Winteb Racing coureurs op Ten Kate Honda en Pirelli in de punten op regenachtig Francorchamps.
In het weekend van 13 en 14 augustus werd alweer de tiende race van het seizoen in het ONK Dutch Superbike gereden. Dit weekend waren we te gast op het circuit van Francorchamps. Het mooiste circuit op de kalender. Op vrijdag 12 augustus hadden we nog een extra training voor Winteb Racing coureur Maarten Bekker geboekt zodat deze nog wat extra meters kon maken op het vloeiende en snelle circuit. De vrijdag stond in het teken van de regen! De hele dag door heeft het geregend maar dat gaf Maarten de gelegenheid om na zijn succesvolle optreden in Oschersleben ook nu veel ervaring in de regen op te doen.<br /> <br /> <strong>Eerste kwalificatie training.</strong><br /> Op zaterdag 13 augustus stonden 2 kwalificatie trainingen gepland waarvan de eerste kwam te vervallen door een geploft motorblok en het oliespoor ten gevolge daarvan. Nadat het hele tijdschema overhoop gegooid werd kon de kwalificatie training om 13:10 uur beginnen. Het weer was opgeklaard en Pirelli slicks waren onder de Honda motoren van beide coureurs gemonteerd. Joey den Besten reed zijn tweede raceweekend op de Winteb Honda. Vanwege de eerdere perikelen en de internationale 6-uurs endurance race die deze middag zou starten was de training tot 20 minuten ingekort. Dit houdt in dat de coureurs effectief maar 4 tot 5 rondjes hebben op dit lange circuit om een tijd neer te kunnen zetten. Veel te weinig dus. Maarten ging weer als een speer maar kon zijn PR helaas niet verbeteren en bleef steken op een 13e plaats. Joey die nog steeds moet wennen aan het vermogen van de Honda superbike en zijn rijstijl hierop moet aanpassen deed het met een 26ste startplaats goed.<br /> <br /> <strong>Tweede kwalificatie training</strong><br /> De tweede kwalificatie training werd nu op zondagmorgen om 09:50 uur gereden en daarmee kwam de warming up te vervallen. Het regende dat het goot! Beide motoren waren al voorzien van Pirelli regenbanden. De vering van Maarten was op de regen afgesteld en de motor van Joey had nog wat extra aanpassing gekregen om de wendbaarheid te verbeteren. Maarten ging als een raket in de regen en zette een 7e trainingstijd neer! Dat de aanpassingen, met dank aan de jongens van Ten Kate, aan JoeyÕs motor goed uitwerkten bleek wel want hij zette een 16e trainingstijd neer.<br /> <br /> Helaas was Maarten iets te fanatiek in de laatste ronde van de training want aan het einde van start/finish verloor hij de controle over de motor en parkeerde hem tegen een betonnen muur. Gelukkig kwam Maarten er ongeschonden vanaf maar dat gold helaas niet voor de motor.<br /> <br /> Er moest heel wat sleutelwerk gebeuren om hem klaar te krijgen voor de race een paar uur later. Echter met wat hulp van Duntep Racing voor de onderdelen en de vers gezette koffie van Kees den Besten hadden de Winteb Racing monteurs Niek Stadlander, Bernard de Roo, Dennis Leiting en Geert Leiting de Honda Fireblade van Maarten mooi op tijd klaar.<br /> <br /> <strong>Race</strong><br /> Ongeveer een uur voor de race begon het weer iets te verbeteren. Dat wil zeggen het regende iets minder hard. Zowel Dennis (monteur) als Albert (teammanager) keken eens in de lucht en naar de buienradar en kwamen tot de conclusie dat de gemonteerde regenbanden waarschijnlijk niet de goede keuze waren. Nu hadden we Pirelli regen achterbanden SC1 (zachte compound) gemonteerd maar gezien onze ervaringen op Oschersleben en de trainingen van vrijdag kwamen we tot de conclusie dat het beter zou zijn om SC2 (hardere compound) te monteren. Deze banden zouden beter functioneren onder deze omstandigheden. Er werd dus besloten om de SC2Õs te monteren. Helaas hadden we deze niet meer nieuw liggen en moesten we reeds gebruikte (1 race en 2 traingen) banden monteren. Maar we hadden alle vertrouwen in de Pirelli banden. Na het opstellen in het Parc Ferme en de gebruikelijke vertraging bij de start kon er eindelijk gestart worden. Maarten (13e startplaats)had een slechte start en veloor zeer veel plaatsen maar had deze bij de eerste doorkomst al weer goed gemaakt. Hij heeft zoÕn 20 rijders terug gepakt in de eerste ronde!<br /> <br /> Uiteindelijk belandde Maarten in een gevecht om de achtste plaats met de ervaren Peter Politiek. Dit gevecht werd in het voordeel van Maarten beslecht en daarmee veroverde Maarten een uitstekende 8e plaats. Als de start beter was geweest had er nog meer in gezeten. Na afloop van de race bleken een aantal rijders zich niet aan het technisch reglement gehouden te hebben waardoor Maarten uiteindelijk een 5e plaats kreeg toebedeeld. Hiermee hebben we onze eerste doelstelling behaald want de eerste top 5 notering is binnen. Het was mooier geweest dat dit zonder diskwalificaties van anderen zou gebeurd zijn maar het is nu eenmaal zo.<br /> <br /> Joey (26e startplaats) daarentegen had een solide start en dook zelfs voor Maarten de eerste bocht in. In de race klampte Joey zich vast aan een groep zeer ervaren rijders en hij bleef daarmee in gevecht om uiteindelijk als 15e over de streep en behaalde daarmee zijn eerste ONK punten de Dutch Superbike klasse!<br />
<strong>Maarten Bekker (Coureur)</strong><br /> <blockquote>ÒHet was een heftig weekendje. Op donderdag zat ik nog offshore bij Denemarken waar ik een 2 weken durende zware rotklus gehad heb. Daarna stapte ik in de stromende regen op een Fireblade en ben in zoÕn 5 uur vanuit Denemarken naar mijn huis in Alteveer gereden om vervolgens in de auto te stappen en naar Francorchamps te rijden. Ik was gesloopt toen ik aan kwam. Gelukkig had het team alles al klaar staan en kon ik snel daarna gaan slapen.De vrijdag heb ik gebruikt om even weer aan de motor te wennen en aan het rijden in de regen. Dat ging vrij snel weer goed want ik draaide zeer snelle tijden.De droge kwalificatie op zaterdag verliep vrij goed maar ik ben teleurgesteld in het feit dat ik mijn PR niet heb kunnen verbeteren. Helaas veloor ik de controle op zondagmorgen tijdens de laatste ronde van de tweede kwalificatie want de rest van de training verliep zeer goed. Gelukkig hebben we 4 zeer goede monteurs bij Winteb Racing want de motor stond binnen no time weer te draaien. Bij de warm up ronde kreeg ik problemen met de achterrem en was bang dat mijn race al ten einde was. Nadat ik zelf op de startgrid wat onorthodoxe aanpassingen aan de achterrem heb gedaan was het probleem verholpen en kon ik starten. Ik was zo gebrand op een goede start dat ik helaas 4 wheelies trok en daarmee mijn start verknalde. Ik was zo kwaad op mezelf dat ik in de eerste ronde er al weer 20 terug gepakt heb. Echter het gat naar de top 5 was al geslagen en daar kon ik niet meer bij aanpakken. Ik belandde in een enerverend gevecht met Peter Politiek die ik uiteindelijk verslagen heb. Ik ben erg blij met het uiteindelijke resultaat en het behalen van onze doelstelling om in de top 5 te komen. Het team heeft weer ontzettend zijn best voor me gedaan en ik wil iedereen daarvoor hartelijk danken. Helaas moet ik de volgende race ook weer missen vanwege mijn werk waardoor ik het uitzicht op een top 10 klassering verlies.Ó<br /> </blockquote><br /> <br /> <strong>Joey den Besten (Coureur)</strong><br /> <blockquote>ÒDe zaterdag was wat rommelig waardoor er weinig gereden kon worden, het circuit Spa is geen onbekende voor me, maar doordat ik nu op een superbike zit moet je totaal andere lijnen rijden. Jammer genoeg had ik weinig tijd om me aan te passen. tijdens de 2e kwalificatie op het natte voelde het vertrouwd en stuurde de motor goed na enkele aanpassingen. Tijdens de race had ik een goede start en reed ik tussen jongens die normaal in de top 10 rijden, toen de baan opdroogde moest ik toegeven op de snelle jongens. Ik heb nog even tijd nodig om op mijn oude niveau te komen en om aan het vele vermogen te wennen maar met het Winteb Racing team achter me gaat dat zeker lukkenÓ<br /> </blockquote><br /> <br /> <strong>Albert van der Velde (Teammanager)</strong><br /> <blockquote>"Het was een lang en nat weekend waarin we weer veel geleerd hebben en nog belangrijker waarin beide coureurs punten gescoord hebben. Maarten ging weer als een speer en het is jammer dat hij een noodgedwongen slechte voorbereiding had en zijn start verknalde want anders had er nog een beter resultaat in gezeten. Echter het feit dat hij met deze voorbereiding en onder deze omstandigheden zulke tijden rijdt en deze resultaten neer zet zegt iets over zijn talent en wilskracht Ik ben dan ook blij dat Maarten en ik in het begin van het seizoen hebben besloten om te gaan samenwerken want er ligt nog veel meer moois in het verschiet bij Winteb Racing in het algemeen en Maarten in het bijzonder! Joey begint de Fireblade steeds beter te begrijpen en met dank aan Ten Kate stellen we de motor steeds beter af naar zijn behoefte. Dat Joey in zijn tweede race al in de punten rijdt is natuurlijk fantastisch. Nu richting de top tien. Na de race bleek dat bijna elke rijder een zachte compound achterband had gekozen met alle gevolgen van dien. Wij zijn van start gegaan, gebaseerd op onze ervaring in Oschersleben en de vrijdagtraining, met gebruikte SCR2 (hardere compound) achterbanden en behalen er zeer goede resultaten mee in de race. De PirelliÕs deden het gewoon weer hartstikke goed in de regen. Als ik het goed gezien heb was Maarten wederom de beste Pirelli coureur in de regen dit weekend. Helaas moet Maarten de volgende race missen maar Joey zal de honneurs waarnemen voor het Winteb Racing team. Wederom mijn dank aan de monteurs die noodgedwongen veel werk verzet hebben als gevolg van de crash van Maarten en aan Duntep Racing die ons van de nodige onderdelen voorzien heeft."</blockquote>