Na een periode van geduldig wachten, mochten Manul en Jol de afgelopen week eindelijk aan de slag op de nieuwe Suzuki GSX-R600. Voor de eerste kennismaking met deze supersport motor, koos het team ervoor om haar coureurs te laten deelnemen aan een tweedaagse sessie op het Franse circuit du Val de Vienne, georganiseerd door Track Days 4 All.
Omdat beide coureurs van de leerplicht ambtenaar alleen toestemming hadden gekregen om op donderdag 24 en vrijdag 25 maart deel te nemen aan deze training, vertrok ons team op woensdagavond richting Frankrijk om daar de volgende ochtend omstreeks half zeven te arriveren. Gelukkig was een deel van het team al aanwezig en konden Manuël en Joël zich in alle rust gaan voorbereiden.<br /> <br /> De donderdag ochtend werd voornamelijk gebruikt om de motoren, welke nog geen meter hadden gelopen, rustig in te rijden om vervolgens Õs middags het gas verder open te draaien. Beide coureurs kwamen goed in hun ritme en het werd al snel duidelijk dat ze er zichtbaar plezier aan beleefden. Na een vijftal sessies was het genoeg voor de eerste dag en volgde er een uitgebreide evaluatie, waarna Manuël en Joël moe en voldaan hun slaapplaats opzochten.<br /> <br /> Voor de tweede dag stond er een intensieve training gepland in samenwerking met BachÕs DV-Productions en onder leiding van zeer ervaren wegrace instructeurs. Na een verkenningssessie, waarbij Manuël en Joël om de beurt de nodige instructies kregen, werd er vanaf de tweede sessie serieus gas gegeven en gingen de rondetijden met grote sprongen omlaag. Er werd door beide coureurs enorm veel progressie geboekt en zij ontvingen grote complimenten van de instructeurs, welke zienderogen genoten van de rijstijl van Manuël en Joël en de vele gedurfde inhaal- en uitremacties.<br /> <br /> Manuël: Wat een geweldige ervaring is dit en het voelt alsof ik dit al jaren doe. Wel realiseer ik mij dat dit iets heel anders is dan mijn 50cc expi van het afgelopen jaar, maar de Suzuki stuurt zo makkelijk. Deze twee trainingsdagen hebben mij echt sterker gemaakt en ik wil Olaf Romijn, die tijdens één van mijn sessies nog even de grindbak opzocht wat ik hem maar niet heb nagedaan, hartelijk bedanken voor alle hulp die ik heb gekregen. <br />
Joël: In het begin moest ik wel even wennen en kwam niet lekker in mijn ritme. Nadat Manuël mij op sleeptouw had genomen, ging het steeds beter en aan het eind van de eerste dag kon ik hem goed volgen. De tweede dag had ik echt nodig en heb enorm veel geleerd van Bach en Olaf. Ik voelde mij steeds comfortabeler op de Suzuki en heb daar echt van genoten en kan niet wachten om de eerste wedstrijd te gaan rijden.<br /> <br /> Omdat beide coureurs hun licentie nog moesten halen, vertrokken wij vrijdagavond alweer richting Assen om deel te nemen aan de eerste praktijkdag. Het eerste wat de volgende ochtend opviel, toen wij rond 7.15 uur arriveerden, was de onaangename temperatuur. In Frankrijk was het korte broeken weer maar hier kon de winterjas wel weer aan. Gelukkig werd het later op de dag iets aangenamer en liet de zon zich af en toe zien. Aan de prestaties heeft het niets afgedaan en Manuël en Joël waren goed in staat om de stijgende lijn vast te houden en boekten wederom de nodige progressie. <br /> <br /> Na een paar intensieve dagen gaat ons team zich nu voorbereiden op de tweede praktijkdag en de opening van het komende raceseizoen. Op 2 april zullen beide coureurs hun kwalificatie trainingen gaan rijden om vervolgens op 3 april de eerste echte wedstrijd te rijden op het TT circuit van Assen tijdens de ONK Lenteraces.