Op de jaarlijkse relatiedag van hoofdsponsor GRUNDFOS heeft het team van SallandRacing een mooie prestatie geleverd. Niet alleen genoten de relaties van GRUNDFOS en Bouwmeester Installatietechniek van de prestaties van de coureurs Bert en Roel, maar ook monteur Marcel en manager Erna hadden een zeer drukke dag.
Veel relaties handen een warme belangstelling voor de techniek die de motoren in huis hadden en vroegen Marcel het hemd van het lijf. Erna was weer de warme gastvrouw, die met een lach de bezoekers wegwijs maakte in de van gratis hapjes en drankjes voorziene pitboxen en opgezette tenten. Grand Café Lagoon was weer de leverancier en verzorger van de droogjes en de natjes. Iedereen genoot van het bijzonder mooie weer dat in de loop van de ochtend de sponsordag kwam opleuken. Ook enkele andere sponsoren waren aanwezig, zoals Straal- en Coatingsbedrijf SCH Hoogeveen, Post Airco en Paul Kamp. <br /> <strong><br /> De kwalificaties</strong><br /> Bert van Munster moest als eerste deze dag uit de R6 startblokken. Met het grootste gemak zwierde hij zijn racelaarzen over de buddyseat van de 599cc tellende YAMAHA R6 en verraste vriend en vijand in de eerste kwalificatie, door op Òdroogweer bandenÓ naar een 2e plaats te rijden, met een tijd van 2.27.3. En dat tussen het geweld van 1000cc machines, die hier en daar wel waren voorzien van regenbanden. Slechts 1 coureur kon hem voor blijven, maar die reed op regenbanden en heeft op dat gebied een reputatie te verliezen (nietwaar Simon Vlieg?). Een goed begin dus van de dag en een mooie opwarmer voor de toeschouwers, waarvan de eersten zich inmiddels gemeld hadden.<br /> <br /> Tegen half 11 mocht Roel Botter zijn kunsten aan het inmiddels in grote hoeveelheden opgekomen publiek laten zien. Op een nog natte, maar wel opdrogende baan, begon Roel rustig aan zijn 1e kwalificatie. Helaas was die na 5 ronden over, omdat de rode vlag werd getoond vanwege een aantal crashes en de ambulance de baan op moest. Gelukkig liep het allemaal goed af en konden de coureurs na een bezoekje aan de doktoren van het circuit, later weer de baan op. Toch had Roel nog een aardige tijd weten te scoren en sloot de kwalificatie dan ook af op een 12e plaats, 1.57.8.<br /> <br /> <strong>De tweede kwalificatie</strong><br /> Omdat de 1e training op een natte baan was verreden, was de 2e training het moment om een snelle tijd neer te zetten. Dat wist ook Bert en op een steeds verder opdrogende baan werden zijn tijden sneller en sneller. In de 7e van de 8 ronden zette hij uiteindelijk een zeer snelle tijd neer van 1.55.5, slechts op minder dan een seconde van nummer 1 en slechts 0,2 seconde van nummer 2. Dat onze Nijverdalse coureur daar uitermate tevreden mee was, spreekt voor zich. De andere coureurs rijden immers het hele jaar al de wedstrijden, terwijl Bert slechts 1 keer per jaar zijn wedstrijd rijdt op het mooie Drentse circuit in Assen. Dat beloofde weer wat moois voor de raceÉ.<br /> <br /> Zeer tevreden kwam Bert dan ook de pitbox inrijden, waar hij werd opgevangen door monteur Marcel, die de R6 van hem overnam om hem klaar te maken voor de race, een paar uur later in de middag. Inmiddels was de toeschouwersschare gegroeid naar ruim 100 man. <br /> <br /> In het verloop van het programma waren er toch weer enkele crashes geweest en liep het schema nogal uit. Hierom werd de 2e kwalificatietraining van Roel ingekort naar 16 minuten, best vervelend maar ook weer niet zo heel erg. Zo bleef de conditie van onze ÓjongeÓ Ommenaar nog een beetje gespaard. Het zonnetje was inmiddels haar stralen aan het tonen en dat liet Roel ook niet koud. Ontdaan van zijn warme oranje sjaal, maar gehinderd door een paar gele vlaggen, reed hij naar een keurige 1.50.6 rondetijd. Deze tijd was goed voor de 16e startplaats op de grid. Niet echt zijn favoriete plaats, zo vlak langs de muur, maar hij moest het ermee doen. <br /> <br /> <strong>De wedstrijden</strong><br /> In de CRT-C competitie rijden de 1000cc motoren en de 600cc motoren in de wedstrijd door elkaar. Wel wordt van elke klasse een apart klassement opgemaakt. Het verschil in rondetijd tussen een 1000cc en 600cc is onder gelijke omstandigheden en leeftijd van de motoren ongeveer 2 a 3 seconden per ronde. Natuurlijk is dat per persoon verschillend, maar het ligt er in de buurt. Een rijder met een 600cc moet dus al super goed zijn wil hij een 1000cc voor blijven. <br />
<strong>De race van Bert</strong><br /> Dat lukte Bert dan ook niet in alle gevallen. Startend vanaf een 14e plek totaal en de 4e plek voor de 600cc machines, kwam hij na 1 ronde als 16e door. Gedurende de race over 11 ronden gingen nog 4 1000 cc motoren aan hem voorbij, daar is dan niet veel tegen te doen. In ronde 5 werd hij van achteren aangereden door een collega 600cc rijder, met als gevolg dat hij een aantal seconden verloor. Dat was erg jammer, want op dat moment had hij zeker nog de aansluiting met het podium, maar door de aanvaring ging de latere nummer 3 uiteindelijk aan Bert voorbij. Door een wat mindere één na laatste ronde was de kans op het podium voorbij; zelfs een erg snelle tijd in de laatste ronde kon de Salland coureur niet redden. <br /> <br /> Maar voor het oog van ruim 170 ÒSallandRacing toeschouwersÓ werd een prachtige 4e plaats behaald; een prima prestatie voor de coureur uit Nijverdal, die dit jaar slechts 1 x in een wedstrijd zijn kunsten op het circuit kon laten zien. In de race reed hij nog naar een verbetering van beste tijd, 1.55.0 nota bene in de laatste ronde. Wie zegt nog dat zijn conditie niet helemaal in orde is? Was hij halverwege de wedstrijd niet even uit zijn ritme gebracht door een achter op hem rijdende medecoureur, dan was wellicht zelfs het podium, net als vorig jaar, mogelijk geweest. Gelukkig bleef Bert tijdens de scrimmage met kunst en vliegwerk overeind en de R6 liep ook niet al teveel schade op.<br /> <br /> <strong>De race van Roel</strong><br /> Na Bert Õs prima race stond direct daarna de race van de KNMV Supercup 1000, de klasse waarin Roel al het hele jaar rijdt, op het programma. Roel had zich met een strakke tijd van 1.50.5 gekwalificeerd op de 16e plaats (in een veld van 37 coureurs). Ook zeker niet verkeerd en slechts 1,1 seconde boven zijn PR. Hoewel de plaats langs de muur zeker niet de meest favoriete startplaats is voor de coureur uit Ommen, wist Roel #26 dit keer via een uitstekende start zelfs 2 plaatsen te winnen in de 1e ronde.<br /> <br /> Frank van Engelenhoven #17, Jeroen Zwiers #110, Arnout Visser #72 en Henny Boerman#5 moesten er in de 1e ronde aan geloven. Alex Janissen # 62 en Marten van Houten #116 waren daarin juist weer sneller dan Roel. In de 2e ronde was Roel te sterk voor Marten, maar wist Henny Boerman juist Roel te passeren. Nadat in de 3e ronde Jeroen Zwiers het nog een keer probeerde in de Strubben, bleek Roel uiteindelijk ook voor hem te snel. <br /> <br /> Tot en met ronde 7 bleef Roel op de 14e plaats rijden. Toen was het Jeroen Zwiers die na een slechte start op stoom begon te komen en aan Roel voorbij ging. Hoewel Jeroen niet echt wegliep en Roel de laatste ronde zelfs zijn snelste tijd van de hele race reed, kwam de SallandRacing coureur nog net 0,3 seconde tekort om op de 14e plaats te eindigen. <br /> <br /> Uiteindelijk kon Roel na een snelle race middels een 15e plaats andermaal een punt aan zijn totaal toevoegen. Zijn snelste ronde van 1.49.5 in de race was slechts 0,1 seconde boven zijn PR. De race over 11 ronden reed hij 20 seconden sneller dan zijn race op 13 augustus. De 57 jarige coureur was daar dan ook zeer tevreden over. <br /> <br /> <strong>Terugblik</strong><br /> Marcel leverde een kranige prestatie door zowel de motor van Roel als van Bert steeds up to date te hebben voor de wedstrijd. Hij werd dan ook beloond met een mooie 4e plek en een keurige 15e plek. En niet te vergeten, een mooie bos bloemen van Ralph Huysers van GRUNDFOS, die overigens ook beide coureurs verraste met een bos bloemen en een fles champagne. Ralph, dat mag gerust nog een keerÉ. <br /> <br /> De gasten van ons team hebben een paar mooie races van dichtbij kunnen meemaken en hebben genoten, naar hun reacties de oordelen. Het mooie weer heeft hier ook zeker haar steentje aan bijgedragen. Al met al dus een mooie dag voor alle aanwezigen, wellicht tot ziens in 2012!! <br /> <br /> De volgende wedstrijd van Roel is op 1 oktober, of liever gezegd de volgende 2 wedstrijden, want die dag wordt er maar 1 kwalificatie gereden en 2 races. Prachtig dus en een goede kans om toch de 1.48 aan te raken. Als Jos Polman van Maxtreme Performance er in slaagt de bochtenset op tijd af te leveren, dan moet het er zeker in zitten. Dus JosÉ.. we rekenen op je ?.<br />