Op het beroemde Silverstone circuit wordt dit weekend de zesde ronde van het 2011 MotoGP wereldkampioenschap verreden. In de 125cc klasse noteerde Jasper Iwema tijdens de twee vrije trainingen een zeventiende tijd.
De Air Asia British Grand Prix is alweer de zesde Grand Prix van het seizoen 2011 en de laatste ronde alvorens het kampioenschap het TT circuit Assen bezoekt. Een uitstekende aangelegenheid voor Jasper Iwema om zijn in Catalunya ingeslagen weg een vervolg te geven.<br /> <br /> De vrijdag op het beroemde Engelse Circuit kende echter twee kanten, was het Õs ochtends nog droog, net na de middag veranderden de weersomstandigheden en kwam er een flinke bui overdrijven waardoor de tweede vrije trainingssessie op een deels natte en een deels opdrogende baan verreden moest worden, iets wat momenteel net niet in het plaatje van de Nederlander past. <br /> <br /> In de ochtend sessie werd begonnen met het afstellen van de machine en na een aarzelend begin wist Iwema al vlot een goed tempo te vinden ondanks dat de fiets nog niet helemaal afgesteld was naar de wensen van de Nederlander. De middagsessie daarentegen was er eentje van alles net niet vanwege de moeilijke en uitzonderlijk omstandigheden op het Engelse circuit. Zware regen op het ene deel van het circuit en bijna droge omstandigheden op het andere deel zorgden ervoor dat er weinig tot niets getest kon worden en de gereden rondetijden uiteindelijk weinig tot nietszeggend bleken te zijn.<br />
<strong>Jasper Iwema, snelste ronde 2Õ20.633 (FP1), zeventiende positie</strong><br /> <blockquote>ÒWe begonnen vanochtend enigszins aarzelend en ik had het gevoel dat ik de eerste paar ronden meer aan het rondrijden was dan echt aan het racen. Na even binnen geweest te zijn en een paar kleine veranderingen te hebben aangebracht ging het stukken beter. De rondetijden bleken ineens aanzienlijk beter, dit ondanks dat ik het gevoel had dat de machine nog steeds niet helemaal perfect afgesteld stond. Ondanks dat de fiets nog niet top was hebben we in deze sessie wel heel veel informatie kunnen verzamelen die me veel vertrouwen geven voor de rest van het weekend. Direct in de eerste ronde van de tweede sessie voelde ik dat machine al een stuk beter afgesteld stond en we de juiste beslissingen hadden genomen, maar helaas konden we na een rondje alweer de pits in omdat het hard begon te regenen. De rest van de training was vervolgens helemaal nietszeggend hoewel we wel de nodige meters gemaakt hebben omdat voor de rest van het weekend ook weinig goed weer is voorspeld. Het aparte aan deze sessie was dat het aan de ene kant van het circuit kletsnat was en je echt regenbanden nodig had terwijl je op de andere kant gewoon op slicks kon rijden. Hierdoor kun je niks doen, geen juiste afstelling zoeken voor droog weer en ook het vinden van een goede regensetting gaat dan niet. Ik had de dag graag anders benut maar we zullen het hier mee moeten doen, iedereen heeft met dezelfde omstandigheden te maken maar juist ik kan momenteel een dag zonder dit soort wisselende omstandigheden goed gebruiken. Laten we het er maar op houden dat het vandaag weer zoÕn typische 2011 trainingsdag was. Op naar morgen.Ó<br /> </blockquote> <iframe scrolling="no" frameborder="0" src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?app_id=218860448125584&href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2F125CC%2Fiwema-over-zijn-eerste-trainingsdag-op-silverstone%2Ftabid%2F65%2FiNews_ID%2F26689%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>