MotoGP: Preziosi: ÒDit is de Desmosedici GP11 versie 0Ó

45

Op dinsdag werden Valentino Rossi en Nicky Hayden aan een spervuur van vragen onderworpen, vandaag was het de beurt aan directeur Claudio Domenicali en technisch directeur Filippo Preziosi. Teven kondigde Ducati wederom een nieuwe partner aan.

Deze hele week staat in het teken van Wrooom, de presentatie van onder andere het Ducati Marlboro team, waarbij de pers op dinsdag de gelegenheid had om coureurs Valentino Rossi en Nicky Hayden vragen te stellen. Vandaag (woensdag) stond de presentatie van de Ducati Desmosedici GP11 op het programma en stonde Ducati directeur Claudio Domenicali en technisch directeur Filippo Preziosi de pers te woord.<br /><br />Domenicali richtte zich in zijn toespraak voornamelijk op Ducati als bedrijf. De Italiaan vertelde dat Ducati in een soort van derde fase is beland. De eerste was met Loris Capirossi en de jacht op de eerste overwinning, die al na zes races kwam, de tweede fase was met Casey Stoner en het behalen van de wereldtitel en nu dus de Rossi fase.<br /><br />Ducati verwacht veel van de samenwerking met Rossi en zal de Italiaan ook in gaan zetten bij het testen van de straatmotoren die Ducati ontwikkeld aangezien deze motoren steeds meer uit de racerij overgekomen techniek gebruiken. Domenicali liet verder weten dat het goed gaat met Ducati dat het afgelopen jaar 5% is gegroeid terwijl de markt voor sportmotoren juist 13% is gedaald. <br /><br />Na de directeur kwam de technisch goeroe aan het woord. Filippo Preziosi vertelde eerst nog wat over Rossi als begenadigd analyticus voordat hij inging op de technische details van het nieuwe racemonster en wat er nog in het verschiet ligt.







<blockquote>ÒWat me het meest opviel aan Vale was zijn kunnen om rondom zichzelf een positief klimaat te creëren. Ik had verder al eens gehoord over zijn vermogen om details van de motor te analyseren en op een ongelofelijk precieze manier te beschrijven maar dat bleek nog beter te zijn dan ik verwacht had. Dit is zeer waardevol want de rijder geeft ons nu informatie die we normaal niet zouden hebben gehad en de kwaliteit van deze informatie zal een groot verschil maken,Ó vertelde Preziosi voordat hij verder ging over de Desmosedici GP11.<br /><br />ÒDe motor die we hier in Madonna di Campligio zien is de GP11 versie 0, dit vertegenwoordigd het niveau vanaf waar we willen evolueren. De voornaamste veranderingen zijn een evolutie van het motorblok en het gas systeem om, fundamenteel gezien, een vlakkere en meer bruikbare vermogenskromme te krijgen. Voor wat betreft het chassis kan ik zeggen dat de aerodynamica volledige vernieuwd is met als doel het verbeteren van de topsnelheid, het verminderen van het verbruik en ook het zoveel mogelijk voorkomen dat het voorwiel de lucht in gaat.Ó<br /><br />ÒAndere aspecten waar we voor de test in Maleisië aan werken zijn het nieuwe frame, wat al enkele tests voor rigiditeit en flex heeft ondergaan, een achterbrug met verschillende stijfheden en een voorvork dat de 2011 hydrauliek combineert met de 42 mm vorkpoten in plaats van de 48 mm vorkpoten. Met betrekking tot de elektronica werken we aan wheeliecontrole en tractiecontrole.Ó <br /><br />ÒDit zijn allemaal zaken die we volgende week in Jerez tijdens een driedaagse test en met twee testteams Ð een voor Franco Battaini en een voor Vito Guareschi – gaan uitproberen waarna Valentino en Nicky deze in Maleisië nogmaals zullen proberen.Ó<br /><br />ÒWe weten dat Valentino niet 100% zal zijn, Sepang is verder een fysiek circuit dus we zullen zijn sessie zoveel mogelijk moeten optimaliseren en zijn tijd op het circuit op chirurgische wijze benutten om zo zijn feedback te krijgen. Veel testwerk zal door Nicky Hayden gedaan worden. We werken hard maar de sfeer bij Ducati is fijn, prettig gespannen en positief en we kunnen niet wachten om weer te gaan racen.Ó <br /></blockquote>Tot slot werd nog bekend gemaakt dat Ducati een samenwerking is aangegaan met Acer. De computerfabrikant zal niet alleen het team maar ook Ducati als fabriek gaan ondersteunen met de meest moderne en efficiënte hardware systemen zoals bijvoorbeeld voor het 3D CAD systeem voor het ontwerpen van de motorblokken maar ook mobiele systemen die nodig zijn voor het verwerken van data van de telemetrie in de raceweekends.<br /><br /><iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border-top-width: medium; border-right-width: medium; border-bottom-width: medium; border-left-width: medium; border-top-style: none; border-right-style: none; border-bottom-style: none; border-left-style: none; border-color: initial; overflow-x: hidden; overflow-y: hidden; width: 450px; height: 80px; " src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fpreziosi-dit-is-de-desmosedici-gp11-versie-0-%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F25346%2FDefault.aspx&amp;layout=standard&amp;show_faces=true&amp;width=450&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;height=80"></iframe>