Teams: Weer winst voor RS Racing

66

RS Racing reisde vrijdag 9 september jl. af naar Assen om nog een trainingsdag af te werken voor de achtste cuprace die gepland stond voor zaterdag 10 september jl. Deze trainingdag verliep niet helemaal volgens plan. Door wisselende weersomstandigheden werden in de eerste twee sessies wel geteld drie ronden gereden.

RS Racing reisde vrijdag 9 september jl. af naar Assen om nog een trainingsdag af te werken voor de achtste cuprace die gepland stond voor zaterdag 10 september jl. Deze trainingdag verliep niet helemaal volgens plan. Door wisselende weersomstandigheden&nbsp; werden in de eerste twee sessies wel geteld drie ronden gereden.<br /> <br /> In de derde sessie ging het dan ook nog fout. Bij het inhalen van drie langzamere rijders in De Bult, moest Rinze iets van de ideale lijn insturen en pikte daardoor net de witte lijn mee aan de binnenkant van de bocht. Die bleek achteraf nog wat nat te zijn. Dit resulteerde in een flinke valpartij . De schade aan de motor was dusdanig groot dat er niet meer gereden kon worden op deze trainingsdag. Gelukkig konden de onderdelen voor de BMW S1000RR weer snel geleverd worden door Kor Veldman (Chefmonteur van Rac Racing) en was de motor rond half zeven Ôs avonds weer start klaar. RS Racing is Kor weer zeer dankbaar voor de snelle service.<br /> <br /> Voor zaterdag (de racedag) werd er mooi weer voorspeld, maar dat was nog niet het geval voor de eerste kwalificatie.<br /> Het was licht bewolkt en daardoor droogde de baan, die nog half nat half droog was, niet snel genoeg op en dit resulteerde in een eerste kwalificatie met veel valpartijen en gevaarlijke situaties. Deze eerste kwalificatie sloot Rinze als zevende af, die deze kwalificatie gebruikte om te kijken of alles weer werkte aan de motor.<br /> <br /> Voor de tweede kwalificatie was de zon inmiddels tevoorschijn gekomen en de baan was nu droog en er zouden nu normale tijden worden gereden. Het was druk op de baan en het was moeilijk om een vrije ronde te krijgen om een snelle tijd op de klok te zetten. Na vijf ronden kreeg Rinze de vrije ronde en noteerde een 1:44.5 en die ronde was snel genoeg voor de pole.







De start van Rinze was goed en hij dook als tweede de eerste bocht in. Rinze kon in de tweede bocht (Madijk) de leiding overnemen en kwam dan ook als eerste over start finish. Rinze draaide en aantal snelle ronden in de 1:43 en zag de voorsprong oplopen tot een kleine zes seconden op de tweede man, René Schokker. Na zes ronden kreeg&nbsp; Rinze een probleem. De uitlaatsteun was los gekomen van het frame en hierdoor kwam de demper in rechtse bochten tussen de achterbrug en het asfalt en dit gaf het probleem dat de achterband wat grip verloor doordat de motor op de uitlaatdemper leunde in rechtse bochten.<br /> De rondetijden van Rinze liepen hierdoor wat op en na elf ronde was de voorsprong van&nbsp; zes seconden gekrompen naar één seconde op start finish. Net genoeg voor de winst.<br /> <blockquote>Rinze: "Ik begin er een beetje een gewoonte van te maken, vrijdags crashen en zaterdags winnen. Door de crash van gister had ik niet zoveel vertouwen in vandaag, maar na de tweede kwalificatie was dat deukje in het zelfvertrouwen weer weggepoetst en was ik blij dat ik van pole mocht starten. De race verliep goed totdat ik wat problemen met de uitlaat kreeg. Ik had gelukkig genoeg voorsprong opgebouwd en kon de race winnen en met een nieuw PR 1:43,5. We gaan ons voorbereiden op de laatste race op 1 oktober a.s. wat een dubbele race is en er zijn dan ook nog vijftig punten te verdelen. Ik ga mijn best doen en hoop dan Kampioen te kunnen worden."</blockquote>