Arie Vos is ongetwijfeld n van de grootste Nederlands Kampioenen uit de laatste tien jaar. Hij pakte in zijn carrire drie keer de Dutch Superbike titel en twee keer de Dutch Supersport titel. Hij is dit jaar op weg naar zijn zesde Nederlandse wegracetitel.
<div>Arie Vos begon zijn imposante carrière pas op latere leeftijd. Tot die tijd hielp hij mee bij zijn broer die op dat moment op nationaal niveau in de motorcross mee reed. Zijn eerste race-ervaring kreeg hij door het racen met benzine aangedreven bestuurbare autoÕs. Hij trok met deze machientjes door heel Europa en werd zelfs twee keer Nederlands Kampioen. Destijds werd hij al geholpen door tweetakt tuner Mario van der Heijden. </div><div><br /></div><div>Maar Vos wilde meer. Hij had de smaak van het racen te pakken en was op zoek naar een mogelijkheid waarbij hij iets kon besturen waar hij op kon zitten. Mario van der Heijden adviseerde hem toen om te gaan scooterracen. Vos had nog nooit van scooterracen gehoord maar hij was gelijk enthousiast. ÒWe gaan het gewoon doen, ik heb er zin in.Ó Vos en Van der Heijden klopten aan bij VosOss motoren om een scooter te halen en dat jaar reed hij zijn eerste echte racemeters. </div><div><span><blockquote>ÒIk kon meteen meestrijden voor het podium en ik ben dat jaar derde geworden in de eindstand. Het jaar erop werd ik gevraagd om voor Polini te rijden en in dat jaar ben ik Nederlands kampioen scooterracen geworden.Ó</blockquote></span></div><div>Zijn eerste meters op een echte racemotor reed Vos onder toeziend oog van zijn vriend, jeugdheld en tweevoudig Dutch Supersport kampioen Johnny Verwijst. Verwijst had de beschikking over twee Ducati 748 en op het industrieterrein van Oss reed Vos voor het eerst Ôeen rondje op de wegÕ. </div><div><span><blockquote>ÒJohnny zei tegen mij dat ik hem maar gewoon moest volgen, zodat hij kon zien of ik een beetje kon rijden. Toen we thuis kwamen had hij de zweetdruppels op zijn voorhoofd staan. ÔVerdomme! Hij volgt gewoon! Dat is interessant, ik wil weten of jij nog meer kan.Õ Zo is alles ontstaan.Ó </blockquote></span></div><div>Na zijn avontuur op de Ducati zette Vos, samen met Verwijst een team op. Vos kreeg daarbij Kyro Verstreaten als teamgenoot en Pirelli als bandenmerk. Het was een dramatisch jaar voor de man uit Oss. Regen, pech en valpartijen waren in dat seizoen aan de orde van de dag. ÒIk wist niks en misschien reed ik ook veel te geforceerd maar dat jaar viel zo tegen dat ik dacht: Ik wil nooit meer racen! Uiteindelijk ben ik toen volledig gestopt voor een jaar.Ó Bijna liep de carrière van Vos voortijdig op zijn einde. Een belletje om weer te gaan scooterrace haalde Vos over om weer te beginnen. Hij pakte in het jaar van zijn ÔcomebackÕ opnieuw de Nederlandse titel. </div><div><br /></div><div>Het jaar dat volgde kwam hij zijn huidige monteur David van den Anker tegen. David bood hem een plekje aan in zijn 125cc team. ÒDat wilde ik natuurlijk wel! Ik had er echt weer zin in dat seizoen.Ó In 2001 reed Vos zijn eerste race in de 125cc en dat betekende het begin van zijn ONK carrière. Na een jaar in de 125cc vertrok Vos naar de 250cc waarin hij opnieuw Mario van der Heijden als vaste monteur kreeg. </div><div><span><blockquote>ÒIn de 250cc hadden we een geweldig jaar gehad. Geweldige gevechten met Jarno Janssen en Patrick lakerveld. Fantastisch mooi! Maar ik had snel door dat we de 250cc uit moesten en dat we naar de viertakten moesten. Tweetakt hield op, hoe jammer het ook is.Ó </blockquote></span></div><div><br /></div><div>De beslissing van Vos om naar de viertakt over te stappen had ook een financiële reden. </div><div><span><blockquote>ÒTweetakt racen kost een hoop geld. Mijn ouders hadden niet de mogelijkheid om te zeggen; ÔHier heb je een zak geld, ga maar kijken of dat racen iets voor je is.Õ Ik heb met keihard werken het geld bij elkaar gesprokkeld en daar heb ik mijn eerste racejaar van betaald. Na mijn jaar in de 250cc was het geld op. Gelukkig had ik dat jaar in de 250cc veel kunnen laten zien zodat het jaar erop mij niet heel veel geld kostte. Anders was het toen al einde carrière voor mij geweest!Ó </blockquote></span></div><div><br /></div><div>Vos kreeg onderdak bij het Kawasaki team van Mile Pajic in de Dutch Supersport. Daarin liet hij gelijk zien dat de viertakt bij hem past. Hij reed een aantal goede uitslagen bij elkaar, pakte de derde plaats in het kampioenschap en een achtste plaats als wildcard bij de WK Supersport race op Assen. Dat laatste was een hoogtepunt van dat jaar. </div><div><span><blockquote>ÒIk heb bij Paijc veel lol gehad en ik had altijd een goede Kawasaki onder mijn kont. De wildcard op Assen was echt geweldig. Je rijdt daar met al die wereld toppers, lekker stoeien met Neukirchner, en dat je dan ook nog achtste wordt. Dat was fantastisch.Ó</blockquote></span></div>
<div>In 2005 verliet Vos het Kawasaki team nadat hij een aanbod had gekregen van Yamaha. Een goed aanbod waarin hem werd beloofd dat hij meerder wildcards in de WK supersport zou krijgen. Na een half jaar kwam Vos er achter dat dit niet was wat hij zich er van had voorgesteld en daardoor vertrok hij bij Yamaha. Jaap van Staalduinen vroeg hem destijds of hij op een Honda wel races kon winnen. <br /><blockquote>ÒIk was daar toen 100 procent zeker van.Ó ÔAls je dat lukt, dan gaan we er nu een kopen,Õ waren de woorden van Van Staalduinen. Zo kwam Vos dat jaar voor het eerste op een Ten Kate Honda te rijden en won hij gelijk zijn eerste Supersport race. </blockquote></div>Het succesverhaal van Vos begon in 2006. Ten eerste werd hij in maart vader van zijn eerste zoon, Jayden en kreeg hij de beschikking over Ten Kate Honda materiaal in zowel de Supersport als Superbike klasse. ÒIk weet niet of de geboorte van mijn zoon heeft meegespeeld in de successen van dat jaar, maar het was zeker heel mooi!Ó Succes was er voor Vos. Hij behaalde als tweede coureur in de geschiedenis de titel in de Supersport en de Superbike klasse binnen hetzelfde jaar. Maar 2006 was niet een jaar van alleen blijdschap. Mario van der HeijdenÕs gezondheid ging met grote stappen achteruit en er was weinig hoop op genezing. Mario overleed dat jaar aan zijn ziekte en daarmee verloor Vos één van de belangrijkste personen uit zijn leven.<div><span><blockquote style="font-family: arial; font-size: 12px; color: rgb(0, 0, 0); padding-top: 10px; padding-right: 0px; padding-bottom: 10px; padding-left: 10px; ">ÒMet Mario is het allemaal begonnen. Hij was een super enthousiaste racetuner die mij met het racevirus besmet heeft. Ik denk nog elke dag aan hem, ik mis hem echt. Toen ik de EK supersport race won heb ik deze overwinning opgedragen aan hem. Dat was het meest emotionele moment uit mijn carrière. Hij was al zijn hele leven ziek en moest altijd hard vechten voor zijn gezondheid. Toch hoorde je hem nooit zeuren en zag je alleen zijn passie voor de sport. Daar heb ik veel van geleerd. Hij was een bikkel. Daar wordt je wijs van.Ó </blockquote></span></div><div>Het jaar na zijn dubbelslag in het ONK evenaarde Vos zijn successen. Hij werd opnieuw kampioen in zowel de Supersport als de Superbike klasse. Daarmee kwam zijn totaal aantal titels op vier te staan. En dat binnen twee jaar. De Honda was snel maar de coureur misschien nog wel sneller. 2008 stond in het teken van een ommekeer nadat er bij Honda geen budget meer was voor Vos. Team MCT Ducati stond klaar om de Nederlands kampioen onderdak te bieden en met die switch wreef de concurrentie zich al in de handen. </div><div></div><span><blockquote style="font-family: arial; font-size: 12px; color: rgb(0, 0, 0); padding-top: 10px; padding-right: 0px; padding-bottom: 10px; padding-left: 10px; "><div>ÒEr klonken verhalen dat ik door de Honda alles won en toen ik naar Ducati ging dacht iedereen; Ôdaar zijn we mooi vanaf.Õ Ik was met de Ducati echter net zo sterk als met de Honda. Dat was zeker mooi.Ó </div><div></div></blockquote></span><div>De internationale doorbraak van Vos kwam in 2009 toen hij voor het eerst een volledig seizoen in de WK Supersport mocht rijden. In eerste instantie bij het Hoegee Suzuki team als teamgenoot van Barry Veneman, maar dit team stortte in. Res Software bracht hem onder bij het Benjan Team als teamgenoot van Jesco Günther en Robin Harms. Vos was echter nog niet klaar voor deze stap. Hij was druk met zijn werk en met het verbouwen van zijn huis. Veel crashes kenmerkten zijn seizoen en hij kreeg de zaak maar niet op de rit. Een droom liep hierdoor uit op een grote teleurstelling. </div><div></div><span><blockquote style="font-family: arial; font-size: 12px; color: rgb(0, 0, 0); padding-top: 10px; padding-right: 0px; padding-bottom: 10px; padding-left: 10px; "><div>ÒWe hadden 35 deelnemers die allemaal vechten voor de puntjes. Dan had je telkens dertig rijders aan de streep en top 15 was toen bijna niet mogelijk! Het kwam er niet uit, het lukte niet. Verschrikkelijk jammer.Ó </div><div></div></blockquote></span><div>Voorlopig voelt Vos zich prima thuis in het ONK. Mocht er opnieuw een aanbieding komen voor het buitenland dan denkt hij de volgende keer wat beter na of hij het zal doen. ÒIk zal er niet zomaar weer aan beginnen.Ó In het huidige jaar lijkt Vos onverslaanbaar en stoomt hij af op zijn zesde Nederlandse titel. </div><div><span><blockquote style="font-family: arial; font-size: 12px; color: rgb(0, 0, 0); padding-top: 10px; padding-right: 0px; padding-bottom: 10px; padding-left: 10px; ">ÒIedere race is een andere. Het lijkt allemaal heel makkelijk te gaan maar dat gaat het niet. Ik moet er wel degelijk voor gaan zitten en er echt voor knokken om het voor elkaar te krijgen. Je moet blijven opletten en geluk hebben dat er niks geks gebeurd.Ó </blockquote></span></div><div>De koek is nog lang niet op voor Vos en ook aan stoppen denkt hij nog lang niet. ÒIk wil nog zoveel mogelijk titels halen als ik kan. Ik heb er nu vijf en als het aan mij ligt komen daar nog wel een aantal bij. Het racen vind ik nog zo leuk om te doen en zolang ik nog progressie maak zal ik het ook blijven doen!Ó </div><div><br /></div><div><strong>Profiel: </strong></div><div><strong>Naam: Arie Vos</strong></div><div><strong>Leeftijd: 35</strong></div><div><strong>Woonplaats: Oss</strong></div><div><strong>Titels: 5 (2x Dutch Supersport, 3x Dutch Superbike) </strong></div><div><br /></div><div>Volgende week in Kampioenen van Oranje: Nederlands Kampioen Classics Jan Frank Bakker</div><div><br />Klik voor het interview met Danny de Boer op onderstaande link.</div><div><br /></div><div><span><a target="_blank" href="https://www.racesport.nl/ONK/Superbikes/kampioenen-van-oranje-danny-de-boer/tabid/71/iNews_ID/26641/Default.aspx">Danny de Boer</a><br /><br /><br /><iframe scrolling="no" frameborder="0" src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?app_id=218860448125584&href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FONK%2FSuperbikes%2Fkampioenen-van-oranje-arie-vos%2Ftabid%2F71%2FiNews_ID%2F26767%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80" style="border-top-width: medium; border-right-width: medium; border-bottom-width: medium; border-left-width: medium; border-top-style: none; border-right-style: none; border-bottom-style: none; border-left-style: none; border-color: initial; overflow-x: hidden; overflow-y: hidden; width: 450px; height: 80px; " allowtransparency="true"></iframe><br /></span></div>