee bedanken voor deze kans. "</div> </blockquote> <div>&nbsp;<br /> Ook het team wil haar dank uitspreken aan Marc Hoegee, Robin Duyzers van 1G Suspension, Suzuki Nederland en alle sponsoren want zonder deze mensen was dit optreden absoluut onmogelijk!<br /> &nbsp;<br /> Nu volgt er een periode van enkele weken rust en dan zal het ONK weer verder gaan op het circuit van Hengelo Gelderland.<br /> <br /> </div>