Zaterdag 27 augustus, het voorlaatste raceweekend in Assen. Jos is vroeg opgestaan om alvast een rondje te hardlopen en goed wakker en warm te worden.
Om 11:00 is de eerste kwalificatie en Jos is gebrand om net zoals de laatste keer in Assen zichzelf te laten zien. <br /> <br /> Tijdens de kwalificatie wordt duidelijk dat de motor-afstelling nog niet helemaal top is. Dit lijkt raar want de laatste keer in Assen was de motor perfect, maar waarom is dat dan nu niet het geval? Na even mee te hebben geluisterd met de bespreking van de data en afstelling van de motor wordt het al een stuk duidelijker. De afstelling van een racemotor is bijna een wetenschap te noemen en iedere verandering in onder andere de buitentemperatuur en de temperatuur van het asfalt maakt een wereld van verschil.<br /> Ondanks dat de motor nog niet helemaal top is heeft Jos een 5e tijd weten neer te zetten. En met de aanpassingen in de afstelling van de motor is het hopen dat de motor beter aanvoelt zodat Jos zijn tijd nog kan aanscherpen vanmiddag om 15:30 tijdens de 2e kwalificatie.<br /> <br /> Met nieuwe instellingen en een plan om de afstelling te verbeteren tijdens de 2e kwalificatie staat heel het team op scherp en klaar om te handelen. Maar met nog amper een ronde te hebben gereden voelen we echter al druppels en is Jos gedwongen om binnen te komen. Gelukkig was dat ene rondje voldoende voor Jos om te voelen dat de nieuwe afstelling al een stuk beter is. De rest van de kwalificatie bleef het twijfelachtig weer en werd besloten om op regenbanden nog een paar rondjes te rijden. Er werd geen noemenswaardige tijd meer gereden en dus starten we morgen vanaf de 5e positie. Met de paar rondes die zijn gereden beschikken nu wel over een degelijke basis afstelling. Zo hebben we morgen tijdens de warming-up nog 10 minuten om wat te proberen en de afstelling van de motor te verbeteren.<br /> <br />
<strong>Raceday:</strong><br /> 11:50, 5 minuten voordat de warming-up begint. Het duimen is begonnen want de lucht ziet er dreigend uit en een droge warming-up is hard nodig om de motor te perfectioneren. Helaas worden onze gebeden niet verhoord en voelen we vlak voordat Jos de pitbox uit wil rijden regendruppels. <br /> <br /> Nu is het schakelen, regenbanden erop leggen of toch een risico nemen door te wachten. Er wordt gekozen voor de regenbanden en een flinke hoos bui geeft aan dat dit de juiste keuze was.<br /> Eenmaal op het circuit is Jos goede rondes aan het rijden en is hij 3 seconden sneller dan de rest. Hij zit duidelijk lekker op zijn motor en dat is dus te zien aan zijn tijden. Aan het eind van de warming-up loopt de spanning op, Jos komt niet tevoorschijn en niet lang daarna blijkt hij te zijn gevallen. Het duurde even voordat we meer wisten maar na een minuut of 15 komt Jos tevoorschijn met zijn motor. De motor heeft wat schade maar gelukkig heeft Jos slechts wat pijntjes. Na wat overleg blijkt dat Jos een andere lijn heeft moeten pakken om iemand in te halen, op deze lijn lag wat rubber en in combinatie met de regen zorgde dit voor een valpartij. Nu is het aan de monteurs om de motor weer op te lappen voor de race van 14:55.<br /> <br /> Bij de startprocedure van 14:45 zit Jos op een volledig opnieuw ingestelde motor. Het plan is dan ook om de verkenningsronde te gebruiken om aan te voelen of deze instellingen beter zijn, en zo nodig nog iets aan te passen. Na deze verkenningsronde blijkt de motor een stuk beter aan te voelen en kan Jos beginnen aan de warm-up lap.<br /> <br /> Bij de start zit Jos er meteen goed bij en hij gaat als derde door de 1e bocht. De nummer een en twee raken met elkaar in gevecht en Jos weet goed bij te blijven. Bij een botsing van deze 2 coureurs blijken ze elkaar te hebben uitgeschakeld en weet Jos de koppositie over te nemen.<br /> <br /> Nu begint de spanning pas echt op te lopen want Kevin Valk weet goed aan te haken en de vraag is of Jos zijn koppositie kan vasthouden. Het gaat goed tot de voorlaatste ronde, Jos maakt een schakel fout en is gedwongen om Kevin Valk voor zich te laten.<br /> De kenners onder ons weten dat dit op zich geen slechte ontwikkeling is, want met nog een ronde te gaan kan hij de laatste ÒGeert TimmerÓ bocht gebruiken om zijn voorganger voorbij te remmen. De vraag is echter of Jos de laatste ronde bij kan blijven en dit ÒuitremÓ kunstje kan toepassen. De spanning loopt op en bij het ingaan van deze laatste bocht barsten we uit in vreugde. Jos komt als eerste over de eindstreep en zijn tweede overwinning dit jaar is een feit!!!