WSBK: Tevredenheid bij Laverty en Melandri

90

Yamaha World Superbike rijders Eugene Laverty en Marco Melandri hebben de driedaagse test op Phillip Island met succes afgerond, Laverty noteerde daarbij op de laatste dag de snelste tijd.

Samen met het Aprilia Alitalia team met Max Biaggi en Leon Camier toog het Yamaha World Superbike team met Eugene Laverty en Marco Melandri naar het Australische Phillip Island voor een driedaagse test.<br /> <br /> Er werden in de drie dagen verschillende dingen getest zoals een nieuwe Öhlins voorvork, onderdelen voor het motorblok, een andere benzinetank en zitgedeelte maar een groot deel van de test bestond uit het aanpassen van de YZF-R1 motor aan de coureur in kwestie waarbij voetsteunen, stuurhelften en andere geometrische zaken werden aangepast.<br /> <br /> De eerste twee dagen stonden in het teken van overwegend goed weer met alleen wat regen op de derde dag, wel stond er een harde wind en speelde de zeemeeuwen parten.<br /> <br /> Laverty genoot duidelijk van zijn derde keer op de Yamaha Superbike. De Ier was al snel in de voorgaande tests en ook op Phillip Island was hij vanaf het begin meteen snel. De eerste twee dagen was hij nog tweede achter Biaggi maar op de derde dag zette Laverty op zachte banden een 1Õ31.5 waarmee hij een halve seconde sneller was dan de Italiaan. Verder reed Laverty ook nog een racesimulatie waarin hij constant snelle ronden op racepace reed.<br /> <blockquote>ÒIk ben dik tevreden over de test, het is een fijne manier om de wintervakantie in te gaan. In deze drie dagen hebben we veel ronden gereden en vooral de tweede dag was een grote doorbraak,Ó vertelde Laverty. ÒTot nu toe hebben we alleen tweedaagse tests gehad en dus hebben we de motor hier op de tweede dag helemaal mijn eigen motor gemaakt. De racetijden op de 2011 machine liggen niet zo ver af van de tijden op de 2010 motor dus we gaan de goede kant op. De nieuwe Öhlins voorvork is in ieder geval een verbetering. Ik ben nog wel steeds aan het leren dus gaandeweg zijn we de motor steeds meer aan het verfijnen.Ó</blockquote>







Voor Melandri was het de tweede keer op de R1, maar na die ene dag in Valencia was dit eigenlijk de eerste echte test voor de Italiaan om aan de afstelling van zijn nieuwe motor te werken. Melandri boekte gestaag vooruitgang en was op de derde dag uiteindelijk goed voor een 1Õ32.4 op racebanden. Melandri maakte ook gebruik van de regen om eens met de Pirelli regenbanden te rijden.<br /> <blockquote>ÒHet was uiteindelijk een goede test maar het waren drie intensieve dagen. Het was in het begin een flinke uitdaging om met de 2011 machine te werken maar op de tweede dag vonden we een goede richting en op de derde dag vonden we een enorme verbetering en een goede racepace,Ó vertelde Melandri. ÒDoor de regen lukte het niet om met de zachte band een goede tijd neer te zetten maar voor mij was dat niet echt belangrijk hier. Het verschil tussen een MotoGP motor en een Superbike zijn op dit circuit enorm, de motor beweegt veel meer en dus zijn de snelle bochten heel anders maar stap voor stap gaat het steeds beter. De motor voelt fijn aan en ik ben zeer blij. Het is een moeilijk circuit maar we hebben het goed gedaan en ik denk dat we zeer sterk voor de dag kunnen komen bij de eerste race volgend jaar.Ó</blockquote><iframe src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FWSBK%2FSuperbikes%2Ftevredenheid-bij-laverty-en-melandri%2Ftabid%2F100%2FiNews_ID%2F25198%2FDefault.aspx&amp;layout=standard&amp;show_faces=true&amp;width=450&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;height=80" frameborder="0" scrolling="no" style="border-bottom: medium none; border-left: medium none; width: 450px; height: 80px; overflow: hidden; border-top: medium none; border-right: medium none;" allowtransparency="allowtransparency"></iframe>