Het eerste race weekend van seizoen 2012 zit er op, de ONK Paasraces in Assen. We hadden er lang naar uitgekeken en waren vooral erg benieuwd hoe we er voor zouden staan. Niet in de laatste plaats ten opzichte van de competitie. Met de nodige nieuwe Moto3 rijders en nog een aantal 125cc rijders was hier van tevoren geen peil op te trekken. Conclusie, we staan er goed bij. Ook al kwam dat er in de wedstrijd dit keer nog niet uit, in de training wel met een mooie pole position. In de woorden van Bryan: ÒHet was een goed weekend met een teleurstellend eindeÓ.
Het was in ieder geval weer een weekend met wisselvallig weer, zoals we in Assen al zo vaak beleefd hebben. Dat was jammer, zeker voor zo’n eerste race met de Moto3. Ervaring in de regen is ook nuttig maar gelukkig was de tweede kwalificatietraining op zaterdag helemaal droog en kon Bryan er eens goed voor gaan zitten. Dat leverde een pole position op voor de wedstrijd en ook een tijd waar we tevreden mee konden zijn. De eerste conclusie was dan ook, de motor is goed en er zit genoeg gang in. Dat is een mooie basis om mee aan de slag te gaan, want we willen er nog veel meer uithalen. Het team doet er alles aan om de nieuwe kneepjes van het Moto3 vak te leren en de volle potentie van de nieuwe techniek te benutten. Een mooie uitdaging.<br /> <br /> Op tweede Paasdag helaas geen droge baan maar een natte en koude toestand waardoor de bandenkeuze erg belangrijk werd. Door (achteraf) een verkeerde keuze konden we in de wedstrijd geen potten breken en moest Bryan uiteindelijk met een vijfde plaats genoegen nemen. Dat was een teleurstelling voor het team en alle aanwezige fans, maar zeker ook voor Bryan. Dat had hij zich heel anders voorgesteld, maar ook dit hoort erbij. Kortom, er is weer veel geleerd in Assen.
<blockquote>“Het paasweekend stond in het teken van de eerste ONK op het circuit van Assen. Dankzij de KNMV hadden we dinsdagmiddag en vrijdag nog de mogelijkheid om te testen op het circuit. Twee goede testdagen en goed kunnen wennen op het circuit met de nieuwe motor. Zaterdagochtend was dan de eerste kwalificatie. Deze was nat en dus een ideale gelegenheid om te kijken hoe de motor reageerde in de regen en dat ging niet verkeerd. Langzaam maar zeker kon ik verbeteren en gingen de tijden omlaag. Met nog 3 minuten te gaan een angstig moment doordat er een jongen vrij langzaam in het midden van de baan reed voor de snelste bocht van het circuit. Ik moest er buiten omheen, maar met 200+ is dat niet prettig! Ik moest de grindbak in en dat was het einde van de eerste kwalificatie. De tweede kwalificatie was droog en ik kwam al gauw in een redelijk goed ritme, maar tot de laatste 2 minuten bleef er P2 op het pitbord staan. In de voorlaatste en laatste ronde wist ik mijn tijd te verscherpen en pakte toch nog P1. De eerste pole met de Moto3 machine was binnen! Op de racedag (maandag) was de warm-up ’s morgens weer nat. Ik kon mijn tijd in de regen vergeleken met de natte kwalificatie met 3,5 seconden verbeteren en alles voelde weer wat beter aan. Bij de start van de race kwam ik niet lekker weg en verloor een paar plaatsen, maar dat kon ik al gauw omzetten. Na een ronde lag ik 2de en kon ik de aanval openen op Thomas, die ondertussen al een seconde of 3 weggereden was. In ronde 3 kwamen de nummers 3, 4 en 5 voorbij en verloor ik de aansluiting. Ronden lang probeerde ik van alles, maar alles wat ik probeerde om harder te rijden veranderde in een foutje en het ging van kwaad tot erger. Het ritme was er niet en het gevoel ook niet. In niemandsland kwam ik dan ook als 5de over de streep. Een weekend om snel te vergeten. Daarom kijk ik nu ook uit na de volgende race voor het IDM op de Lausitzring, 20 – 22 april. De 2de ONK is in Hengelo na Hemelvaart, 19 en 20 mei. Ik wil graag het team, de monteurs en al de sponsoren/supporters bedanken voor hun steun.”<br /> </blockquote>