Teams: Team Talens is terug

101

Afgelopen weekend werden de ONK Paasraces verreden op het TT circuit Assen. Het spreekwoord na regen komt zonneschijn werd helaas omgekeerde werkelijkheid. Terwijl het 2 weekenden geleden nog lekker weer was, was het nu vooral harde wind en zo af en toe een behoorlijk buitje.

Vrijdagavond verscheen Team Talens na een &nbsp;&lsquo;pauze&rsquo; van 7 jaar eindelijk weer met vrachtwagen, zijspan, sleuteltent en camper op het paddock! Hilbert heeft in 2004 zijn laatste race gereden en heeft toen zijn huis verbouwd. Daar gaat veel tijd en geld inzitten en dit was voor Hilbert toen een goede reden om tijdelijk het racen aan de kant te zetten. Nu, 7 jaar later, is het dan weer zover, Hilbert is weer terug op het paddock, samen met de nieuwe passagier Werner Wiegers die anderhalf week hier voor zijn licentie heeft behaald. De sleuteltent werd opgebouwd en het zijspan(LCR met een Yamaha R1 krachtbron) werd er ingezet en dit was toch wel een heerlijk gevoel liet Hilbert weten.<br /> <br /> <br /> Op de zaterdagochtend was het dan eindelijk zover, er mocht gereden gaan worden! Iedereen was er klaar voor, alleen bij het wegrijden bleek er toch een probleem te zijn met het elektrisch schakelen. Een &lsquo;no-go&rsquo; werd het verhaal. Na even na te hebben gedacht wist Hilbert waar het probleem lag en werd dit verholpen (afgelopen winter is de kabelboom onder handen genomen en er is een ander stekkertje gebruikt waarin er twee draadjes verkeerd om waren gemonteerd).<br /> In de tweede en tevens laatste training en kwalificatiemogelijkheid moest het dus gebeuren. Hilbert en Werner waren er allebei klaar voor en na een opwarm rondje voelde Hilbert zijn oude ritme terugkomen. Dit had wel als gevolg dat Werner na 4 rondjes het al wel behoorlijk lastig kreeg. In het 4e rondje werd de rode vlag gezwaaid door een oliespoor. Wel werd er in ronde 3 al een 2:01,872 gereden, wat betekende dat er maandag vanaf de 11e plek vertrokken mocht worden. Al met al een redelijke prestatie gezien er nog niet met elkaar getraind was.







<div>Op maandagochtend werd er op een natte baan de Warm-Up verreden. Tijd om de regenbanden ook eens te testen. De volle 10 minuten werden gebruikt om rondjes te rijden en te voelen hoe het er in de regen aan toe zou gaan, aangezien er toch behoorlijk kans was op regen in de middag. Het ging niet erg hard en er werd dan ook op gehoopt dat het &rsquo;s middags droog zou zijn.<br /> <br /> <br /> Team Streuer vertelde dat ze hadden gekeken op de buienradar en het er al met al wel op leek dat het, in ieder geval tijdens de race van de zijspannen, droog &nbsp;zou blijven. 25 minuten voor de start werd besloten dat de slicks gemonteerd konden worden. Toen het plekje op de startgrid gevonden werd, werd ook meteen duidelijk dat Team Talens kon starten vanaf een positie waar de baan verre van droog was. Dit was ook zeker te merken toen de rode lichten uit gingen. De grip was lastig te vinden. Team Talens kwam de Strubben dan ook uit op een 15e positie. De eerste paar ronden werd er alles aan gedaan om uit het groepje te komen waarin Team Talens op dat moment reed. Na een aantal ronden lukte dit ook en ging het gas er op om de volgende te kunnen pakken. Naarmate de race vorderde begon het toch wat meer te regenen en werd de baan natter. Team Talens was om die reden ook blij dat er een nieuwe achterband om de velg zat(ondanks dat het een slick was bracht het toch iets van grip). 2 rondjes voor het einde zag Hilbert het Keppel Sidecar Team rijden en hier werd dan ook naar toe gereden. In de laatste ronde zat Team Talens hier ook achter maar een actie buitenom voor de GT-bocht lukte helaas niet. Dit kwam door dat het te glad was om met slicks op het natte aan te remmen. Talens koos er voor om te kiezen voor een &nbsp;zeker verdiende 6e plek .&nbsp;<br /> <br /> <br /> Team Talens kijkt ook zeer tevreden terug op de Paasraces. Een geweldige come-back voor Hilbert en een erg mooi debuut voor Werner. De volgende race is 19 en 20 mei op Hengelo.&nbsp;<br /> <br /> </div>